لیستهای پستی شخصی موجب برقراری ارتباط مستقیم با بینندگان سایت شده و به همین دلیل وسیله قدرتمندی برای تداوم ارتباط با مخاطبان بازار هدف هستند. توصیه می شود حتماً نسبت به ایجاد لیست پستی شخصی اقدام کنید، برای اینکه لیستهای پستی انتخابی (opt-in) فواید بازاریابی بسیاری به همراه دارند. با استفاده از لیستهای پستی می توانید با مشتریان بالقوه و بالفعل به بحث گفتگو راجع به محصولات جدید، پشتیبانی از محصولات، محصولات ویژه و غیره بپردازید. همچنین می توانید با ارسال نامه های خبری شرکت، فهرست قیمتها، کاتالوگ های جدید، محصولات جدید و اطلاعیه محصولات و یا رویدادهای آینده از طریق لیست های پستی با مشتریان فعلی و آینده ارتباط برقرار کنید. پیش از این با نحوه عضویت در لیستهای پستی آشنا شدید. در این فصل نحوه راهاندازی لیست های پستی شخصی را شرح می دهیم که عناوین آن عبارت است از:
دلیل و اهمیت لیست پستی شخصی
مسائلی در رابطه با سیاستهای خصوصی
مدیریت لیست پستی شخصی
راهاندازی لیست پستی شخصی
معرفی لیست پستی


دلایل راه اندازی لیست پستی شخصی

دلیل بسیاری برای راه اندازی لیست پستی شخصی وجود دارد. در واقع، همان دلایلی که برای عضویت در یک لیست پستی غیر شخصی مطرح و فواید آن عنوان شد، در اینجا نیز می تواند مصداق داشته باشد. علاوه بر این، راه اندازی لیست پستی شخصی دلایل و فواید دیگری دارد که موارد ذیل از جمله آن است:
بازاریابی بدون اخذ مجوز از کسی
معرفی کردن خود و یا تجارت خود به عنوان یک کارشناس خبره
برقراری ارتباط مستحکم با مشتریان
تشویق دیگران به دیدار مجدد از سایت (در فصل 3 راجع به آن توضیح داده شده است)
معرفی نام شرکت
معرفی محصولات و خدمات
منبعی بالقوه برای کسب درآمد
برای کار با لیستهای پستی نیاز به آدرس ایمیل دارید. راههای گوناگونی برای درخواست و جمع آوری آدرس ایمیل افراد وجود دارد که یکی از آنها فرمهای موجود در سایت و یا دفترچههای یادبود (guestbook) آنلاین است. اگر در مردم انگیزه ایجاد کنید تا آدرس ایمیل خود را به شما دهند، نتایج بهتری بدست خواهید آورد.
برای اینکه بینندگان سایت عضویت خود را در لیست پستی ثبت کنند، دگمهای برای ثبت عضویت با عنوان Subscribe here در سایت قرار دهید. عباراتی را به کار ببرید که درخواست انجام عملی را نشان می دهد، نظیر «همین الان نام خود را ثبت کنید تا نامه های خبری را بطور رایگان دریافت کنید» (Sing up now to receive our free newsletter) و یا «برای دریافت نامههای خبری مملو از اطلاعات و شرکت در قرعه کشی جوایز سایت، اینجا کلیک کنید». برای اینکه مردم در لیست پستی ثبت نام کنند، یک نامه خبری اطلاع رسانی را به آنها پیشنهاد دهید تا بدینوسیله با مشتریان بازار هدف ارتباط داشته باشید. اگر اطلاعات ارائه شده در لیست پستی با ارزش و مورد علاقه مشتریان باشد، آنها برای دریافت نامه های خبری با کمال رضایت آدرس ایمیل خود را در اختیار شما قرار خواهند داد. لیست پستی من نمونه بارز چنین لیست پستی است که از طریق وب سایت به آدرس www.susansweeney.com قابل دسترسی است. معمولاً از طریق لیست پستی شخصیام، نکته ها ابزارها، تکنیک ها و منابع مفیدی در رابطه با بازاریابی در اینترنت برای اعضا لیست پستی میفرستم. وقتی بینندگان به سایتی مراجعه می کنند که دارای لیست پستی است، نیاز به محرک ضعیفی برای ثبت دارند، چون می دانند با ثبت عضویت خود، اطلاعات ارزشمندی دریافت می کنند که می تواند در پیشبرد طرحهای بازاریابی آنلاین آنان موثر باشد.
با استفاده از تکنیک های بازاریابی سنتی من جمله بیانیه خبری، نامه های خبری آنلاین، تبلیغات، نامه و غیره مشتریان بالقوه و بالفعل خود را تحریک کنید تا در لیست پستی شخصی شما عضو شوند. در صورت استفاده از نامه های تبلیغاتی قابل چاپ، می توانید سیستمی طراحی کنید که در آن کاربر بتواند از طریق فاکس، کارت پاسخ تجاری، شماره 800-1، مراجعه به سایت و یا ارسال ایمیل به راحتی ایمیل ارسالی از طرف شرکت را پاسخ گوید.


بازاریابی بر اساس کسب اجازه از مشتریان

از طریق وب سایت می توانید به راحتی مردم را تشویق کنید تا به شما اجازه دهند براساس ترتیب زمانی مشخصی به آنها ایمیل بفرستید. وقتی از مردم می خواهید در لیست پستی شخصی شما عضو شوند، باید امکانات لازم برای انجام دادن این کار را در سایت فراهم کنید. هر قدر بیشتر در مقابل چشمان مخاطبان بازار هدف باشید، مشتریان احساس بهتری برای تماس با شما خواهند داشت. اعضای لیست پستی چون به موضوعاتی که در لیست پستی مورد بحث و گفتگو قرار می گیرد، علاقه دارند. بنابراین آدرسهای ایمیل خود را از روی اشتیاق به شما می دهند شما نیز اجازه آنها برای ارسال ایمیل را بدست آورده و خود را به عنوان یکی از اعضای قابل احترام در حرفه و صنعت معرفی میکنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کسب اجازه بازاریابی به فصل 5 مراجعه کنید.


فواید لیست پستی شخصی

فواید حاصل از ایجاد و پیاده سازی لیست پستی شخصی بیشمار بوده و عبارتند از:
معرفی خود به عنوان کارشناس: با پیاده سازی لیست پستی شخصی مخصوص به حوزه کاری خود و ارائه خدمات و پیشنهادات مربوطه به اعضای لیست، در نظر مشتریان به عنوان یک کارشناس خبره خواهید بود. در نتیجه، نسبت به رقبا و همتایان تجاری از احترام و توجه بیشتری برخوردار می شوید و می توانید ارتباط جدیدی با سرویس گیرندگان و مشتریان خود پایه ریزی کنید.
برقراری ارتباط با مشتریان: با در اختیار داشتن لیست پستی شخصی قادر خواهید بد ارتباط نزدیکتری با افرادی که در حرفه شما هستند و همین طور سرویس گیرندگان فعلی و بالقوه برقرار نمایید. اغلب اوقات، ارتباطات تجاری و فرصتهای شغلی جدید زمانی بوجود میآید که عده ای افراد علاقمند در یک موضوع گرد هم می آیند و کار جدیدی را شروع ی کنند. برای تسهیل در ایجاد چنین ارتباطی، لیست پست شخصی خود را بکار گیرید. راهاندازی لیست پستی شخصی، امکان دارد مزیت های دیگری همچون یافتن شرکای تجاری جدید، جلب سرویس گیرندگان جدید و یا شروع معامله تجاری دیگری را نیز به دنبال داشته باشد.
تداوم ارتباط با مشتریان: مسلماً در کار تجاری خود روزانه با افراد زیادی در تماس هستید. اغلب اوقات بازرگانان به عنوان مثال با یک شرکت ارتباط برقرار می کنند و پس از اتمام پروژه کاری، به مرور زمان ارتباط با سرویس گیرنده یا مشتری نیز قطع می شود. در حالیکه ایجاد لیست پستی شخصی به شما این امکان را می دهد تا بطور مداوم با مشتریان خود در تماس باشید. از آنجایی که برای برقراری ارتباط اولیه با مشتری زحمت زیادی کشیده می شود، به همین دلیل نگهداری و تداوم ارتباط و استفاده از آن در آینده اهمیت دو چندان پیدا می کند و تداوم این ارتباط، فروش بیشتر و شهرت و محبوبیت برای شرکت به ارمغان می آورد.
معرفی نام و آرم شرکت: با راه اندازی لیست پستی مخصوص به شرکت خود و تشکیل گروهی از اعضای ثابت و وفادار، مردم اعتبار لیست پستی شما را با محصولات و سرویسهای شرکت ارتباط می دهند. لیستهای پستی روش کاملاً مناسبی برای معرفی نام و محصولات شرکت به صورت آنلاین هستند. در صورت ارسال پیامهای با ارزش به اعضای لیستهای لیستی، آنها با هر بار باز کردن نامههای رسیده، نام و آدرس شرکت را مشاهده خواهند کرد. این روش برای افزایش میزان آگاهی عمومی از آرم و محصولات شرکت بسیار موثر و کارآمد است.
معرفی محصولات و سرویسهای شرکت: به افرادی که در حال ثبت عضویت خد در لیست پستی شخصی شما هستند، حتماً یادآوری کنید با عضویت در لیست پستی اطلاعات معتبری بدست خواهند آورد که می تواند در برخی مواقع راهگشای آنها باشد. علت ذکر فواید لیست پستی این است که پیامهای لیست پستی نباید مملو از تبلیغات آشکار و چشمگیر باشد. در صورت وقوع چنین حالتی، میزان ثبت اعضا جدید به لیست پستی به طرز شگفت انگیزی کاهش می یابد. با این حال، چون پیاده سازی لیست پستی شخصی ابزار مناسبی برای معرفی نام و آرم شرکت محسوب می شود، باید همیشه در نامههای ارسالی به اعضای لیست، از آنها بخواهید کاری را برای شما انجام دهند تا کاربر تشویق شده به وب سایت هدایت شود و اطلاعات بیشتری درباره محصولات و سرویسها بدست آورد. این روش در عرضه و نمایش محصولات و سرویسها بسیار موثر است.
منبعی بالقوه برای کسب درآمد: پس از راه اندازی لیست پستی و افزایش شمار اعضا آن، می توانید از افرادی که مایل هستند در لیست پستی شما بازاریابی کنند، بابت هزینه تبلیغات هزینه ای دریافت کنید. پر واضح است که با افزایش اعتبار و شمار اعضا، لیست پستی شخصی شما تبدیل به منبعی برای کسب درآمد می شود. در پایان، هر اندازه برای شناساندن و لیست پستی خود تلاش کنید، در آینده این تلاشها به بار می نشیند و حتی بیشتر جبران میشود. اگر قبلاً عضو یکی از لیستهای پستی عمومی بودید، دقت کنید و ببینید در هر نامهای که دریافت می کردید، چند پیام بازرگانی بود. از سویی، با مدیریت و اداره لیست پستی می توانید درآمد حاصل از تبلیغات را نصیب خود کنید. با این وجود باید همیشه تعداد و انواع پیامهای تبلیغاتی در لیست پستی را بخاطر بسپارید. برای اینکه تبلیغات نباید ذهن خواننده پیام را از متن اصلی پیام و اعتبار لیست پستی گمراه کند.


مسئله حریم خصوصی

نگرانی از مسئله حریم خصوصی در میان بسیاری از کاربران اینترنتی در حال افزایش است. به همین دلیل و برای افزایش میزان ثبت عضویت در لیست پستی خود، به ثبت نام کنندگان ضمنانت دهید که آدرس ایمیل آنها در مکان مطمئنی قرار خواهد داشت و به هیچ کس دیگری فروخته نخواهد شد. مردم اغلب نگران اطلاعاتی هستند که در اختیار شما قرار می دهند. اگر نتوانید به آنها راجع به اطلاعات شخصی اطمینان دهید، از دادن آدرس ایمیل خود به شما منصرف خواهند شد. سیاستهای شرکت و یا سایت در قبال حفظ حریم خصوصی افراد را توضیح دهید. از آنها بخواهید با خیال آسوده آدرس ایمیل خود را در اختیار لیست پستی قرار دهند. برای این کار، باید در وب سایت خود لینکی را به حریم خصوصی اختصاص دهید. بخصوص در صفحه ثبت عضویت (Sign up) لیست پستی، نباید بدون کسب اجازه از شخص، نام وی را به فهرست اعضای لیست پستی اضافه کنید. با اینحال یکی از روشهای اخذ ایمیل بیشتر، این است که به اعضاء لیست پستی پیشنهاد دهید سایر دوستان خود را برای ثبت عضویت در لیست پستی دعوت کنند. برخی از این افراد عضویت خود را ثبت و دوستان خود را از لیست پستی شما آگاه خواهند کرد و این روند همچنان ادامه می یابد. بنابر یک روش قدیمی «آنها به دو نفر از دوستان خود گفتند و آنها نیز به دو نفر دیگر خبر دادند و دو نفر دوم نیز دو نفر از دوستان خود را مطلع کردند» این تکنیک بازاریابی ویروسی، سریعترین و موثرترین روش برای افزایش اعضای لیست پستی است.


اداره لیست پستی

چندین روش برای اداره لیست پستی شخصی وجود دارد:
استفاده از برنامه پست الکترونیک
استفاده از نرم افزار لیست پستی
واگذاری اداره لیست پستی به شخص یا شرکت ثالث
اداره لیست پستی از طریق برنامه پست الکترونیک، روش بسیار مناسبی است. برای اینکه این روش هزینه های جانبی در بر ندارد و چون به راحتی از پشت میز کار انجام می شود، نظارت کامل بر لیست پستی وجود دارد. ولی این روش با محدودیتهایی همراه است. برنامه پست الکترونیک امکان تقسیمبندی لیست پستی را ندارد. به عنوان مثال، امکان دارد برخی افراد دریافت نامههای خبری را خواسته باشند و برخی دیگر دریافت اطلاعاتی هنگام به روز شدن بخش Whats new را خواسته باشند و معمولاً برنامه های پست الکترونیک، تکنولوژی لازم برای پاسخگویی همزمان و سریع و همینطور سفارشی کردن ارتباطات را ندارند. همچنین برنامه های پست الکترونیک امکان ردیابی و پیگیری اطلاعات را پشتیبانی نمی کنند. در حالیکه ردیابی چیزهایی مثل چند نفر ایمیل ارسالی را باز کردهاند، چند نفر یک کپی از ایمیل به دوستان خود فرستادهاند، چند نفر کلیک کرده و از وب سایت دیدن کردهاند، بسیار کاربرد دارد.
پیگیری و ردیابی ایمیل، معمولاً تنها از طریق برنامه های نرم افزاری لیست پستی و یا شخص ثالثی که لیست پستی را اداره می کند امکانپذیر است.
یکی دیگر از اشکالات برنامه پست الکترونیک برای اداره کردن لیست پستی، دردسرهای ناشی از کنترل دستی ثبت عضویت و یا لغو عضویت است، بخصوص زمانی که دارای چندین نوع ثبت عضویت در سایت هستید- به عنوان مثال شخصی می خواهد عضویت خود در بخش هدایای الکترونیک لغو کرده ولی نامه های خبری و کوپنها را دریافت کند.
با این حال، نرم افزارهای بسیاری برای اداره لیست پستی و سازماندهی آن وجود دارد. این نرم افزارها دارای گزینه های هستند که بوسیله آنها می توان به سادگی نسبت به حذف و اضافه اعضاء از فهرست لیست پستی اقدام نمود. امکان ارسال پیامها با قالب بندی صحیح به اعضاء لیست پستی مستقیماً از طریق نرم افزار، از دیگر امکانات نرم افزارهای اداره لیست پستی است. اغلب اوقات این نرم افزارها دارای امکاناتی برای ارسال سریع و آسان ایمیلهای شخصی می باشند. همچنین بسیاری از این برنامهها با وب سایت سازگاری کامل دارند، بدین معنی که مردم می توانند از طریق سایت، نام خود را وارد لیست پستی کنند. همچنین می توانید از این نرم افزارها برای مکانیسم تایید ثبت عضویت اعضاء استفاده نمایید. از آنجایی که این نرم افزارها بسیاری از کارها را انجام می دهند موجب جلوگیری از اتلاف وقت برای برای کنترل لیست پستی می شوند.
یکی از ابزارای پویا که ما برای اداره لیست پستی از آن استفاده می کنیم، Mailworkz (http://www.mailworkz.com) نام دارد که شرکت Connex Network آنرا تولید کرده است. Broadc@HTML نام محصول Mailworkz است که برنامهای برای بازاریابی با ایمیل است و بوسیله آن می توانید ایمیلیهای شخصی و غیر شخصی به اعضای لیست پستی ارسال کنید. با مراجعه به بخش منابع اینترنتی در انتهای فصل، نام و نشانی سایر نرم افزارهای مربوط به لیست پستی را خواهید یافت.
استفاده از لیست پستی شخصی با هزینه هایی همراه است و باید سرمایهای را برای ابتیاع برنامه نرمافزاری در نظر بگیرید. قیمت یک نرمافزار لیست پستی برحسب امکانات آن متفاوت بوده و از $99 برای نرم افزارهای اولیه تا $450 برای نرم افزاری کامل تفاوت می کند.
برخی از این برنامه ها از روی desktop اجرا می شوند و برخی دیگر از روی Server و یا ISP . اکثر این برنامه ها دارای امکاناتی برای طبقه بندی آدرس ایمیل در بانک اطلاعاتی هستند که بدین وسیله می توانید مشخص کنید پاسخ ایمیل چه کسانی داده شده است.
امروزه، بیشتر این برنامه ها دارای قابلیت شخصی کردن نامه ها بوده و اجازه می دهند نام شخص گیرنده را در محل مربوطه و همین طور در قسمت Subject نامه وارد کنید. بدین منظور لازم است در بانک اطلاعات برنامه، در مقابل هر آدرس ایمیل، نام فرد را نیز یادداشت کنید. بخاطر داشته باشید برای افرادی که از آنها برای ارسال نامه های گوناگون اجازه گرفتهاید، حتماً در مقابل نام آنها، نشانهای برای شناسایی قرار دهید.
همچنین اکثر این برنامه ها دارای قابلیت های پیگیری و ردیابی هستند که بوسیله آن می توان به اشکالات و یا صحت کارکرد اجزای مختلف پی برد. از نگاه یک مدیر سایت، این نرم افزارها کار بزرگ دیگری نیز انجام می دهند و آن اضافه کردن اعضاء جدید، حذف و مدیریت پیغامهای غیر قابل ارسال است که این قابلیت به تنهایی ارزش زیادی برای مدیر سایت دارد.
گزینه سوم در رابطه با اداره لیست پستهای سپردن آن به شخص یا شرکت ثالث است. شرکتهایی وجود دارند که تخصص آنها اداره کردن لیست های پستی بوده و تجربیات ارزشمندی در این خصوص دارند. یکی از این شرکتها که کار کردن با آنها مایه افتخار ماست، Inbox360 (http://www.inbox360.com) نام دارد.
وقتی اداره لیست پستی را به چنین شرکتهایی واگذار می کنید یک سرویس ماهیانه رایگان نیز در اختیار شما قرار می گیرد و نرم افزار اداره لیست پستی از سرور شرکت ثالث و یا از ISP سرور آنها اجرا می شود.
تمامی شرکتهای ارائه دهنده خدمات لیست پستی، به صورت بالقوه دارای آخرین و پیشرفته ترین نرمافزارهای اداره لیست پستی هستند که می توانید بوسیله آنها نسبت به شخصی کردن نامهها، طبقهبندی فهرست ایمیلها و دریافت گزارشهای پیگیری اقدام نمایید. معمولاً مسائل مهم مدیریتی در لیست پستی، نظیر حذف و اضافه نام اعضاء و کنترل پیغامهای غیرقابل ارسال توسط شرکتهای ثالث اداره لیست پستی انجام می شود.
از سوی دیگر، امکان دارد با سپردن کار اداره لیست پستی به چنین شرکتهایی، نظارت شما بر محتوا، مشتریان و زمان ارسال نامهها کاهش یابد. به همین منظور ضروری است هنگام عقد قرارداد با شرت اداره کننده لیست پستی موارد ذیل را روشن و واضح در قرارداد ذکر نمایید:
مالکیت آدرسهای ایمیل
استفاده از آدرس ایمیل اعضاء
زمان ارسال نامه
تایید نهایی محتوای نامه ها
مسئولیت و ضرب الاجل پاسخ دهی به ایمیل اعضا
مسئلهای که اهمیت دارد این است که مالکیت تمامی آدرسهای ایمیل را در اختیار بگیرید و در قرارداد واضح و روشن عنوان کنید که نام و ایمیل تمامی اعضا لیست پستی جز دارایی های شرکت شما محسوب می شود. نکته دیگری که هنگام عقد قرارداد با چنین شرکتهایی بهتر است مدنظر قرار دهید این است که هر ماه اطلاعات مربوط به لیست پستی را در فرمت دیجیتالی در اختیار شما قرار دهند. با این کار، در صورت نیاز به تغییر شرکت اداره کننده لیست پستی، مشکلی نخواهید داشت. چون راهاندازی لیست پستی وقت زیادی می طلبد، بنابراین چنین لیستی از ارزش زیادی برخوردار است و به همین دلیل در حفظ و نگهداری فرمت دیجیتالی اطلاعات لیست پستی خود کوشا باشید. حتماً در قرارداد خود با چنین شرکتهایی ذکر کنید که طرف قرارداد حق ندارد آدرس ایمیل اعضا لیست پستی را به شخص و یا شرکت دیگری به هر دلیلی بفروشد و یا از آن برای کار دیگری استفاده کند. اعضاء لیست پستی با اعتماد و اطمینان از عدم سوء استفاده، آدرس ایمیل خود را در اختیار شما قرار دادهاند.
همچنین از کنترل نهایی بر روی زمان برقراری ارتباط با اعضا لیست پستی اطمینان یابید. منظور این است که هر وقت خواستید بتوانید برای اعضا لیست پستی پیام بفرستید. مسئله زمان ارسال ایمیل مهم بوده و در قسمتهای بعدی فصل به آن می پردازیم.
در قرارداد منعقده با شرکت اداره کننده لیست پستی، مادهای را اضافه کنید مبنی بر اینکه باید محتوای نامههایی که به اعضا لیست پستی فرستاده می شود، تصویب و تایید نمایید. باید هر چیزی که به لیست پستی ارسال می شود مورد بازبینی و تصویب نهایی شما قرار گیرد. قالب نامه نیز باید پس از تصویب شما ارسال شود و همین طور متن نامههای شخصی به همان ترتیبی که باید باشد پس از تصویب ارسال می شود و نباید هیچ اشکالی در رابطه با گرافیک و فاصله کلمات وجود نداشته باشد.
یکی دیگر از مسائلی که هنگام عقد قرارداد با شرکتهای ارائه دهنده خدمات لیستی پستی، باید مد نظر قرار دهید، پاسخهایی است که به اعضا فرستاده می شود. اغلب اوقات در قسمت From نامه، با اینکه به نظر می رسد نامه از سوی شما فرستاده شده، ولی در واقع آدرس شرکت اداره کننده لیست پستی مشاهده می شود. درباره این مسئله با شرت مورد نظر بحث و گفتگو کنید. ببینید وقتی یکی از اعضا به ایمیل لیست پستی شما پاسخ می دهید، چه اتفاقی می افتد؟ مقصد این نامه ها به کجا میرود؟ پاسخ نامه ها چه زمانی ارسال می شود؟ پاسخ این سوالات بسیار مهم می باشد. برای اینکه اگر شرکت اداره کننده لیست پستی بخواهد سه هفته بعد از ارسال نامه پاسخ نامه را بفرستد، مسلماً این تأخیر برای شما قابل قبول نخواهد بود.
البته واگذاری اداره لیست پستی به شخص یا شرکت ثالث فوایدی نیز به همراه دارد. اولین مزیت، تخصص و تجربه شرکت ثالث در اداره و مدیریت لیست است. برای اینکه اداره لیست پستی مهمترین کار و وظیفه آنهاست. اغلب اوقات، چنین شرکتهایی تجربیات با ارزشی در رابطه با کارکرد مثبت و منفی هر یک از بخشهای لیست پستی دارند. پیشنهادات و تجربیات این شرکتها در تغییر و اصلاح محتوا و قالب می تواند در دستیابی به اهداف لیست راهگشا باشد. علاوه بر این، واگذاری اداره لیست پستی به شرکت ذیصلاح موجب می شود تا بتوانید وقت خود را صرف سایر اولویتهای کاری کنید.


ایجاد بانک اطلاعات، آدرس های ایمیل و یا فهرست ایمیلها (mail list)

پس از راه اندازی لیست پستی شخصی باید نسبت به ایجاد بانک اطلاعات آدرس ایملیها اقدام نمایید. موفقیت در بازار آنلاین بستگی به این دارد که بتوانید بوسیله پیامهای بازاریابی به مشتریان بیشتری در بازار هدف دسترسی داشته باشید. راههای زیادی برای افزایش تعداد ایملیها در لیست پستی وجود دارد که برخی از آنها به ترتیب ذیل است:
احتمالاً پیش از این، فهرستی از ایمیل مشتریان داشته اید که می توانید آن را به فهرست ایمیلهای لیست پستی وارد نمایید. همچنین می توانید نامه ای را فقط یکبار ارسال کرده و از گیرنده نامه بپرسید آیا تمایلی به قرار گرفتن در این فهرست ایمیلها دارد. بهترین روش برای این کار، ارسال ایمیلی حاوی فواصل زمانی دریافت نامه و تاکید بر فواید پیوست به فهرست ایمیلها است. به آنها متذکر شوید در صورت موافقت با قرار گرفتن ایمیل آنها در فهرست ایمیلها نمی توانند کار دیگری انجام دهند برای اینکه قبلاٌ ایمیل آنها در این فهرست وارد شده است. دستورات و راهنماییهای لازم برای انصراف عضویت از لیست پستی را نیز در لیست پستی قرار دهید.
سعی کنید در ارتباطاتی که در دنیای آفلاین دارید، مثلاً در جاهایی مثل هتل، نام و آدرس ایمیل افراد را بگیرید و تعداد ایمیلای جمع آوری شده را افزایش دهید.
از تکنیک های اجازه بازاریابی استفاده کنید و از بینندگان سایت بپرسید آیا تمایلی به قرار گرفتن در فهرست ایمیلها دارند تا نامه های خبری، هدایای ویژه الکترونیکی، کوپنها و غیره برای آنها ارسال شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کسب اجازه بازاریابی به فصل 5 مراجعه نمایید.
بازاریابی ویروسی خود را با برقراری ارتباط با اعضای کنونی لیست پستی گسترش دهید. عبارت Send a copy to a friend در مورد تعدادی از عوامل بازگشت دهنده بینندگان به سایت نظیر کوپنها، نامههای خبری، هدایای ویژه الکترونیکی، اطلاعات مربوط به مسابقه و معرفی در این مورد نتیجه بخش است. اطمینان حاصل کنید در تمامی نامههایی که میفرستید اطلاعات مربوط به عضویت را قرار دادهاید، تا گیرندگان نامه بتوانند نام و آدرس ایمیل خود را به لیست اضافه کنند. می توانید چنین عبارتی را بکار ببرید: «اگر این نامه، کوپن و یا هدیه الکترونیکی از طرف دوست خود دریافت کردهاید و مایلید این نامهها از طریق پستی به شما نیز ارسال شود، اینجا کلیک کنید». چنین لینکی باید به صفحه ثبت عضویت در وب سایتی منتهی شود و یا صفحه جدیدی در برنامه پست الکترونیک آنها ایجاد شود که در Subject آن Subscribe و در متن آن جزئیات مربوط به عضویت در لیست پستی قرار گرفته است.
اگر از شیوه فروش از طریق تلفن استفاده می کنید، اجزایی به نامههای خود اضافه کنید که معرف لیست پستی بود و ملحق شدن افراد به لیست پستی را تقاضا می کند.


معرفی لیست پستی شخصی

معرفی لیست پستی با دستیابی به مشتریان بازار هدف میسر می شود. همچنین می توانید لیست پستی خود را از طریق سایت و سایر تکنیکهای بازاریابی آنلاین و آفلاین معرفی نمایید که عبارتند از:
بینندگان وب سایت را تشویق به شرکت در لیست پستی کنید. برای این کار عبارتهایی نظیر «برای ملحق شدن به لیست پستی اینجا کلیک کنید» در سایت قرار دهید و از مردم بخواهید کاری را انجام دهند. بدین ترتیب: «به لیست پستی ما ملحق شوید تا هر دو هفته یکبار نامهای حاوی نکات، ابزار و تکنیکهای بازاریابی برایتان ارسال شود».
همانطور که قبلاً گفته شد، برای تحریک اعضا، لیست پستی خود را تبلیغ کنید. برخی از لیستهای پستی کنترل شده، به معرفی لیست پستی برای دارندگان لیستهای پستی اختصاص دارند. برای عضویت در این لیست پستی نامهای با عنوان Subscribe NEW-LIST first name last name به آدرس listerv@vmt.nodak.edu This email address is being protected from spam bots, you need Javascript enabled to view it بفرستید.
از دوستان، همشاگردیان، همکاران، سرویس گیرندگان فعلی و سرویس گیرندگان قدیمی دعوت کنید تا به لیست پستی ملحق شوند.
بخاطر داشته باشید نام لیست پستی خود را در فایلهای امضا ذکر کنید. این روش آسانترین راه برای معرفی سایت است.
اگر خواهان اعضای بیشتری هستید، می توانید لیست پستی خود را در Topica به آدرس http://www.topica.com و یا tile.net به آدرس TILE.NET - Email List Directory - News & FTP Directory - Internet Reference و یا لیستهای پستی عمومی نظیر List index به آدرس http://paml.net ثبت کنید.


اصول مکاتبه در لیست های پستی

برای موفقیت در بازاریابی با لیست پستی شخصی، باید فهرستی عظیم از لیستهای پستی هدف را جمعآوری کرده و از نحوه ارتباط صحیح با اعضای لیست پستی آگاهی داشته باشید. اگر می خواهید میزان پاسخ دهی اعضا به نامههای ارسالی افزایش یابد، باید پاسخی درست به سوالات زیر بدهید. اعضای لیست چند وقت یکبار نامههای شمار دریافت می کنند؟ از ارسال چه نامههایی عصبانی میشوند؟ چه ساعاتی در روز و چه روزهایی در هفته گیرندگان، انتظار دریافت نامه شما را داشته باشند؟ قالب بندی نامهها باید به چه صورتی باشد؟ آیا باید در قالب متنی بود و یا در قالب HTML باشد؟
اینکه هر چند وقت یکبار نامه می فرستید، بستگی به محتوای نامه و درخواست اعضا برای ارسال نامه دارد، معمولاً در خبر نامهها، نامه ها هر دو هفته یکبار ارسال می شود. عموماً نامههای معرفی کننده، کوپنها و هدایای ویژه الکترونیکی بر اساس جدول زمانی مشخص و هر هفته یکبار ارسال می شوند. نامههای مربوط به اخبار و رویدادهای جدید نیز معمولاً ماهیانه ارسال می شود مگر اینکه خبر داغی باشد. نامه های Tips of the day به صورت روزانه و Tips of the week به صورت هفتگی ارسال می شود.
نامه ها چه زمانی باید ارسال شود؟ بر روی این موضوع مطالعات بسیاری صورت گرفته و نتایج آن به شرح زیر است:
برای مدل تجارت به تجارت (B2B) هرگز اواخر شب و یا صبح زود نامه نفرستید.
بعد از ساعت 2 بعد از ظهر روز جمعه (چهارشنبه) نامه نفرستید.
در فصل تابستان بعد از ساعت 12 شب روز جمعه (چهارشنبه) نامه نفرستید.
وقت ناهار بهترین ساعت برای کارهای B2B است.
بین ساعت 6 بعد از ظهر تا 7 بعد از ظهر بهترین ساعت برای مشتریان است.
در مورد قالب بندی مکاتبات لیست پستی، اگر محتوای نامه در مورد یک نامه خبری، کوپن و یا هدایای ویژه الکترونیکی است، قالب بندی HTML در جلب توجه بینندگان تأثیر بیشتری دارد و به همین دلیل بهتر است از این قالب بندی استفاده کنید. در صورتی که قالب متنی برای نامه های شخصی کاملاً مناسب است. هرجا لازم است نامه را از حالت رسمی خارج کرده و با استفاده از نام کوچک افراد در طول نامه و عنوان نامه، صورت دوستانه به نامه بدهید.
محتوای نامه نیز همیشه باید معتبر، جدید و مربوط به موضوع نامه باشد. برای اینکه یک نامه بد میتواند منجر به لغو عضویت بسیاری از اعضا لیست پستی شود.
هر یک از پاراگرافها باید طوری نوشته شود که با یک نگاه بتوان آنرا مطالعه کرد و در عین حال بیش از شش الی هفت خط نباشد. برای تشویق به انجام آنچه شما می خواهید، از عبارات و کلمات مناسبی استفاده کنید. سعی کنید همیشه برای ترغیب بازاریابی ویروسی از عباراتی نظیر «یک کپی به دوست خود بفرستید» استفاده کنید و در نامهای که برای دوست ارسال می شود، دستورات لازم برای عضویت در لیست پستی را ذکر کنید. برای اینکه ارتباط دوستانهای برقرار شود از نام کوچک خود در قسمت از (From) نامه استفاده کنید.
نکات زیر را در موضوع (Subject) نامه رعایت کنید:
از بکار بردن کپی تبلیغاتی خودداری کنید.
از تکیه کلام های زننده استفاده نکنید.
در مردم اعتماد و اطمینان ایجاد کنید.
از مردم بخواهید کاری را برای شما انجام دهند.
مثبت اندیش باشید.
از عبارات دوستانه استفاده کنید.


بررسی کنید، بررسی کنید، بررسی کنید

حتماً شما نیز می خواهید با درس گرفتن از تجربیات گذشته، به پیشرفت در زمینه کاری خود دست یابید. این امر تنها با تجزیه و تحلیل کارهای انجام شده در گذشته محقق می شود. بدین منظور باید مسائلی نظیر تعداد پیامهای ارسال شده، تعداد پیام های ارسال نشده، تعداد کسانی که از عضویت در لیست پستی انصراف دادهاند، تعداد لینکهای کلیک شده، تعداد پاسخهای دسته جمعی و تعداد پاسخهای اتوماتیک را به دقت بررسی و پیگیری نمایید. میزان پاسخهای داده شده در ساعات متفاوت، انواع مختلف ابتکارات، قالب های متفاوت، بخش های مختلف لیست پستی و بازارهای هدف مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید. پس از این بررسی ها متوجه خواهید شد چه قسمت هایی کارکرد مثبت و یا منفی داشته اند و مسلماً با گذشت زمان به پیشرفت و موقعیت بهتری دست خواهید یافت.


مقصد بعدی

در این بخش دلایل راه اندازی لیست پستی شخصی، نحوه ایجاد لیست پستی شخصی و سایر مسائل مربوط به لیست پستی شخصی را بحث و بررسی کردیم. لیست های پستی شخصی در صورت مدیریت صحیح و معرفی فعالانه آنها، ابزارهای قدرتمندی برای بازاریابی هستند و می توان با در اختیار داشتن یک لیست پستی شخصی به مشتریان بازار هدف به آسانی دست یافت. بازاریابی با ایمیل و یا کسب اجازه از کاربران کلید موفقیت در این کار است. اگر در حرفه کاری خود چیزی دارید که میتوانید آن را به مردم ارائه کنید و راه اندازی و مدیریت یک لیست پستی امری میسر و شدنی میدانید، حتماً به این فکر جامه عمل بپوشانید.