آیا میدانید باوجود قریب به بیشاز یک میلیون صفحه وب در شبکه گسترده جهانی، مردم چگونه میتوانند سایت شما را پیدا کنند؟ یکی از راههای پیداکردن سایت، ثبت آن در موتورهای جستجو و فهرستهای موضوعی (Directories) است. اگر میخواهید موتورهای جستجو سایت شما را بشناسند باید سایت خود را اصلاح و سپس آن را در موتورهای جستجوی معروف ثبت کنید.
در اینجا منظورم از «موتورهای جستجو» همان موتورهای جستجو بهعلاوه فهرستهای موضوعی، اسپایدرها و Crawlerها (نگاه کنید به توضیح Spider در فصل6) است. موفقیت آنلاین در این عرضه زمانی حاصل میشود که سایت شما در صفحات اول و دوم فهرست نتایج جستجو به نمایش درآید. انجام این کار دشوار بوده و این فصل قصد دارد اطلاعات لازم برای موفقیت در این کار را در اختیارتان قراردهد و مشتمل است بر اطلاعاتی در مورد:
موتورهای جستجو، فهرستهای موضوعی و معیار ردهبندی آنها
بررسی موشکافانه ثبت سایت در آلتاویستا
ابزارهای ثبت سایت
نکات مفید در رابطه با ثبت سایت در موتورهای جستجو و فهرستهای موضوعی


روند ثبت

اگرچه اغلب مردم موتورهای جستجو را با فهرستهای موضوعی، اسپایدرها و crawlerها اشتباه میگیرند ولی وقتی بحث پروتکل ثبت پیشمیآید تفاوت اصلی بین موتورهای جستجو، اسپایدر و Crawler آشکار میشود. موتورهای جستجو (مثل آلتاویستا، Lycos، Hot Bot، گوگل و غیره) این اجازه میدهند تا سایت خود را به فهرست آنها اضافه کنید. (Add your URL). وقتی آدرس سایت خود را اضافه میکنید، این آدرس در نوبت تعیینشده قرارمیگیرد و پس از اینکه نوبت به شما رسید، بوت موتور جستجو از سایت دیدن کرده و نام آن را به بانک اطلاعاتی خود اضافه میکند. ولی برای ثبت در فهرستهای موضوعی نظیر یاهو، باید ابتدا به موضوع مرتبط با سایت خود بروید (به عنوان مثال اگر موضوع کاری سایت شما در رابطه با فروش کامپیوتر است به موضوع کامپیوتر در شاخه اینترنت مراجعه کنید) و لینک فرم ثبت سایت را جستجو کرده و سپس فرم مربوطه را با تمامی اطلاعات موردنیاز تکمیل نمایید. برای ثبت در اسپایدرها و Crawlerها (Web Crawler و Meta Crawler) ابتدا به crawler مخصوص رفته و همانند کار با موتورهای جستجو، آدرس سایت خود را (Add your URL) اضافه میکنید.


نگاهی به موتورهای جستجو و فهرستهای موضوعی

در فصل قبل تفاوت موتورهای جستجو و فهرستهای موضوعی مورد بحث قرارگرفت. اگرچه مردم عبارت موتورهای جستجو را به اشتباه به جای عبارت فهرستهای موضوعی به کار میبرند، اما تفاتهای آشکاری بین ایندو عبارت وجود دارد. بهطورکلی، موتورهای جستجو دارای حجم عظیمی از فهرست سایتها بوده و برای اضافه کردن سایتها به فهرست خود از اسپایدرها استفاده میکنند. ولی فهرستهای موضوعی برخلاف موتورهای جستجو، فهرست کمحجمی داشته و دست بشر در فهرست کردن سایتها دخالت دارد. میتوانید از روی اطلاعاتی که موتورهای جستجو و فهرستهای موضوعی هنگام ثبت سایت درخواست میکنند، متوجه تفاوت آنها شوید. به عنوان نمونه، موتورهای جستجو آدرس سایتی که میخواهید آنرا ثبت کنید و برخی اوقات آدرس ایمیل را درخواست میکنند، درحالیکه یک فهرست موضوعی معمولاً اطلاعات بیشتری از قبیل آدرس سایت، طبقهبندی مورد دلخواه، عنوان سایت، تشریح سایت و شمارهدتلفن را از ثبت کننده سایت میپرسد.
وقتی در اینترنت جستجویی انجام میدهید، موتورجستجو ظرف چندثانیه میلیونها صفحه مربوط به موضوه درخواستی را جستجو کرده و سایتهایی را که پیدا کرده به ترتیب اهمیت و رتبهبندی در صفحه نتایج جستجو نشان میدهد. بهنظر شما موتورهای جستجو چگونه این کار را انجام میدهند؟
موتورهای جستجو برای فهرست کردن سایتها از اسپایدرها بهرهمیگیرند. معمولاً اسپایدر یک موتور جستجو، به محض دریافت تقاضای ثبت سایت در بانک اطلاعات آنرا به فهرست خود اضافه میکند، اما برخی اوقات به چند دلیل اسپایدرها نمیتوانند سایت را به بانک اطلاعات اضافه کنند. مشکلات ناشی از قابها و یا Imag Map یکی از این دلایل بوده و ممکن است اسپایدر این سایت را به فهرست خود اضافه نکند. گرچه تعدادی از اسپایدرها به طور مداوم در وب برای یافتن سایتهای جدید جستجو میکنند، پیشنهاد میکنم هرچه زودتر برای ثبت تمامی صفحات سایت خود در موتورهای جستجو اقدام نمایید و از فهرست کردن صحیح تمامی صفحات مهم سایت در موتورهای جستجو اطمینان حاصل کنید. همچنین، پیشاز ثبت، اسناد مربوط به ثبت سایت در موتورهای جستجو را کنترل کنید تا اطمینان یابید بیش از یکبار امکان ثبت وجود دارد یا خیر. برای اینکه برخی از موتورهای جستجو سایتهایی را که بیشاز یکبار ثبت شدهباشند، از فهرست خود حذف میکنند.
برخی از موتورهای جستجو در مورد تعداد صفحاتی که در یک روز میتوان آنها راثبت کرد محدودیتهایی قائل هستند، به عنوان مثال تنها پنج یا دهصفحه را میتوان در یک روز ثبت کرد. در حال حاضر آلتاویستا محدودیت خود را درمورد تعداد صفحات ثبتی در زمان مشخص از میان برداشتهاست، ولی لینکی به روند ثبت اضافه میشود که مربوط به نرمافزار خودکار ثبت بوده و در قسمتهای بعدی بهطور مفصل تشریح میشود.
برخی از موتورهای جستجو از تکنولوژی یکدیگر استفاده میکنند. به عنوان مثال، Lycos از بانک اطلاعات All the Web استفاده میکند و در نتیجه، نتایج جستجوی برخی از موتورهای جستجو مشابه یکدیگر است. مضاف براین، MSN Search در برخی از جستجوها از تکنولوژی Inktomi استفاده میکند. با اینحال همه موتورهای جستجو معیار متفاوتی برای ردهبندی سایتها دارند بنابراین ممکن است دو موتور جستجو که از یک بانک اطلاعات تغذیه میشوند نتایج متفاوتی را برای جستجو نشان دهند.
ملاک برخی از موتورهای جستجو برای ردهبندی سایتها، تعداد دفعات تکرار کلید واژه در یک صفحه وب میباشد. فرض براین است که اگر واژهای بیشاز یکبار در صفحه وب باشد، آن صفحه نسبت به صفحاتی که درآن، کلید واژههای کمتری تکرارشده، دارای ارتباط بیشتری است. برخی از موتورهای جستجو در title صفحه وب دنبال کلید واژه میگردند و تصور میکنند صفحهای که در title کلید واژه داشته باشد، نسبت به صفحاتی که در title کلید واژه ندارند، ارتباط بیشتری دارند. برخی از موتورهای جستجو محل قرارگرفتن کلید واژهها را معیار قرارمیدهند و به صفحاتب که در قسمت Heading، و یا در پاراگرافهای اولیه کلید واژه داشته باشند، امتیاز بیشتری میدهند. برخی از موتورهای جستجو، تعداد لینکهای موجود در یک صفحه وب را معیار ردهبندی سایت قرارمیدهند. برخی دیگر اطلاعات موجود در mata-tagها را ملاک ارزشگذاری سایتها مطرح میکنند و برخی دیگر اصلاً چنین معیارهایی را ندارند.
خلاصه اینکه موتورهای جستجو معیارهای متفاوتی برای ردهبندی سایتها دارند و همین باعث تفاوت نتایج جستجو در یک جستجوی مشابه با موتورهای جستجو متفاوت است. باید حتیالامکان اطلاعات بیشتری در زمینه سیستمهای ردهبندی موتورهای جستجوی معروف کسب کنید و براین اساس محتوای سایت و همینطور ثبت سایت خود را تنظیم نمایید.
سایت
http://www.Searchenginewatch.com یکی از سایتهایی است که دارای اطلاعات و مطالب مفیدی در این زمینه است. برخی از موتورهای جستجوی مشهور عبارتند از:
Alta Vista
Excite
Google
Lycos
حال اجازه دهید به فهرستهای موضوعی بپردازیم. چون در فهرستهای موضوعی دست بشر دخالت دارد و شخصی به نام مدیر (Administrator) بر آن نظارت و مدیریت دارد، پر واضح است که مدت زمان بیشتری برای واردشدن نام سایت در نمایش میطلبد. بهطورکلی این زمان بین دو الی هشت هفته طول میکشد مگراینکه برای واردشدن نام سایت خارج از نوبت هزینهای پرداخت شود یاهو برای اینکار مبلغ 299دلار دریافت میکند و پساز دریافت هزینه مربوطه، طی هفت روز کاری سایت را جهت واردکردن به نمایه مورد بررسی قرارمیدهد یاهو واردکردن نام سایت به نمایه خود را تضمین نمیکند و تنها مسئلهای که آنرا ضمانت میکند این است که سایت را ملاحظا و واردکردن نام آن را در نمایه مورد بررسی قرارمی دهد. از انجائیکه مدیران یاهو قبل از واردکردن نام سایت در بانک اطلاعاتی به دقت هریک از صفحات سایت را بررسی میکند و بههمینخاطر این کار مدت زمان بیشتری طول میکشد. مدیران یاهو قبل از اضافهکردن نام سایت، ارزشمند بودن سایت را موردبررسی میدهند، لذا لازم است از سهولت کاربران هنگام استفاده از سایت جذابیت ظاهری و محتوای غنی آن اطمینان یابند.
اگر میخواهید سایت خود را در یک فهرست موضوعی به ثبت رسانید لازم است برای پیداکردن بهترین طبقهبندی برای سایت، وقت صرف کنید. ثبت سایت در طبقهبندی نادرست افزایش نامحسوسی در ترافیک سایت به دنبال خواهدداشت و آن هم درصورتی خواهدبود که کاربران بدون اینکه در جستجوی سایت شما باشند، وارد سایت شوند. همچنین امکان دارد در صورت انتخاب طبقهبندی نادرست، نام سایت اصلاً به بانک اطلاعات اضافه نشود. فهرستهای موضوعی همانطور که از نام آنها پیداست، در موضوعات گوناگونی طبقهبندی شدهاند و این طبقهبندیهای به زیر شاخههایی تقسیم شدهاند. به عنوان مثال، بخش مسافرت Look Smart دارای زیرمجموعههایی با نام فعالیتها، مقصد، باربری، نقلو انتقال و غیره است. اغلب این طبقهبندیها به زیرمجموعههای بیشتری تقسیمبندی میشوند و در لایههای عمیقتر طبقهبندیها تخصصیتر میشوند.
برخلاف موتورهای جستجو، رتبه سایت در فهرستهای موضوعی به طراحی سایت کمتر بستگی داشته و بیشتر به مراحل اولیه ثبت سایت بستگی دارد، به همین دلیل ملاحظه و بررسی روند ثبت در هریک از فهرستهای موضوعی و نکات مربوطه به سبک سایت در آنها اهمیت فراوانی دارد. از این روند هنگامیکه میخواهید سایت خود را در فهرستهای موضوعی به ثبت برسانید، سوالات زیادی از شما پرسیده میشود هرگونه اطلاعات اعماز عنوان توضیح سایت Description و یا سایر اطلاعاتی که در فرم مربوطه پر میکنید بر رتبهبندی سایتتان تاثیر دارند. اسامی برخی از فهرستهای موضوعی معروف عبارتند از:
Look smart
Directory Project
Yahoo!
موتورهای جستجو، معروفیت خود را مرهون بانکهای اطلاعاتی عظیم حاوی فهرست وب سایتها هستند. به عنوان مثال دو موتور جستجوی معروف در نمایه خود دارای بیشاز 500 میلیون فهرست وب سایت هستند. گوگل هماکنون ادعا میکند دارای بزرگترین فهرست با بیشاز 2 میلیارد صفحه است. Open Directiry، Yahoo! و Look smart نیز دارای فهرستهای موضوعی مشهوری بوده و هریک تقریباً دارای دومیلیون صفحه وب هستند.


نکات مهم در ثبت سایت و بالابردن رتبه آن

ثبت سایت در موتورهای جستجو و فهرستهای موضوعی در عین وقتگیر بودن، امری بسیار ضروری و مهم و بااهمیت است. هرگز عجله نکنید. سعی کنید با طمانینه و صرف وقت تحقیق کنید، استراتژیهای بکار رفته برای رتبهبندی سایت را بشناسید و برای دستیابی به نتایج مطلوب، اطلاعات موردنیاز را فراهم کنید. پس ازثبت و ورود سایت در بانکهای اطلاعاتی، تغییر دادن آن بسیار مشکل است. در صورت ضیق وقت، میتوانید سایت را در موتورهای جستجو و فهرستهای موضوعی معروف ثبت کنید و اگر سایت از اهمیت چندانی برخوردار نیست میتوانید آنها را در سایتهای چندمنظوره به ثبت رسانید. به یاد داشته باشید 85درصد از کاربران اینترنت برای جستجو و یافتن اطلاعات از موتورهای جستجو و فهرستهای موضوعی استفاده میکنند.
هنگام ثبت در موتورهای جستجو وفهرستهای موضوعی، موارد لازم برای ثبت را در یک فایل متنی سازماندهی کنید و هنگام پرکردن فرم مربوط به ثبت سایت این اطلاعات را گپی و در محل مناسب الصاق کنید. از صحت املای کلمات و رفع اشتباهات احتمالی اطمینان یابید. کنترلکنندههای غلط املایی، غلط املایی برخی از کلمات را حتی اگر آن کلمه در فرهنگ لغت باشد، نمیگیرند. اطلاعاتی که برای هر صفحه در سایت فراهم کردهاید، باید شامل موارد ذیل باشد:
URL یا نشانی سایت
عنوان صفحه (Page title)
10، 25، و یا 100 کلمه توضیحی (Description) صفحه (موتورهای جستجوی گوناگون تعداد کلمات متفاوتی را میپذیرند)
تشریح کامل مخاطبان سایت
طبقهبندی و زیرمجموعهای که سایت تحت آن طبقهبندی و یا زیرمجموعه ثبت میشود.
اطلاعات مربوط به برقراری تماس
- نام شرکت
- نام مسئول جهت تماس
- آدرس پست الکترونیک
- نشانی شرکت
- شماره تلفن و فاکس
پس از پرکردن فرمهای ثبت سایت در موتورهای جستجوی گوناگون و فهرستبندی موضوعی آنها را چاپ کرده و بررسی کنید ایا تمامی اطلاعات موردنیاز را وارد کردهاید. هنگام پرکردن فرم ثبت سایت، حتماً تمامی فیلدهای فرم را بادقت پرکنید.
درصورت خالی گذاشتن فیلدهای فرم، برخی از موتورهای جستجو بهطور خودکار فرم ثبت را نادیده میگیرند. همینطور هنگام انتخاب طبقهبندی و یا زیرمجموعه بسیار دقت کنید. شرماور خواهدبود اگر با داشتن محصولات عالی، قیمت مناسب و سایت عالی، نام سایت در جایی قرارگیرد که مشتریان بالقوه هرگز فکر جستجو در آن محل به ذهنشان خطور نمیکند. برای کسب اطمینان از اینکه چه اطلاعاتی برای ثبت سایت موردنیاز است، ابتدا صفحه پرسش و پاسخ (FAQ) و یا دستورات مربوطه را مطالعه نمایید. قبل از فشاردادن بر روی دکمه Submit دستکم دوبار فرم را مرور نمایید.
تصحیح و یا تغییردادن اشتباه کاری بس دشوار خواهدبود و امکان دارد قبلاز تصحیح اشتباهات صورتگرفته، سایت اشتباهاً درجای دیگری فهرست شود.


بررسی مجدد کلید واژه ها

از آنجائیکه که کلید واژه ها از اهمیت بسزایی برخوردار است لذا لازم است دوباره آنها را مرور کنیم. کلید واژهها کلماتی هستند که مشتریان هدف از آنها برای جستجوی انواع محصولات و خدمات شما در موتورهای جستجو و فهرستهای موضوعی استفاده میکنند. کلید واژهها در هرکاری که انجام دهید مورداستفاده قرارمیگیرند و مهمترین عامل تعیین کننده در رتبهبندی سایت در فهرست نتایج جستجو موتورهای جستجوی مشهور میباشند.
به عنوان یک قانون کلی، باید از کلید واژههای مناسب بهره گیرید. کلید واژهها باید در عنوان صفحه (Page title)، headers، تگهای Alt، meta-tags کلید واژه، description meta-tag، hyperlink، محتوای متنی و غیره بکار رفتهباشند. یکی دیگر از قوانین این است که کلمات را بهطور طبیعی بکار برید، بدینمعنی که کلید واژهها در متن اطلاعات سایت آمدهاست.
به عنوان مثال، توضیح سایتی (Description) که در آن یکسری از واژهها به دنبال هم قرارگرفتهاند، احتمال زیادی دارد رتبه پایینی نزد موتورهای جستجو کسب کند و یا بهطور کلی حذف شود برایاینکه برخی از موتورهای جستجو چنین واژههایی را نوعی Spamming تلقی میکنند. بهطورکلی، ابتدا کاید واژههای مهم را بکار گیرید. بسیاری از موتورهای جستجو به کلید واژههایی که ابتدای فهرست کلید واژهها و یا Description و یاغره قرارگرفتهباشند، تاکید بیشتری دارند.
حتماً برای هرصفحه کلید واژههای متفاوتی استفاده کنید. هرصفحه با دارابودن محتوای متفاوت و ویژگیهای منحصر بفرد شانس این را خواهدداشت تا بدینوسیله مخاطبان بازار هدف شناسایی شود. با بکاربردن کلید واژههای یکسان برای تمامی صفحات، خود را محدود به آن واژهها نکنید.
یکبار دیگر بخش کلید واژهها در فصل قبل را مرور نمایید. بخاطر داشتهباشید مهمترین مکانهایی که باید واژه قرارگیرند عبارتند از:
عنوان صفحه (Page title)
محتوای صفحه ـ در اوایل بخش میانی و انتهای متن صفحه
Meta-tagهای کلید واژه و description
بین تگ <NOFRAMES> در صورت استفاده از قابها
در تگهای Alt تصاویر


اهمیت Description و تاثیرات آن

بهتر است تعدادی توضیحات (description) متفاوت در اندازههای گوناگون ایجاد کنید. برای اینکه هریک از موتورهای جستجو و فهرستهای موضوعی اندازه های متفاوتی از توضیح سایت را قبول میکنند. توضیح اولی را با 10 کلمه شروع کنید سپس 25 کلمه، بعد 50 کلمه و در نهایت 100 کلمه از تعداد صحیح واژهها در توضیح مورد استفاده در هریک از موتورهای جستجو اطمینان حاصل کنید. درغیر اینصورت نتایج جستجو کنار گذاشته میشود.
Description باید به موقع کار خود را انجام دهید هنگامیکه سایت شما در 20 الی 30 سایت نخست نتایج موتورهای جستجو ظاهر میشود، این description است که تفاوت سایت با سایر سایتها را نشان میدهد. این توضیح سایت است که بیننده کنجکاو را تشویق میکند تا کلیک کرده و محتویات سایت را تماشا کند یا بدون توجه به سایت به سراغ سایر سایتها برود.
همیشه کلید واژههای خود را در description بکار گیرید. ابتدا کلید واژههای مهم را ذکر کنید. چ.ن موتورهای جستجوی معروف به توضیحاتی که بیشاز حد معمول کلید واژه داشته باشند، امتیاز کمتری میدهند درصورت امکان، برخی از کلید واژهها را با کلید واژههای دیگری ترکیب کرده و سپس آنها را در description استفاده کنید. در description از مردم بخواهید از سایت دیدن کنند. آنچه از مردم بخواهد برایتان انجام میدهند، و مسلماً از نتیجه این کار شگفتزده خواهیدشد میتوانید در description این عبارت را بنویسید «همین الان از سایت دیدن کرده و در گروه خبری ماهیانه آن را بهطور رایگان ثبتنام کنید.»
ثبت سایت به دفعات
یکی از راههای قرارگرفتن سایت در نمایه موتورهای جستجو، ثبت آن به دفعات متعدد است. به دلیل اینکه هر صفحه سایت یک رکورد ورودی برای موتور جستجو بهشمار میرود و هر صفحه دارای آدرس منحصر بهفردی است، بنابراین میتوانید آدرس (هر صفحه) را در موتورهای جستجو را در موتورهای جستجو و یا فهرستهای موضوعی مختلف به ثبت رسانید. هر یک از این صفحات نقش مهمی در بهبود رتبه سایت و قرارگرفتن آن درصدر نتایج جستجو موتورهای جستجو دارند و چون هر صفحه با صفحه دیگر از لحاظ مشخصات تفاوت دارند بنابراین هر صفحه دارای title متفاوت، description متفاوت و کلید واژههای متفاوت است. با انجام دادن این کارها، شانس بیشتری خواهید داشت تا مردمی که با کلید واژهها و عبارتهای مختلف جستجو میکنند، سایت شما را پیدا کنند.
ثبت سایت به دفعات متعدد در برخی از موتورهای جستجو امکانپذیر بوده و حتی برخی نیز صاحبان سایت را به ثبت سایت به تعداد زیاد تشویق میکنند. ولی در برخ ی دیگر ثبت سایت به تعداد زیاد نوعی سوءاستفاده محسوب میشود و افراد را از ثبت سایت به دفعات زیاد بر حذر میدارند. در این مورد میتوانید طبق قانون آن موتور جستجو عمل نمایید.


صفحات Doorway

روز بهروز بر محبوبیت صفحات Doorway به دلیل نیاز صاحبان سایتها به کسب رتبه بالا در فهرست نتایج موتورهای جستجو و رقابت تنگاتنگ میان ایتها برای فهرست شدن در موتورهای جسیتجو افزوده میشود. موتورهای جستجو با یکدیگر تفاوت داشته و هرکدام دارای معیارهای ردهبندی مخصوص به خود هستند. راهاندازی صفحات doorway این امکان را به شما میدهد تاقبل از ثبت سایت، هر صفحه را بهطور خاص برای هر موتور جستجویی که قراراست در آن ثبت شود، بسازید. با اینحال دقت کنید برخی از موتورهای جستجو صفحات doorway را قبول ندارند، بنابراین قبل از ساخت و ثبت یکی از صفحات، ابتدا آن را کنترل نمایید.
صفحات Doorway به صفحات gateway نیز مشهورند و صفحاتی هستند که دیگران را به سایت شما هدایت میکنند ولی بخشی از سایت شما محسوب نمیشوند. هرگز صفحات doorway را در نقشه سایت وارد نکنید. درواقع در صفحات سایت خود لینکی که به صفحات doorway ختم شوند، قرار ندهید. اگر چنین لینکی در سایت قرار دهید، و اسپایدرها این صفحات را پیدا کنند، آنها را نوعی Spam تلقی کرده ونام سایت را از طبقهبندی مربوطه حذف میکنند و یا کمترین امتیاز را به آن میدهند.
همانطور که روزی انتظار میرفت، صفحات Doorway نیز دارای اشکالاتی هستند، اغلب صفحات doorway به آسانی تکثیر میشوند. با وجود صفحات doorway متفاوت با نامهای گوناگون (به عنوان مثال indexa.html در Alta Vista و indexing.html در گوگل) در هر موتور جستجو میتوانید مشخص کنید که کدام صفحه ترافیک بیشتری در سایت ایجاد کرده است و صفحاتی که در ایجاد ترافیک تاثیری نداشتهاند، مجدداً بررسی و اصلاح کنید و سپس در متورهای جستجو ثبت کنید.
اطمینان حاصل کنید صفحه doorway که ایجاد کرده اید، به صفحهای که میخواهید نشان دهید ختم میشود. چون اغلب، کپیبرداری از صفحات doorway به سادگی صورت میگیرد ممکن است رقبای شما را از diirway شما به عنوان یگ الگوی آماده (template) استفاده کرده و آن را بر اساس اهداف خود تغییر واصلاح نمایید. درصورت ایجاد صفحه doorway، دقت کنید از تگ meta refresh که در فصل 6 راجع به آن توضیح دادیم، استفاده نکنید. علاوهبراین، اگر رقیب از صفحه شما کپی گرفته و آن را در موتورهای جستجو وارد کند، احتمال دارد بیشتر محتوا و مطالب صفحه تغییر نیافته باقی بماند. دراین صورت موتور جستجو تصور کند ما با ثبت سایت کپیبرداری شده قصد فریب آن را دارید و هر دو سایت فریبدهنده را از فهرست خود حذف میکند.


بررسی دقیق یاهو!

امروزه یاهو معروفترین فهرست موضوعی (directory) در میان کاربران اینترنتی است. در آوریل سال 1994 دیویدفیلو (David Filo) و جرییانگ (Jerry Vaung) یاهو را بنیان نهادند. روزانه میلینوها نفر از سایت یاهو بازدید میکنند و بهطور قطع شما نیز میخواهید نام سایتتان در فهرست یاهو قرارگیرد یاهو موتور جستجو نبوده بلکه یک فهرست موضوعی است.
یاهو دارای مدیرانی است که هریک از سایتهای ثبت شده را مرور و بررسی میکنند بهطور پیشفرض، یاهو اطلاعات موجود در هر یک از طبقهبندیهای مخصوص به خود را به نمایش میگذارند. با اینحال، به کاربران یاهو این امکان دادهشده تا در خارج از بان اطلاعاتی با کمک فنآوری جستجوی Inktomi نیز به جستجو بپردازند.
برای مشاهخده نتایجی که از موتور جستجو Inktomi بدست میآید، در بالا و پایین صفحهای که در آن جستجو کردهاید، روی (Web page) کلیک کنید.
اطلاعات موجود در یاهو در 14 طبقهبندی اصلی ارائهشدهاند:
هنر و علوم انسانی
تجارت و اقتصاد
کامپیوتر و اینترنت
آموزش
سرگرمی
دولتی
بهداشت و سلامت
اخبار و رسانه
تفریح و ورزش
مراجع و منابع
منطقهای
علوم
علوم و اجتماعی
جامعه و فرهنگ
هریک از این 14 طبقهبندیهای اصلی یاهو به زیرمجموعههایی تقسیم میشوند که این زیرمجموعهها دارای زیرمجموعههایی هستند و هرقدر به زبرمجموعههای پایینی نزدیک میشویم، محتوای موجود در این طبقهبندیها تخصصیتر میشوند. اگر میخواهید در طبقهبندیهای موضوعی یاهو در بهترین مکان و نقاط بالایی قرارگیرید، پیشاز ثبت سایت، طبقهبندی مناسب با سایت خود را با دقت و صرف وقت پیدا کنید. درصورت ثبت سایت در طبقهبندی نادرست، کاربران نمیتوانند سایت شما را پیدا کنند و امکان دارد سایت به بانک اطلاعاتی یاهو اضافه نگردد.
ببینید رقبای شما سایت خود را در کدامیک از طبقهبندیها ثبت کردهاند و یا با استفاده از کلید واژههایی که فکر میکنند مردم برای پیداکردن محصولات و یا خدمات شما از آن استفاده خواندکرد، چندین جستجو انجام دهید تا به نتیجه مطلوب دست یابید. طبقهبندی که با صفحه شما ارتباط بیشتری دارد انتخاب کنید، اما بهخاطر داشتهباشید که وقتی جستجو انجام میشود، این طبقهبندیها به ترتیب حروف الفبا نشان دادهمیشود. بهمحض اینکه طبقهبندی موردنظر خود را یافتید روی دکمه «پیشنهاد سایت» (Suggest a Site) کلیک کنید.
آیا قبل از ادامه کار، سایت خود را کامل کردهاید؟ یاهو سایتهایی را که دارای علائم «در دست احداث» (Under Construction) باشد، قبول نمیکند. سایتهایی کامل و دارای محتوی و اطلاعات قابل قبول و ثابت با ظاهری زیبا و سهولت استفاده کاربران از آن، شانس اضافهشدن در فهرست سایتهای یاهو را پیدا میکنند. از وجود نام سایت خود در directory سایت یاهو نیز اطمینان حاصل کنید چرا که امکان دارد قبلاً نام سایت در directory یاهو وجودداشتهباشد و نیازی به ثبت آن نباشد. اگر نام سایت در directory یاهو وجودداشت و میخواستید در اطلاعات به نمایش درآمده تغییراتی ایجاد کنید، فرم مربوط را در آدرس
http://add.yahoo.com/fast/change که مخصوص تغییر اطلاعات میباشد، پر نمایید.
حال که آمادگی لازم برای ثبت سایت را پیدا کردید، تمامی اسناد مربوط به ثبت را به دقت و حوصله مطالعه کنید. برایاینکه شانس اضافهشدن به directory یاهو را بالا ببرید، لازم است طبق دستورات آنها عمل کنید. مدیران یاهو روزانه با فرمهای ثبتنام بسیار زیادی مواجه میشوند. به همین دلیل فرصت نمییابند سایتهای را که طبق دستورات آنها عمل نکردهاند بررسی و مرور نمایند سند متنی که در آن تمامی اطلاعات مدبوط به ثبت را ذخیره کردهاید باز کنید. این سند در این مرحله به کار میآید. فرم ثبتنام را بادقت و کامل پرکنید. پیش از ادامه روند ثبت، اشتباهات احتمالی را تصحیح کنید. نباید اشتباه کنید.
پس از ثبت سایت، صبور باشید. اگر نام سایت به بانک اطلاعاتی یاهو اضافه شدهباشد، بهطور متوسط شش الی هشت هفته طول میکشد تا مورد بازدید مدیران یاهو قرارگیرد اگر فکر میکنید همه کارهای مربوط به ثبت سایت را به درستی انجام دادهاید، و مدت زمان لازم برای بازرسی سایت نیز به پایان رسیده ولی هنوز نام سایت خود را در فهرست نتایج جستجو مشاهده نمیکنید، مجدداً ثبت کنید. اگر از این کار هم نتیجهای حاصل نشد نامهای (ایمیل) مودبانه به یاهو بنویسید و وضعیت خود را برای آنها تشریح و از آنها درخواست کمک کنید.
اخیراً یاهو، در روند ثبت سایت بری سایتهای تجاری و بازرگانی تغییراتی ایجادکردهاست. هماکنون یاهو در سرویس ثبت فوری سایت، مبلغ 299دلار آمریکا بهطور سالیانه دریافت کردهاید و درعوض بازدید از سایت را طی هفت روزکاری تضمین میکند. بااینکه همه میتوانند از این سرویس استفاده کنند، ولی فهرست شدن سایت و یا حتی فهرست شدن آن تضمین نمیشود، با اینحال بدین معنی است که بازدید از سایت شما جزء الویت کاری مدیران بخش ثبت سایت یاهوست.
در قسمت ذیل برخی از نکات مربوط به ثبت سایت در یاهو ارائه میشود:
بهخاطرداشتهباشید ثبت سایت تقریباً جزئی از کاری که در سایت انجام دهید، به حساب میآید بنابراین آنرا به درستی انجام دهید. یاهو یک directory است نه موتور جستجو. بدینترتیب روشهای طراحی سایت برای شناخته شدن نزد موتورهای جستجو در اینجا کاربرد ندارد.
اطمینان حاصل کنید آنچه ثبت میکنید با آنچه سایت درباره آن است، یکی باشد. مدیران یاهو سایت را بهدقت بررسی کرده و اگر تشخیص دهند توضیحی که برای سایت نوشتهاید باآنچه در سایت وجود دارد مطابقت ندارد، هرگز سایت را به فهرست خود اضافه نخواهندکرد.
سعی کنید کلمات توضیحی description حداکثر 25 واژه و یا کمتر باشد وکلید واژههای توضیحی در description نیز وجودداشته باشد. یاهو این حق را برای خود محفوظ میداند درصورت عدم تطابق description سایت با محتوای سایت، تغییراتی در آن ایجاد نماید. شما تنها کسی هستید که میدانید چه اطلاعاتی در description سایتتان مهم است، بنابراین شاید نخواهید که مدیران یاهو description سایتتان را اصلاح کنند، چراکه با از دستدادن آن اطلاعات مهم، ممکن است ترافیک کمتری نصیب سایت شود. همچنین بهخاطر داشتهباشید که ثبت سایتهایی که جنبه تبلیغاتی دارند، موردقبول یاهو نیست و سایتهای جامع و کامل با اطلاعات ثابت، شانس اضافهشدن در directory یاهو را پیدا میکنند.
Title سایت باید عبارات کوتاه و مرتبط باشد نه چیزی مثل «بهترین سایت باغداری در وب». از کلید واژههای توضیحی نیز در title استفاده کنید. Title صفحه هنگام جستجو بهعنوان مرجع مورداستفاده قرارگیرد. علاوهبراین در صفحه نتایج جستجو نیز title صفحه بهترتیب حروف الفبا نشان دادهمیشود. حتیالامکان سعی کنید title صفحه را باحروفی شروع کنید که در ابتدای حروف الفبا قراردارند. درصورت عدم صحت Title سایت به ثبت رسیده، یاهو فرض را براین میگذارد که ثبت این سایت Spam بوده و آن را از لیست حذف میکند، بهعنوان مثال در title صفحه هرگز چنین چیزی ننویسید: (AAA Gardening Supplies) و اگر این نام، نام سایت شما نمیباشد، فقط به خاطر ظاهرشدن درصدر نتایج جستجو این عبارات را در title سایت بکارنبرید. دراینجا نیز مثل description سعی کنید عبارات مورد استفاده در title سایت بکار نبرید. در اینجا نیز مثل description سعی کنید عبارات مورداستفاده در title با محتوای سایت همخوانی داشتهباشد.
هنگام ثبت سایت، سعی کنید در title و description صفحه از کلمات ترکیبی استفاده کنید. سایت رقبای خود را کنترل کنید و ببینید چه کسی درصدر صفحه نتایج جستجو قراردارد و چهطور به این مقام دست یافتهاست.
اگر درصدد هستید به ترافیک سایت در سطح محلی دست یابید، بهتراست در یک طبقهبندی منطقهای، سایت خود را ثبت کنید.
هرگز فرم ثبت سایت را با حروف بزرگ پر نکنید. از صحت دستور زبان و املای کلمات بهکاررفته اطمینان حاصل کنید و پس از کنترل مجدد و اطمینان از درستی همه قسمتها روی دکمه Submit کلیک کنید.
اگر نام domain سایت یکی از کلید واژههای سایت باشد، سود خوبی نصیب شما خواهدبود. درواقع یکی از موارد استفاده کلید واژهها در اینجا نمایان میشود که وقتی کاربردی براساس کلید واژهای جستجو کند، که در نام domain باشد، این سایت ابتدا به نمایش در میآید.
فراموش نکنید که فرم ثبت یاهو را دقیقاً همانطور که خواسته شده، پر کنید. ابتدا صفحات help و FAQ که با (How to Suggest your Site) روع شده و در آدرس
http://docs.yahoo.com/info/suggest موجود میباشد، مطالعه نمایید.


بررسی دقیق آلتاویستا

آلتاویستا یکی از مشهورترین موتورهای جستجوست که در سال 1995 آغاز به کار کرد. آلتاویستا یک موتور جستجوی دقیق است که در وب میگردد و صفحات آن را جستجو کرده و سپس در نمایه خود وارد میکند. Scooter نام اسپایدر آلتاویستاست که باقدرت و عمق بیشتری در وب جستجو میکند و تمامی صفحات وب سایت را دیدن کرده و به همه آنها فرصت یکسانی میدهد. Meta-refresh یا صفحات پویا (Dynamic) که در آن از کدهای (CGI) استفاده شده، باعث ایجاد اختلال در کار Scooter میشود. پیشنهاد میکنم برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به فصل 6 که به تفاوت موتورهای جستجو میپردازند و در آن نحوه طراحی سایت و تاثیرات آن بر رتبهبندی سایت نزد موتورهای جستجوی معروف موردبحث قرارگرفته، مراجعه کنید. آلتاویستا نیز در برخی از نتایج خود به بانک اطلاعاتی Look smart نیز به نشانی
http://www.looksmart.com به ثبت رسانید.
پیش از ثبت سایت، آنرا تکمیل کنید. آلتاویستا صفحات باکیفیت را در بانک اطلاعاتی خود وارد میکند و صفحات ناقص و نادرست از چرخه حذف میشوند. درواقع تمامی موتورهای جستجو تنها صفحات کامل و دارای کیفیت را وارد نمایه خود میکنند برایاینکه اگر صفحات ناقص و تبلیغاتی را وارد کنند، کاربران و جستجوگران اینترنتی از بازگشت به آن موتور جستجو و سپردن کار جستجو به آن منصرف خواهندبود.
ثبت سایت در آلتاویستا ساده و راحت است (شکل 9-7). تنها کاری که باید انجام دهید این است که از صفحه اصلی آلتاویستا روی (Submit a Site) کلیک کنید. بدینترتیب به صفحهای هدایت می شوید که در ان باید URL سایت خود را در فیلد مخصوص وارد کنید. بهتازگی آلتاویستا مشخصه کد ثبت را نیز به صفحه ثبت وب سایت اضافه کردهاست. بدینترتیب که هر نشانی (URL) که میخواهید وارد کنید، باید کد ثبت را نیز وارد کنید. کد ثبت در بالای قسمت ثبت سایت آلتاویستا بهطور اتوماتیک ظاهر میشود. علت استفاده از کد ثبت، مسدود ساختن عمل ثبت اتوماتیک نرمافزارها و سرویسهایی است که اعلام میدارند برایاینکه سایت خود را به نمایه آلتاوسیتا وارد کنید، باید آن را بهطور دستی اضافه کنید.
بهطور نمونه 24 تا 28 روز طول میکشد تا سایت شما به نمایه آلتاویستا اضافه گردد. سپس Scooter براساس فواصل زمانی معین برای واردکردن صفحات جدید و یا بهروز شده از سایت بازدید میکند اگر فکر میکنید تمامی مراحل ثبت را بهدرستی انجام دادهاید ولی سایت شما در نمایه آلتاویستا نشان دادهنشدهاست، ایمیل مودبانهای به التاویستا نوشته و از آنها بپرسید آیا مشکل خاصی وجود دارد و برای حل این مشکل کاری باید انجام داد احتمال دارد علت ظاهرنشدن سایت شما در نمایه آلتاویستا، عدم بهینهسازی (Optimizie) آن برای آلتاویستا باشد.
آلتاویستا از meta-tagها برای تهیه توضیحی از سایت استفاده کرده و وقتی کاربران کلید واژهای را جستجو میکنند، این توضیحات به نمایش درمیآید. مضاف براین، آلتاویستا از meta-tag کلید واژه و description meta-tag به عنوان فاکتورهای تعیین کننده رتبه سایت در نتایج جستجواستفاده میکند. یکی دیگر از فاکتورهایی که بر موقعیت وب سایت شما در التاویستا تاثیر دارد. کلید واژههای بکار رفته در title صفحه است. اگر description meta-tag را نداشتهباشید، آلتاویستا محتوای صفحه را به عنوان مرجع مورد استفاده قرارداده و با استفاده از این اطلاعات description برای صفحه شما تهیه میکند. دراینجا نکاتی برای بهبود رتبه سایت در آلتاویستا ارائه میشود:
در آلتاویستا رتبه سایت براساس طراحی سایت تعیین میشود. بنابراین هنگام طراحی، سهولت دسترسی Spider و Scooter به سایت را مدنظر قراردهید.
کلید واژهها در Title، meta-tag و Alt tag و همینطور محتوای صفحه بکاربرید. کلید واژهها را براساس اهمیت آنها مرتب کنید. چون آلتاویستا به کلید واژهها را با یکدیگر ترکیب کنید برایاینکه این کار رتبه سایت را افزایش میدهد.
آلتاویستا یک موتور جستجوی حساس به حروف کوچک و بزرگ است. بهتراست هریک از کلید واژههای خود را در meta-tag کلید واژه یکبار با حروف کوچک و باردیگر با حروف بزرگ بنویسید.
معروفیت لینکهای بکاررفته در صفحه نیز بر رتبه سایت در التاویستا تاثیر میگذارد. در صورت امکان، تعداد لینکهایی که به سایت شما ختم میشود افزایش مییابند برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد به فصل 15 با موضوع روشهای ایجاد لینکهای موثر به سایت مراجعه کنید.
سعی نکنید آلتاویستا را گیج نکنید چون در این صورت نه تنها رتبه سایت شما به پایین ترین حد سقوط می کند بلکه امکان دارد نام سایت بطور کلی از نمایه آن حذف گردد.
به عنوان مثال، آلتاویسا صفحات doorway چند منظوره و یا صفحاتی که در آنها گلید واژه بارها و تارها تکرار شده نمی پسندند( به عنوان مثال، کلید واژه هایی که ده این صورت باشد: باغداری، لوازم باغداری، باغداری، باغداری).


استفاده از ابزارهای ثبت سایت

در اینترنت، ابزارهای بسیاری جهت ثبت سایت در دسترس عموم قرار دارد که سایت را در نمایهها، فهرستهای موضوعی و موتورهای جستجوی گوناگون به ثبت میرساند.
این ابزارها URL، description و کلید واژههای سایت را ثبت میکند. بهتر است این ابزارها را زمانی به کار گیرید که سایت خود را به صورت دستی در مهمترین موتورهای جستجو ثبت کرده باشید. پیش از استفاده از این ابزارها ابتدا نحوه ثبت سایت در آنها را کنترل نمایید، در اینجا تعدادی سایت در ای رابطه معرفی میشود.
Add-Me
http://www.addme.com
این سایت به شما اجازه میدهد تا با پر کردن یک فرم، سایت خود را به طور رایگان در 18 سایت معروف ثبت کنید. سرویس دیگری در این سایت وجود دارد این است که میتوانید سایت خود را با پرداخت 95/29 دلار در 2000 موتور جستجو، سرویسهای خبری و سایتهای دارای فهرست موضوعی به ثبت رسانید.
Get Submitted.com
http://
www.getsubmitted.com
در این سایت ابزارهایی برای ثیت سایت در موتورهای جستجو و بهینهسازی سایت عرضه شده است.
Site Announce.com
http://www.siteannounce.com
این سایت که در سال 1995 شروع به کار کرده خدمات مربوط به ثبت در موتورهای جستجو را ارائه میکند.
Submit It!
http://www.submit-it.com
Submit It! یکی از قدیمیتری و ارزشمندترین سرویسهای ثبت سایت است که هم اکنون شرکت ماکروسافت آنرا اداره میکند.
با اینکه این سرویسها تا حد زیادی از اتلاف وقت جلوگیری میکند، لازم و ضروری است که شما سایت خود را در موتورهای جستجو و فهرستهای موضوعی به دقت و درستی ثبت نمایید.
برای دستیابی به نتیجه مطلوب بهتر است به صورت دستی سایت خود را به طور جداگانه و حتیالامکان در موتورهای جستجوی معروف ثبت کنید. موتورهای جستجو و فهرستهای موضوعی که دارای فرمهای طولانی ثبت هستند، زیاد نیستند، بنابراین برای حذف نتایج رضایتبخش سایت خود را به طور دستی ثبت کنید. اگر کارهایی که پیش از این گفتیم انجام دادهاید، در موتورهای جستجو بیشترین سود را خواهید برد.
به طور خلاصه میتوان گفت موتورهای جستجو با یکدیگر تفاوت دارند. پیش از ثبت، از تفاوتها و مشخصات منحصر به فرد هر یک از موتورهای جستجو آگاهی یابیم و اطلاعات موجود در زمینه شماره 3 این کتاب که در آن جزئیات مربوط به بسیاری از موتورهای جستجوی معروف و فهرستهای موضوعی آمده، مطالعه نمایید.


تکمیل سایت پیش از ثبت آن

سایت خود را پیش از ثبت در موتورهای جستجو و فهرستهای موضوعی تکمیل و نواقص آنرا برطرف کنید. بسیاری از موتورهای جستجوی معروف و فهرستهای موضوعی تمایل ندارند فرمهای ثبت سایتی را دریافت کنند که صفحات آن سایت هنوز کامل نشده است. حتماً شما هم نمیخواهید پس از صرف کردن وقت برای ثبت سایت، تنها به این دلیل نام سایتتان به بانک اطلاعاتی اضافه نگردد چون صفحات آن «در دست احداث» «Under Construction» بوده است. از معتبر بودن HTML خود نیز پیش از ثبت، اطمینان حاصل کنید. برای موفقیت در ثبت سایت لازم است سایت عاری از هرگونه نقص و ایراد باشد.
برخی از ابزارهایی که میتوان از آنها برای معتبرکردن HTML استفاده کنید، عبارتند از:
Dr. Watson. V4.0
http://watson.addy.com
Net Mechanic
http://www.netmechanic.com/toolbox/html-code.htm
Search Inspector
http://www.siteinspector.com
WDG HTML Validator
http://www.htmlhelp.com/tools/validator
W3C HTML Validation Service
http://validator.w3.org


آیا نام سایت قبلاً در نمایه موتورهای جستجو و فهرستهای موضوعی وارد شده است؟

پیش از ثبت و سایت ثبت مجدد سایت در یک موتور جستجو، کنترل کنید و ببینید آیا صفحه سایت شما قبلاً در موتورهای جستجو وارد شدهاست. سپس با استفاده از مهمترین کلید واژههایی که فکر میکنید مردم از آن کلید واژهها برای پیداکردن سایت شما استفاده میکنند، سایت خود را در یک نقطه جستجو کنید. همچنین نام شرکت خود را جستجو کنید اگر صفحه سایت شما پیدا شد از نتایج بدست آمده رضایت داشتید دیگر نیازی نیست سایت را ثبت و یا مجدداً ثبت کنید. درواقع، وقتی سایت را مجدداً ثبت میکنید، موقعیت سایت خود را در رتبهبندی موتورجستجو کاهش میدهید، برایاینکه از زمان تغییر روش رتبهبندی و اینکه چه سایتهایی رتبههای بالا را کسب میکنند، آگاهی ندارید. درصورت لزوم می توانید محتویات سایت را ویرایش کرده و سپس برای دستیابی به رتبه بالا سایت را مجدداً ثبت نمایید. برای اینکه ببینید آیا سایت شما در فهرست آلتاویستا وارد شده، در مستطیل (فیلد) جستجوی هریک از موتورهای جستجو این ادرس را وارد کنید:
url: yourdomain.com/directory/page.html
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تعیین ورود URL سایت شما در نمایه موتورهای جستجو، فایل help را در هریک از موتورهای جستجو مطالعه نمایید.


کنترل دقیق سایت رقبا

میتوانید با استفاده از تکنیکهایی که پیش از این عنوان شد، رتبه سایت رقبای خود را نیز تعیین کنید. به نقاط بالایی نتایج جستجو نگاه کنید و ببینید رقبای شما برای دستیابی به رتبه بالا چه کارهایی انجام دادهاند و از استراتژی موفقیآمیز آنها در بت سایت کمک بگیرد. به meta-tagهای کلید واژه، description meta-tag محتوای صفحه، عنوان صفحه وغیره سایت رقبا توجه کنید. شاید آنها کلید واژههایی بکار برده اند که شما فاقد آنها هستید. برخی اوقات لازم است برخی از صفحات با اطلاعات آنها را چاپ کرده و بعدها مرجع استفاده کنید هرگز از اطلاعات آنها کپیبرداری نکنید بلکه فقط از اطلاعات آنها به عنوان راهنما و مرجع از آنچه آنها را بهصدر جدول نتایج جستجو سوق داده استفاده کنید. همچنین میتوانید سایتهای ذکر شده در صدر صفحه نتایج جستجو را از لحاظ معروفیت لینکهای مورداستفاده در سایت مورد بررسی قراردهید و پس از انجام تحقیق بر روی آن، لینکهای مناسبی که میتوانند معروفیت لینکهای سایت شما را افزایش دهند، مورد استفاده قراردهید. این مطلب در بخش عدی مورد بحث قرار میگیرد.


مسئله معروفیت لینکها

حال میدانید کدامیک از سایتها در ابتدای جستجو قرارگرفتهاند، تعداد لینکهای موجود در سایت آنها را بررسی و کنترل نمایید. جالب توجه است بدانید روز به روز بر اهمیت معروفیت لینکهای مورد استفاده در سایت نزد موتورهای جستجو از جمله آلتاویستا و گوگل افزوده میشود. با استفاده از مهمترین کلید واژههای خود در گوگل جستجو کرده و ببینید نام کدام سایت ابتدا در فهرست نتایج به نمایش درمیاید. سپس مشاهده میکنید که سایتهایی که در ابتدای فهرست نتایج جستجو آمدهاند، دارای بیشتری لینک در سایتشان هستند. به لنکهایی که به سایت رقبایتان منتهی میشوند دقت کنید چراکه این لینکها میتوانند برای شما نیز مفید و مثمرثمر باشند. اگر چنین است از آنها بخواهید اینک شما را در سایت خودشان قراردهند و یا متقابلا لینکهای همدیگر را در سایتتان قراردهید و درصورت امکان نام خود را در فهرست لینکهای آنها اضافه نمایید. این کار نیاز به وقت و زمان دارد ولی سود آن در پایان کار مشخص نیست به خاطر داشتهباشید معروفیت لینکهای مورداستفاده در سایت ارزشمند بوده ولی معروفیت لینک در سایتهای باکیفیت ارزش این کار ا دوچندان میکند. جزئیات مربوط به پیداکردن سایتهای حاوی لینکهای باارزش، درخواست گذاشتن لینک در سایت و گذاشتن لینک سایت خود در سایر سایتها را در فصل 15 خواهیم آموخت.


همیشه رایگان نیست

برخی از موتورهای جستجو و فهرستهای موضوعی سیستهای متفاوتی برای واردکردن نام سایت و یا ثبت آن در پیش گرفتهاند. لازم است شما نیز از تفاوتهای عمومی برخی از آنها آگاهی داشتهباشید. م.ت.رهای جستجو غالباً سه سیاست زیر را برای واردکردن نام سایت در پیش می گیرند.
پرداخت به ازای کلیک (Pay-Per-Clik)
پرداخت به ازای واردکردن نام سایت (Paid-Inclusion)
پرداخت به ازای ثبت (Paid Submission)
منظور از پرداخت به ازای کلیک در موتور جستجو این است که براساس کلید واژه خاص و یا عبارت کلید واژه، قیمت قرارگرفتن در فهرست تعیین میشود. هر زمان که کسی روی لینک شما کلیک کرده و از سایت دیدن نماید، باید قیمت آن را بپردازد. اگر شخصی در حرفه شما برای یک کلید واژه خاص یک دلار میپردازد و از رتبه بالایی برخوردار است شما باید برای دستیابی به رتبهای بالاتر از سایت رقیب یک دلار و یک سنت بپردازید البته اکر سایت رقیب برای رتبه خود 10 سنت میپردازد، شاید برای شما موثرتر و باصرفهتر باشد تا براساس اهداف، بودجه و میزان اهیمتی که برای سایت قائل هستید به آن موقعیت دست یابید.
Overtrue مشهورترین نمونه موتورجستجوی پرداخت به ازای کلیک میباشد. واقعیت مهم که در اینجا باید گفت این است که موتورهای جستجو اغلب در برخی از نتایج خود از سایر موتورهای جستجو کمک بگیرند به عنوان مثال لیستهایی که در Overtrue به نمایش درمیآید. در بعضی اشکال از آلتاویستا، یاهو، Go.com، MSN، Meta Crawlers و غیره گرفته شده است.
سایت Pay Per Click Snalyst.com دارای اطلاعاتی درباره حدود قیمت ثبت سایت در تعدادی از ابزارهای جستجوی است. پیشنهاد میکنم برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس سایت
www.payperclickkanalyst.com مراجعه نمایید. موتورهای جستجویی که براساس سیستم پرداخت به ازای کلیک کار میکنند، عبارنتد از:
Ask Jeeves
Overtrure
Kanoodle
7Search
وقتی تصمیم میگیرید با موتورهای جستجو pay-to-play همکاری کنید، باید بودجه لازم برای این کار را تعیین کنید، باید مشخص کنید چه کلید واژه و یا کلید واژههایی خریداری میشوند. Word tracker برنامه مناسبی است که میتوانید شما را در این زمینه یاری کند. نکته مهم دیگر این است که نباید جنگ پیشنهاد قیمت براه بیاندازید، بنابراین روی قیمتهایی که پیشنهاد میدهید، دقت کنید. همچنین باید این بودجه را به چندین موتورجستجوی pey-to-pley اختصاص دهید. اگر تجارت شما در زمانهای مشخص که برای این کار مناسب است، هزینه کنید.
موتور جستجو و یا فهرست موضوعی که براساس سیاست ثبت به ازای دریافت پول (Paid-Inclusion) رفتار میکنند، هرگز رتبه بالا ابزار جستجوی خاص را تضمین نمیکنند. این کهر بدین معنی است که سایت شما فهرستبندی خواهدشد. البته بافرض اینکه سایت شما با دستورات ثبت ابزارهای جستجو مطابقت داشتهباشد و اینطریق شانس بیشتری برای ظاهرشدن در فهرست نتایج جستجو خواهیدداشت.
برخی از ابزارهاای جتجو نظیر AskJeeves، LookSmart، Inktomi است ثبت به ازای دریافت پول (Paid-Inclusion) را پیش گرفتهاند. جزئیات مربوط به برنامههای خاص آنها در سایت انها وجوددارد.
ابزارهای جستجویی که ثبت به ازای دریافت پول را به عنوان یکی از خدمات خود معرفی میکنند، چیزی جز بررسی و ملاحظه سایت برای واردکردن در directory مخصوص خود را ضمانت نمیکنند. به عنوان مثال یاهو دارای چنین سرویسی به نام business-express submission است که بهطور آشکارا چنین بیان شدهاست:
«پس از پرداخت هزینه، یاهو واردکردن نام سایت در directory، جاگذاری آن و یا اظهارنامه راجع به آن را تضمین نمیکند. تنها چزی که ضمانت میشود این است که طی هفت روز کاری به درخواست ثبت سایت پاسخ دادهمیشود.»
مهمترین مزیت این نوع برنامه این است که سایت به زودی مورد بازدید مدیران یاهو قرارمیگیرد ممکن است ماهها طول میکشد تا موتورهای جستجو و یا فهرستهای موضوعی از سایتی دیدن کرده، نام آنرا به فهرست اضافه کنند، و یا آن را نادیده بگیرند، ولی در این سرویس زورتر انجام میشود.
همچنین تبلیغات در موتورهای جستجوی معروف و یا فهرستهای موضوعی میتواند شما را درست جلوی چشمان مخاطبان بازار هدف قراردهد اکثر ابزارهای جستجو بر اساس کلید واژه و یا حمایت مالی از موتورهای جستجو تبلیغات میکنند.


هرگز موتورهای جستجو را گیج نکنید

اگر میخواهید رتبه بالایی در موتورهای جستجو کسب کنید باید از گیج کردن موتورهای جستجو بپرهیزید. «Spamdexing» اصطلاح متداول برای نشان دادن گیج کردن موتورهای جستجو است. اغلب اوقات مردم برای فریب دادن موتورهای جستجو و کسب رتبه بالا دست به چنین کارهایی میزنند.


Spam چیست؟

کاربرد بیش ازحد کلید واژه، که درآن کلید واژه (یا کلید واژهها) عیناً بارها و بارها به طور مخفیانه در HTML و meta0tag تکرار میشود.
تکرار مجدد کلید واژهها و نمایش آنها در انتهای پس از چند خط خالی.
برخی از موتورهای جستجو، ثبت چندین صفحه از یک دامنه در یک زمان مشخص را نوعی Spamming تلقی میکنند، بنابراین با انجام تحقیق و کنترل لازم، اطمینان حاصل کنید که چندبار میتوانید نام یک دامنه را در روز به ثبت رسانید. برخی از موتورهای جستجو از شما میخواهند تنها صفحه اصلی (home page) را ثبت کرده و باقی کارها را به آنها بسپارید و در برخی دیگر مانعی برای ثبت صفحات متعدد وجود ندارد.
ثبت صفحات یکسان با استفاده از نامهای مختلف نیز درصورت محرزشدن به حذف نام سایت از موتور جستجو میانجامد.
پنهان کردن کلید واژهها که اغلب tiny text نامیده میشود نیز موتورهای جستجو را گیج میکند. در این روش کلید واژههای صفحه با حروف بسیار ریز در صفحه سند قرارمیگیرد.
تکرار کلید واژهها در سند یا همرنگ کردن آن با رنگ پسزمینه نیز یکی دیگر از راههای فریفتن موتورهای جستجوست.
استفاده از صفحات هدایتشونده یا meta-refresh نیز منجر به حذف سایت از نما یه موتورهای جستجو میشود.
استعمال کلید واژههایی که در صفحه بکار نرفتهاند و یا کاید واژههای نامربوط.
شروع نام سایت با یک فاصله، تعجب (!) و یا حروف A به عنوان اولین کاراکتر برای اینکه سایت در لیستهای به ترتیب حروف الفبا نمایش دادهمیشود.


یک سند پیش خود نگهدارید

وقتی سایت خود را در موتورهای جستجو و یا فهرستهای موضوعی ثبت میکنید، سند این ثبت را پیش خود نگهدارید. اطلاعاتی که در این سند باید باشد، عبارنتداز:
تاریخ ثبت
URL صفحه ثبت شده
توضیحات (description) ارئه شده
کلید واژههای مورد استفاده
کلمه رمز مورد استفاده
بخش یادداشت حاوی سایر اطلاعات مربوط به ثبت


نکات پایانی

در این قسمت نکاتی مهم و پایانی ارائه میشود، که لازم است
آنرا به خاطر بسپارید. همیشه، همیشه، همیشه قبل از ثبت، صفحه راهنمایی مخصوص ثبت را مطالعه نمایید. موتورهای جستجو و فهرستهای موضوعی نیز دارای نکات ارزشمندی هستند که میتوانید از آنها برای کسب رتبه بهتر و بالاتر کمک بگیرید.
بهطور مرتب و براساس جدول زمانی مشخص رتبه سایت خود را در موتورهای جستجو و فهرستهای موضوعی مرور و بررسی نمایید. پیشنهاد میکنم برای نظم بخشیدن به این کار، فهرستی از موتورهای جستجو و فهرستهای موضوعی که سایت خود را در آنها ثبت کردید، تهیه نمایید. هر هفته رتبه سایت را در هریک از موتورهای جستجو و فهرستهای موضوعی کنترل کنید. درصورت تنزل رتبه سایت و یا ظاهرنشدن نام سایت در دوصفحه نخست نتایج جستجو، سایت را مجدداً در آن موتور جستجو و یا فهرست موضوعی به ثبت رسانید. هفته بعد رتبه سایت را با گروه بعدی کنترل کنید. با انجام دادن این کار یک جدول زمانی درست کردید سعی کنید به این جدول نظم ببخشید و مشخص کنید در کدامیک از موتورهای جستجو و فهرستهای موضوعی نیاز به ثبت مجدد دارید و در کدامیک نیازی به این کار نیست. بعضی اوقات ممکن است سایت شما از نمایه یک موتور جستجو برداشتهشود برای اینکه آن موتور جستجو در directory تغییراتی ایجاد کرده و یا دست به کاری زده که کسی قادر به توضیح آن نیست. به همین ترتیب ممکن است درصدر جدول قرارگیرد در صورت تغییر هریک از عناصر مهم سایت حتماً آن را مجدداً ثبت کنید. از به روزشدن اطلاعات نیز اطمینان حاصل کنید.
همچنین میتوایند سایت خود را در موتورهای جستجو و فهرستهای موضوعی که امکان جستجو در یک محدوده مشخص را فراهم میکنند و اگر در جستجوی مخاطبان در یک منطقه خاص هستید، این کار سود خوبی نصیبتان میکند. به عنوان مثال میتوان به Canada.com
www.canada.com و یاهو سوئد http://se.yahoo.com اشاره کرد.