سلام به همگی
حتما برای شما هم اتفاق افتاده که به طور مثال شخصی برای اولین بار از طریق تیکت،ایمیل یا تلگرام سوالی میپرسه که تا حدودی گنگ هست و شما درخواست می کنید سوال رو واضح تر مطرح کنه یا جهت اطمینان از اینکه آیا سوال همون چیزیه که شما برداشت کردید،از اون شخص میپرسید که آیا منظور ایشون فلان مساله هست یا خیر، اما هیچوقت پیامی از اون شخص برای شما ارسال نمیشه.
یا مثلا مشتری سفارش برنامه نویسی یا طراحی داشته و وقتی طرح رو تحویل میدید هیچ پاسخی از شخص دریافت نمی کنید و اصلا انگار که از اینترنت به کل محو میشه.
این نکته در مورد مشتریانی که به صورت حضوری مراجعه می کنن قابل درک هست.چون به هر حال مسائلی مثل مسافت و کرایه تاکسی و ... از این قبیل مشکلات رو باید تحمل کنن برای حداقل یکبار مراجعه کردن.
اما وقتی مشتریان یا مراجعه کنندگان ما از طریق فضای مجازی و تنها با فشردن چندتا کلید و حرف می تونن با ما ارتباط برقرار کنن،قضیه تا حدودی تفاوت پیدا می کنه.
البته این رو اضافه کنم که ما با این موارد بیشتر زمانی برخورد داشتیم که پیش از آغاز کار از مشتری هزینه ای چه به عنوان بیعانه چه بعنوان مبلغ کل سفارش،دریافت نکردیم و احتمالا با دریافت وجه پیش از آغاز کار مشتری بر میگشت و اگه برای وقت ما ارزش قائل نبود،حداقل به خاطر اون مبلغی که واریز کرده هم یک پیام 4 5 کلمه ای ارسال می کرد.
سوال من این هست که چرا بعضی از افراد یک مکالمه یا معامله در جریان رو،نیمه تمام میگذارن و حاضر نیستن حتی فیدبک یا نظرشون رو در مورد مثلا طرحی که ارائه شده اعلام کنن یا به فرض جواب سوالی که پرسیدن رو به طور کامل دریافت کنن؟
بودن مواردی که واقعا از نظر برخورد و نحوه گفتگو حتی بیش از حد معمول رعایت حال مشتری رو کردیم،اما باز هم شخص رفته و دیگه خبری نشده.
آیا این مساله و این رفتار به فرهنگ یا ادب و نوع تربیت مشتری ربط داره یا ایراد از نحوه پاسخگویی ماست؟ اگه مشکل از ماست چه راهکاری دارید برای رفعش؟
میشه گفت نوعی "تنبلی" که فراگیر شده باعث میشه چنین رفتاری از مشتری سر بزنه؟
هر چند بعید می دونم نوشتن "خوب نشد بای" اینقدر سخت باشه.
ما حتی با موارد عجیبی برخورد کردیم.مثلا پیش نمایش طرح رو تحویل دادیم در تلگرام،بعد مشتری دلیت اکانت کرده و اکانت دیگه ای در تلگرام ساخته.
ارزش قائل نشدن برای وقت طراح یا برنامه نویس یا هاستینگ به کنار،حداقل کاری که این افراد می تونن انجام بدن اینه که تکلیف سفارششون رو مشخص کنن که ما بدونیم فایل ها رو حذف بکنیم،نگهداری کنیم،یا چی بالاخره؟
این سوال رو اینجا مطرح کردم چون بیشتر دوستان حاضر در انجمن به صورت مجازی فعالیت دارن و همینطور تجربه بیشتری دارن از تجاربشون بگن.