-
September 4th, 2013, 18:06
#1
عضو انجمن
نقص درگاه دامون بانک صادرات و خسارتی که از جیب مشتریان داده میشود
روند رشد تجارت الکترونیک در ایران سیر صعودی خوبی داشته و تقریبا همه بانکهای ایران خود را به سامانه پرداخت الکترونیکی مجهز کرده اند و به مشتریان خود خدمات درگاه اینترنتی ارائه میدهند اما کیفیت کار چگونه است ؟
بعضی از بانکها ساختار کاملا مهندسی شده ای برای پرداخت اینترنتی دارند مثل بانک ملی (درگاه سداد) ، بانک سامان ، بانک شهر ، بانک پارسیان و ... و اما متاسفانه درگاه بانک صادرات دامون چیزی غیر از این است !
روند خرید اینترنتی باید سه قسمت باشد
1. درخواست برای خرید و پرداخت و ارسال به درگاه بانک
2. پرداخت وجه و دریافت کد پیگیری از بانک
3. برگشت به فروشگاه و استعلام صحت پرداخت و ارائه محصول به مشتری
حال بیایید مشکلاتی که در هر مرحله ممکن است پیش بیایید بررسی کنیم .
در مرحله ارسال به بانک اگر مشکلی از طرف بانک باشد مسلما به مرحله 2 نمیرود و خسارتی به طرفین وارد نمیشود جز اینکه توانایی پرداخت وجه نیست .
در مرحله 2 اگر پرداختی انجام نشود مسلما به فروشگاه برگشت داده میشود یا مشتری منصرف میشود و صفحه پرداخت را میبندد در این مرحله هم خسارتی به طرفین وارد نمیشود و صرفا یک تراکنش ناموفق اتفاق افتاده .
اما در مرحله 3 اگر در هنگام انتقال به فروشگاه مشکلی بوجود بیایید چه ؟
در این مرحله چون دو مرحله قبلی انجام شده پس پول از حساب مشتری کسر شده و محصولی دریافت نشده در این مرحله چه باید کرد ؟
ساختار مهندسی درگاهی مثل درگاه سداد بانک ملی به این شکل است اگر بعد از 20 دقیقه از طرف فروشگاهی درخواستی مبنی بر استعلام صحت پرداخت یا همان عملیات verify انجام نشود پس مسلما مشتری در برگشت به فروشگاه مشکل داشته و هزینه را به حساب مشتری برگشت میدهد .
سایر بانکها چون شهر و پارسیان و ... هم با اندکی تفاوت همین پروسه را انجام میدهند اما اوضاع برای درگاه دامون بانک صادرات جور دیگه ای است .
بعد از پرداخت یعنی انجام دادن مرحله 1 و 2 ، پول از حساب شما کسر شده و غیرقابل برگشت هست . و اصلا مهم نیست که به فروشگاه برگشت داده میشوید ، محصولی دریافت میکنید یا خیر !
این مشکل ، سه روزه برای پرداخت اینترنتی شهریه دانشگاه پیام نور که فقط و فقط از درگاه دامون استفاده میکند افتاده و خدا میداند چه مبلغی از حساب کاربران گرفته شده و هیچ شهریه ای پرداخت شده توی سیستم ثبت نشده !
بعد از تماس با پشتیبانی دامون فقط به بنده گفتن بعد از 72 ساعت (سه روز !!!!) هزینه یا برگشت داده میشود یا به حساب دانشگاه میرود.
الان 4 روز گذشته و باز با تماس تلفنی بنده فقط دو تا شماره پیگیری تراکنش عایدم شد !
سوال من اینه ، آیا پرداخت اینترنتی برای تسریع عملیات پرداخت نیست ؟ آیا مگر در تبلیغات بانک صادرات نمیگوید بانک صادرات ایران در خدمت مردم ؟ پس چرا یک اختلال و مشکل در سیستم این بانک باید کاری کند که مردم برای پیگیری اختلال این بانک پیگیری شوند آن هم با فرستادن دنبال نخود سیاه ، دو تا شماره تراکنش ؟
آیا مگر در قرار داد پرداخت اینترنتی قید نشده که اگر اشتباهی مبلغی به حساب فروشگاه دارای درگاه پرداخت (در اینجا دانشگاه) واریز شد ، شرکت ارائه دهنده درگاه پرداخت میتواند برداشت کند و برگشت بزند؟
آیا من چرا باید برای یک پرداخت شهریه آن هم اینترنتی و قائدتا باید در چند دقیقه انجام شود ، 4 روز معطل بشوم و در نهایت 2 بار پرداخت اینترنتی و کسر از حساب بنده باز هم شهریه را باید بپردازم ؟
بنده بعنوان برنامه نویسی که پیاده سازی اتصال پرداخت اینترنتی بیش از 15 بانک مختلف را انجام داده ام ، صراحتا اعلام میکنم ، درگاه پرداخت اینترنتی دامون ، فاقد استانداردهای لازم است و از تمام کسانیکه برای فرآیند پرداخت اینترنتی فروشگاه خود از درگاه دامون استفاده میکنند ، توصیه میکنم ، از درگاه بانکهای دیگر بخصوص بانکهای خصوصی استفاده کنید که به چنین مشکلاتی دچار نشوید .
منبع :
وبلاگ رضا شیخله » نقص درگاه دامون بانک صادرات و خسارتی که از جیب مشتریان داده میشود
-
تعداد تشکر ها ازrezaonline.net به دلیل پست مفید
-
September 4th, 2013 18:06
# ADS
-
September 10th, 2013, 03:21
#2
عضو جدید
پاسخ : نقص درگاه دامون بانک صادرات و خسارتی که از جیب مشتریان داده میشود
بانکهای خصوصی بهترین گزینه هستند .
-
-
September 20th, 2013, 13:40
#3
پاسخ : نقص درگاه دامون بانک صادرات و خسارتی که از جیب مشتریان داده میشود
در مورد اشکالی که گرفتید درگاه دامون که توی چندین بانک از جمله صادرات استفاده میشه مرحله سوم ندارد.
دقت کنید مرحله سوم ندارد و پس از پرداخت مبلغ قطعی هست و برگشتی انجام نمیشه حالا چه مشتری به سایت پذیرنده مراجعه کنه یا نکنه فرقی نمی کنه.
راه حل ایرادی که شما گرفتید تابع verify هست که اصل فلسفه ایجاد این تابع این هست:
اگر به هر دلیلی مشتری موفق به بازگشت به سایت نشد (همین اتفاقی که برای شما افتاده) یا هرزمان که مدیر سایت خواست تراکنش را بررسی کند (مثل همین الان که شما مشکل خوردی و وظیفه مدیرسایته که پیگیری کنه) یا خود مشتری در پنل کاربریش بتوانه صحت پرداخت را تائید کنه.
پس این تابع را گذاشتن برای این زمان ها که گفتم و مثل بانک های دیگه مرحله سوم نیست الان شما مشکلت توی سایت پیام نور هست که باید این احتمال رو میدادن و این تابع رو پیاده سازی میکردن و ربطی به بانک نداره ، کارشناس بانک هم زمان تست و تائید اسکریپت سایت این مسئله را ذکر میکنه و پیگیری میکنه که به همین صورت که گفتم باشه.
-
-
September 20th, 2013, 15:29
#4
عضو انجمن
پاسخ : نقص درگاه دامون بانک صادرات و خسارتی که از جیب مشتریان داده میشود

نوشته اصلی توسط
ali2k
در مورد اشکالی که گرفتید درگاه دامون که توی چندین بانک از جمله صادرات استفاده میشه مرحله سوم ندارد.
دقت کنید مرحله سوم ندارد و پس از پرداخت مبلغ قطعی هست و برگشتی انجام نمیشه حالا چه مشتری به سایت پذیرنده مراجعه کنه یا نکنه فرقی نمی کنه.
راه حل ایرادی که شما گرفتید تابع verify هست که اصل فلسفه ایجاد این تابع این هست:
اگر به هر دلیلی مشتری موفق به بازگشت به سایت نشد (همین اتفاقی که برای شما افتاده) یا هرزمان که مدیر سایت خواست تراکنش را بررسی کند (مثل همین الان که شما مشکل خوردی و وظیفه مدیرسایته که پیگیری کنه) یا خود مشتری در پنل کاربریش بتوانه صحت پرداخت را تائید کنه.
پس این تابع را گذاشتن برای این زمان ها که گفتم و مثل بانک های دیگه مرحله سوم نیست الان شما مشکلت توی سایت پیام نور هست که باید این احتمال رو میدادن و این تابع رو پیاده سازی میکردن و ربطی به بانک نداره ، کارشناس بانک هم زمان تست و تائید اسکریپت سایت این مسئله را ذکر میکنه و پیگیری میکنه که به همین صورت که گفتم باشه.
مرحله سوم برای تائید تراکنش و تضمین صحت خرید میباشد ، حالا چه مشکل از وبسرویس باشد ، چه از فروشگاه و چه از سرور که نتواند متصل شود ، وقتی این وبسرویس درخواست نشود باید مبلغ برگشت داده شود .
لطفا درگااهای بانک ملی و شهر رو بررسی کنید متوجه حرف بنده میشوید .
-
-
September 20th, 2013, 15:55
#5
پاسخ : نقص درگاه دامون بانک صادرات و خسارتی که از جیب مشتریان داده میشود

نوشته اصلی توسط
rezaonline.net
مرحله سوم برای تائید تراکنش و تضمین صحت خرید میباشد ، حالا چه مشکل از وبسرویس باشد ، چه از فروشگاه و چه از سرور که نتواند متصل شود ، وقتی این وبسرویس درخواست نشود باید مبلغ برگشت داده شود .
لطفا درگااهای بانک ملی و شهر رو بررسی کنید متوجه حرف بنده میشوید .
بله بانک های دیگه مرحله سوم دارند مثلا شهر مرحله سوم برای تائید تراکنش و صحت خرید داره یا بانک ملت یا پارسیان ... ولی بانک صادرات درگاه دامون مرحله سوم نداره ، همچنین بانک ملی درگاه دامونش (نه سداد) مرحله سوم نداره ! این ساختار دامون هست روی صادرات که مرحله سوم نداره
زنگ بزنید به کارشناس فنی بانک صادرات یا ملی و درمورد کاربری تابع وریفای سئوال کنید.
-
-
September 20th, 2013, 16:39
#6
عضو انجمن
پاسخ : نقص درگاه دامون بانک صادرات و خسارتی که از جیب مشتریان داده میشود

نوشته اصلی توسط
ali2k
بله بانک های دیگه مرحله سوم دارند مثلا شهر مرحله سوم برای تائید تراکنش و صحت خرید داره یا بانک ملت یا پارسیان ... ولی بانک صادرات درگاه دامون مرحله سوم نداره ، همچنین بانک ملی درگاه دامونش (نه سداد) مرحله سوم نداره ! این ساختار دامون هست روی صادرات که مرحله سوم نداره

زنگ بزنید به کارشناس فنی بانک صادرات یا ملی و درمورد کاربری تابع وریفای سئوال کنید.
علی آقا من میدونم کاربرد تابع verify چیه .
توی دامون صرفا یک report از تراکنش هست ، همین .
اما باید قبول کنید این نقص درگاه هست که مرحله سوم رو نداره و باعث میشه مشتریها دچار این چنین مشکلاتی بشن .
-