Cybermall عبارت است از یک مرکز خرید اینترنتی که دارای فروشگاههایی در هر مورد و موضوع خاص است. برخی از موفقترین این گونه مراکز خرید آنهایی هستند که بر روی نوع خاصی از محصولات یا خدمات متمرکز شده اند؛ گروهی دیگر بر مناطق جغرافیایی خاص تأکید می کنند؛ و باز هم کسانی هستند که نظر به گروه های قومی خاص دارند. با افزایش روز افزون سایتهایی که توانایی های تجارت الکترونیکی پیدا می کنند، شاهد رشد واقعی مشارکت در مراکز خرید فروش اینترنتی هستیم. این گونه مراکز، افراد و اشخاص مورد نظر و علاقمندی را که در جستجوی نوع خاصی از محصولات یا خدمات هستند، گرد یکدیگر جمع می کنند. سایت Hall of Malls در آدرس Its Actually /MouseTracks/HallofMalls.html فهرستی از بازارهای اینترنتی را در اختیار شما می گذارد که می توانید در آن جستجو کنید و به دنبال بازاری باشید که برای شرکتتان مناسب باشد. در این فصل به مطالب زیر می پردازیم:
آیا سایت شما از این که پیوند در مراکز خرید اینترنتی داشته باشد، سود می برد؟
ویژگیهای مراکز خرید اینترنتی
انواع مراکز خرید اینترنتی- کدامیک مناسب کارتان است؟
کجا در پی مراکز خرید اینترنتی باشیم؟
استفاده از بن و تخفیف برای جلب مستری
انتخاب مرکز خیرید اینترنتی مناسب
هزینه شرکت در این مراکز اینترنتی چقدر است؟
کنترل آمار مربوط به بازدیدکنندگان
نکته: Cybermalls به مراکز خرید اینترنتی گویند.


مزایای مراکز خرید اینترنتی

مراکز خرید اینترنتی عبارتند از مجموعههایی از وب سایتهای تجاری بر روی اینترنت. در واقع هم اکنون هزاران مجموعه از اینگونه سایتها وجود دارند، و محبوبیتشان نیز روز افزون است. مراکز خرید اینترنتی در واقع صحنهای برای فروش آنلاین به شمار می روند. بازرگانان اینگونه مراکز درست مانند بازارهای سنتی، به دلیل توانایی تبلیغاتی گردانندگان و صاحبان آنها و نیز خدمات خوبی که ارائه میدهند، می توانند از ترافیک بیشتر برخوردار شوند. مشتریان از طریق یک آدرس اینترنتی مشترک به این مراکز دسترسی پیدا می کنند.
برخی از مراکز خرید اینترنتی وب سایتتان را طراحی کرده، ساخته و میزبانی می کنند، و در ازای مبلغی که قابل مقایسه با مقادیر دریافتی توسط سایر طراحان و سازندگان وب و ارائه دهندگان خدمات است، حفظ و نگهداری همیشگی آن را بر عهده می گیرند. مراکز خرید دیگری نیز وجود دارند که تنها پیوندی به سایت شما بر روی یک ارائه دهنده دیگر خدمات اینترنتی (ISP) ایجاد می کنند. اگر هم اکنون دارای سایت هستید و گزینه دوم را انتخاب کنید، در این صورت هزینهها عمدتاً بسیار کمتر خواهند بود.


چه موقع مراکز خرید اینترنتی مناسب هستند؟

مردم به دلایل بسیار گوناگون، فروش از طریق مراکز خرید اینترنتی را انتخاب می کنند. برخی در مراکز خرید اینترنتی شرکت می کنند، اما در عین حال محصولات و خدمات خود را از سایت خودشان نیز به فروش می رسانند. گروهی در چندین مرکز خرید متفاوت شرکت می کنند. شما می توانید به یکی از دلایل زیر تصمیم بگیرید:
می خواهید ترافیک مورد نظر به سایتتان را افزایش دهید. مرکز خرید اینترنتی ترافیک در خور توجهی از بازار هدفتان دریافت می کند، و ترافیک سایت شما نیز در پی شرکت در آن افزایش می یابد.
کارت اعتباری یا حساب بازرگانی ندارید. برخی از موسسات مالی، از تجار خود که قصد فروش آنلاین دارند، مبلغی جهت افتتاح حساب دریافت می کنند، یا حتی ممکن است از باز کردن حساب بازرگانی برای خرده فروشان آنلاین سرباز زنند، ولی رکز خرید اینترنتی ممکن است امکان افتتاح حساب بازرگانی یا خدمات حساب بازرگانی را در اختیار مستاجرانش قرار دهد.
نمی دانید چگونه ترافیک سایتتان را افزایش دهید یا وقت این کار را ندارید. در مرکز خرید اینترنتی، این کار بر عهده خود مرکز است، که اقدام به فعالیتهای بازاریابی به منظور افزودن بر ترافیک سایت خویش نماید. سایت شما، تا زمانی که محصولاتتان مورد علاقه بازدید کنندگان باشد، از ترافیک عمومی آن منتقع خواهد شد.
سرویس دهنده امن ندارید. این واقعیت که مراکز خرید دارای سرورهای امنی هستند، گاه دلیلی کافی برای قرار دادن تجارت آنلاین در این مراکز است.
نکته: سرور امن (Secure Server): سروری که امکان معاملات بدون خطر با کارت اعتباری را فراهم می کند.
اگر قصد فروش آنلاین دارید، در این صورت نیاز به یک سرور امن خواهید داشت؛ مراکز خرید اینترنتی سرورهای امنی در اختیار مستاجران قرار می دهد.
فروشگاه آنلاین خودتان را می توانید در بازار کوچکی که نیازهای بازار هدف را برآورده می سازد، جای دهید. اگر محصولات الکترونیکی می فروشید، به نفعتان خواهد بود که به عضویت مرکز خرید محصولات الکترونیکی درآیید، چرا که ترافیک به سایر سایت ها به سمت سایت شما نیز سرازیر خواهدشد. به همین ترتیب اگر فروشنده محصولات برای کودکان هستید، اگر در بازار خرید ویژه محصولات خاص کودکان شرکت کنید، از ترافیک موجود سود خواهید برد. مثلاً یک مرکز خرید مصالح ساختمان را در نظر آورید. اگر شما وسایل و ابزار الکترونیکی به فروش می رسانید، تنها چیزی که نصیبتان می شود این است که مصالح را از مغازه شما عبور دهند!
سیستم تایید اعتبار کارت اعتباری را در اختیار ندارید. بسیاری از این بازارها راهحلهای تجارت الکترونیکی در اختیار مستاجران خویش قرار می دهند. تایید اعتبار آنلاین کارت اعتباری بدین معناست، که پس از آن که خریدار شما کارت اعتباری خویش را برای پرداخت در اختیارتان قرار داد، معامله از نظر موسسه مالی معتبر و پذیرفته شده تلقی می شود. مبلغ معامله شده به طور خودکار وارد حساب بانکی فروشنده- البته با کم کردن حق کمیسیون کارت اعتباری و معمولاً هزینه تایید اعتبار کارت اعتباری- می شود.
فاقد توانایی های سبد خرید هستید. سبدهای خرید آنلاین به بازدید کنندگان از مرکز خرید این امکان را می دهند که همچنان که از غرفههای فروش آن رد می شوند، با کلیک ماوس اجناس مورد نظر خود را داخل آنها بیاندازند. پس از پایان خرید، می توانند نگاهی به صورت خرید آنلاین خود انداخته، تغییرات دلخواه خویش را در آن وارد کنند. ممکن است تصمیم بگیرند که مثلاً به دو نسخه از یک CD به جای یک نسخه نیاز دارند، و آن وقت میتوانند فقط با ضربه یک کلیک تغییر دلخواه را به وجود آورند. یا ممکن است وقتی که دیدند کل قیمت صورت خرید از آنچه در نظر داشتند بالاتر است، مقداری از آن را حذف کنند. اگر تاجری منابع فنی یا مالی لازم برای راه اندازی سبد خرید بر روی سایت خویش را حذف کنند. اگر تاجری منابع فنی یا مالی لازم برای راه اندازی سبد خرید بر روی سایت خویش را ندارد، مرکز خرید می تواند چنین خدمات با ارزش را در اختیار وی بگذارد.


انواع مراکز خرید اینترنتی

مراکز خرید اینترنتی را می توان به طرق گوناگون دستهبندی کرد. برخی از مراکز خرید مخصوص محصولات و برخی دیگر خاص صنایع، برخی به گروههای جمعیتی خاص و برخی دیگر برحسب نواحی جغرافیایی خاصی تقسیم می شوند.


مراکز خرید محصولات یا خدمات

تمام اجاره کنندگان غرفههای مراکز خریدی که بر حسب محصولات و فرآوردهها انجام وظیفه میکند، انواع یکسانی از محصولات را عرضه می کنند. این نوع مراکز خرید، مورد علاقه بازار هدف خاصی هستند. مثلاً مرکز خرید اینترنتی هواپیمای مدل، شامل تعدادی بازرگان است که همگی محصولات یا خدمات مرتبط با هواپیماهای مدل را ارائه می کنند. مراکز خیرید دیگر از این دست ممکن است در کار نرمافزار کامپیوتری، وسایل و ابزار الکترونیکی، محصولات و فرآورده های دوستداران محیط زیست، یا محل های گذراندن تعطیلات باشند.


مراکز خرید صنایع

تمام مستاجران این مراکز، در یک صنعت خاص مشغول فعالیت هستند. مثلاً یک مرکز خرید صنعت خدمات مالی، طیف وسیعی از محصولات و خدمات گوناگون همچون خدمات بیمه، بانکداری، سرمایهگذاری و حسابداری را عرضه می کند.


مراکز خرید گروههای قومی یا مردمی خاص

مراکز خرید بسیاری وجود دارند که با یک گروه قومی یا مردمی خاص سروکار دارند. این مراکز خرید، محصولات و خدماتی را عرضه می کنند که در محدوده علایق آن گروه قومی یا مردمی هستند. همیشه لازم است موضوع مشتری وجود داشته باشد، که تمام بازدیدکنندگان را در رابطه با اهداف بازاریابی مورد نظر را یکدیگر پیوند دهد. یک بازار خرید مخصوص کودکان که دارای فروشندگانی است که همه چیز از لباس تا کتاب، هدایا یا اسباب بازی می فروشند، مثال خوبی از این نوع مراکز خرید است. مراکز خرید دانش آموزان سالهای بالا، همه جور محصولات و خدمات از خدمات مسافرتی تا بیمه و خدمات بهداشتی و خدمات ملکی- را که مورد علاقه آن گروه مردمی است، عرضه می کنند.


مراکز خرید محدوده های جغرافیایی خاص

در این گونه مراکز خرید، همه مستاجران در یک ناحیه جغرافیایی واقع شدهاند. بسیاری از این مراکز خرید به وسیله یک «ISP» در اختیار مشتریان قرار می گیرند. در بسیاری از موارد، شرکت در این نوع مراکز خرید به منظور دسترسی آسان از طرق مختلف به مشتری، ایجاد آگاهی و شناسایی نسبت به نام بازرگان نزد مشتریان محلی، و به عنوان ابزاری برای تبلیغ و ارتقای متقابل صورت می گیرد.


انواع محصولات و خدماتی که در مراکز خرید اینترنتی به طور معمول عرضه می شوند.

بیشتر اقلامی که در مراکز خرید نزدیک محل زندگی خویش می یابید، در یک مرکز خرید اینترنتی نیز ارائه می شود. برخی مشاغل که به دلیل نیازشان به فضاهای بزرگتر که به طور معمول نمی توانند در بازارهای خرده فروشی حضور داشته باشند- مثلاً خرید و فروش اتومبیل- نیز در مراکز خرید اینترنتی حضور دارند. امروزه محصولات و خدماتی که بیش از همه در بازارهای خرید اینترنتی طرفدار دارند، از این قرارند:
نرم افزار
کتاب
کامپیوتر
وسایل و ابزار الکترونیکی
هدایا
بازی
لباس
مسافرت
هنر و کلکسیون ها
وسایل موتوری
غذا
سلامتی و تناسب اندام
اسباب و اثاثیه منزل
محصولات و خدمات مالی
خدمات حرفهای
ورزش ها و تفریحات
فروشگاههای تخصصی
بازارهای کوچک به موضوعات خاص می پردازند که نمونهای از آن در تصویر 4-20 آمده است. این موضوع می تواند نوعی از یک گروه محصول یا خدمت باشد. چنین بازارهایی افراد بسیار علاقمند و کاملاً موردنظر را که در جستجوی نوع خاصی از محصول یا خدمت هستند، جلب می کنند. شماری از مراکز خرید اینترنتی مخصوص چیزهایی چون اتومبیلهای نو و کارکرده، اتومبیلهای آنتیک یا اتومبیل برای کسانی که دارای کلکسیون اتومبیل های گوناگون هستند، محصولات مربوط به دوستی با طبیعت، استراحتگاههای گردشگران، ابزار و وسایل الکترونیکی، سکه ها، تمبرها و نرم افزار هستند.
Factor T-shirt Outlet مجموعهای از فروشگاههاست که فقط یک محصول را به فروش می رسانند، ولی خدمات گوناگونی چون بسته بندی و تحویل هدایا، و نیز «اتاق پرو» (که خریداران در آن جا اندازه و رنگ را انتخاب می کنند) ارائه می دهند.


انتخاب مرکز خرید مناسب

پیش از آنکه به مرکز خرید خاصی که قرار است میزبان سایت شما شود، متعهد شوید، لازم است به نکاتی در روند ارزیابی و سنجش مرکز خرید توجه کنید. انتخاب یک بازار موفق کار دشواری است. ولی اگر به رهنمودهای زیر توجه کنید و آنها را به کار گیرید، برای تصمیم گیری صحیح در موقعیت مساعدتری قرار خواهید داشت.


ترافیک

در صورت امکان جزئیاتی از ترافیک بازار مورد نظر و تعداد بازدید کنندگان از صفحه اصلی مرکز خرید را به دست آورید. از آنجایی که ممکن است آمارهای دیگر در رابطه با وارد شدن به صفحات سایت بازرگانان این بازار گمراه کننده باشد، با تجاری که در بازار حضور دارند، درباره ترافیک سایتشان و نیز تجربهای که از خود بازار دارند (افزایش قیمت ها، هزینههای پنهان، پایان کار یا ساعت خاموشی سرور و غیره) صحبت کنید. امروزه بسیاری از بازارهای پیشرو امکان تحلیل ترافیک سایت را برای اجاره کننده گانشان فراهم می سازند.


دسترسی به خطوط پر سرعت اینترنتی

تاجر مرکز خرید باید از خطوط اینترنتی پرس سرعتی برخوردار باشد. اگر خطوط اینترنتی با سرعت نباشند، بازدیدکنندگان منتظر نخواهند ماند. این درست مثل خروجی های فروشگاههاست. اگر صف پشت صندوق خیلی طولانی شود، مشتری منتظر نمی ماند و ترجیح می دهد که از جای دیگری خرید کند.


صفحه اصلی جذاب و تعامل با کاربران (interface)

یک مرکز خرید خوب باید دارای صفحه اصلی جذاب و با کیفیت عالی باشد که بتوان از آنجا به آسانی تمام سایت را گشت و گذار کرد. بسیار خوب است اگر جایی هم برای چیزهای ویژه، بن ها، یا هر نوع تبلیغی که می توانید در آن شرکت کنید، وجود داشته باشد.


نام دامنه (Domain Name)

بازاری که انتخاب می کنید باید نام دامنه آن منطقی و قابل به خاطر سپاری باشد.


امکانات سخت افزاری

لازم است که سرویس دهنده بازار خرید اینترنتی قابل اعتماد، کاملاً پیشرفته، سریع و دارای ظرفیتهای بسیاری جهت رتق و فتق حجم پیش بینی شده باشد. تکنسینها، برای پشتیبانی فنی و حل سریع هر مشکلی که ممکن است پیش آید، همواره باید در دسترس باشند.


صنوف

پیش از انتخاب بازار، اطمینان حاصل کنید که تجارت شما با یکی از صنوف موجود در آن همخوانی و مطابقت دارد. هیچگاه به بازاری نپیوندید که با گروهی از مردم کاملاً متفاوت با مخاطبان شما سروکار دارد.


تبلیغات آنلاین و آفلاین

بازاری که انتخاب می کنید، حتماً باید از هر دو نوع تبلیغات آنلاین و آفلاین استفاده کند. بسیاری از بازارها تنها از تبلیغات آنلاین استفاده می کنند. صاحب بازار باید این توانایی را داشته باشد که جزئیات استراتژی بازاریابی اینترنتی سایت خود را برای افزایش ترافیک بازار در اختیار شما قرار دهد.


فعالیت های مربوط به نگهداری سایت

وب سایتهای موفق باید به طور مداوم به روز شوند. مطمئن شوید که بازار مورد نظر شما ابزار نرمافزاری لازم را برای حفظ و نگهداری سایتتان در اختیار می گذارد، و یا به طور مرتب سایت را به روز می کند، و این که مبالغ مربوط به هزینههای این تغییرات چندان زیاد نیستند.


سرور امن

مطمئن شوید که بازار مورد نظر دارای سرور امن است که امکان عرضه معاملات فروش یا کارت اعتباری امن را در اختیار شما می گذارد. بیشتر مشتریان بدون چنین خدماتی حاضر به خرید آنلاین نیستند.


حساب بازرگانی کارت اعتباری

معمولاً افتتاح حسابهای بازرگانی برای کارت های اعتباری پر طرفدار در مورد تجارتی که در آن مشتری حضور فیزیکی ندارد، دشوار است. اگر چنین حسابی ندارید، باید بازاری را انتخاب کنید که این خدمات را ارائه دهد.


تبلیغات

از فعالیتهای تبلیغاتی بازار انتخابی خود اطلاعات کسب کنید. بسیاری از بازارهای خرید عنوان می کنند که تبلیغات وسیعی می کنند، ولی کاملاً مطمئن شوید که هدف تبلیغات آن خریداران هستند نه تجار.


مبالغ کمیسیون

برخی از بازارها در ازای هر مورد فروش حق کمیسیون دریافت می کنند. تمام جزئیات در مورد حق کمیسیون، هزینه های معامله، و دیگر مخارج را بررسی کنید. اگر بازار، مسئولیت تمام ترافیک به سایتتان را بر عهده دارد، لازم است در ازای این فعالیت چه به صورت اجاره بهای ماهانه و چه به شکل حق کمیسیون برای هر مورد فروش مبالغی به وی پرداخت کنید. اگر خودتان برای سایتتان تبلیغ می کنید، و ترافیک سایتتان حاصل تلاش های بازاریابی خودتان است، معقول نیست که بازار از شما در ازای هر معامله حق کمیسیون طلب کند.


سابقه و شهرت بازار خرید

از سابقه فعالیت بازار خرید انتخابی آگاهی کسب کنید. با اجاره دادن کنونی و قبلی درباره تجربیاتشان صحبت کنید.


ردگیری

دریابید که آمار ردگیری ترافیک از سوی بازار خرید در اختیار شما قرار می گیرد یا خیر.


سایر ویژگیها و خدماتی که مرکز خرید اینترنتی عرضه می کند

مراکز خرید اینترنتی کالاها و خدمات گوناگونی را از طریق اجاره کنندگان بازار در اختیار خریداران قرار می دهند. هنگام مقایسه بازارهای خرید، یادتان باشد که سیب را با سیب مقایسه کنید. برخی از ویژگیها و خدمات دیگری که از سوی بازارهای فوق در اختیار اجاره کنندگان قرار می گیرند، عبارتند از فهرستهای پستی و پاسخ دهندههای اتوماتیک، یا اتاق های گپ زنی و تابلوهای اعلانات.


امکانات مراکز خرید اینترنتی

مراکز خرید اینترنتی امکاناتی را در اختیار بازرگانان و نیز مشتریان قرار می دهند.
سبدهای خرید الکترونیکی :
سبدهای خرید الکترونیکی، در اینترنت کاملاً رواج دارد. این سبدها کاربران را قادر می سازند که بر روی اقلامی که دوست دارند از فروشندگان مختلف بازار خریداری نمایند، کلیک کنند، و آنها را در سبدهای خرید خویش قرار دهند. در پایان خریداران این فرصت را نیز خواهند داشت که آنچه را که در سبدهایشان گذاشتهاند و نیز صورت خرید خویش را مرور کنند. پیش از هر سفارشی می توان اقلام خریداری شده را تعویض و اصلاح نمود.
سفارش امن :
بیشتر بازارهای اینترنتی خدمات سرورهای امن و معاملات رمز گذاری شده را در اختیار مشتریان خویش قرار می دهند. تکنولوژی در حیطه تجارت الکترونیکی به سرعت در حال پیشرفت است، و بازارهای اینترنتی از جمله نخستین وب سایت هایی هستند که از آخرین توانایی ها بهره می گیرند. امروزه برخی از بازارها خدماتی چون اعطای اختیار برداشت از کارت اعتباری به صورت آنلاین و واریز پول به حساب به صورت اتوماتیک را عرضه می کنند.
امکانات جستجو :
بسیاری از بازارهای خرید اینترنتی دارای قابلیت جستجو در سایت هستند، تا به خریداران کمک کنند آنچه را که در جستجوی آن هستند، بیابند.


بیش از یک مرکز خرید؟

گاه ممکن است لازم باشد که به بیش از یک مرکز خرید بپیوندید؛ به ویژه اگر سایتی از خودتان دارید و هم اکنون نیز ماهیانه مبلغی بابت پیوند به ویترین سایتتان می پردازید. اگر تصمیم به این کار گرفتید، لازم است مکانیسمی نیز برای ردگیری ترافیک به سایتتان داشته باشید، تا بتوانید بفهمید که کدامیک از بازارها موثرتر و کارآمدترند. امروزه این کار را با استفاده از ابزارهای تحلیل ترافیک وب میتوان به آسانی انجام داد.


قیمت ها در بازار خرید اینترنتی

بازارهای خرید به شیوههای مختلف از مستاجران خویش پول دریافت می کنند. اگر بازاری را انتخاب کردهاید که میزبان یک صفحه به عنوان ویترین جلوی مغازه شماست و یک پیوند از آن ویترین به سایت شما بر روی سرور جداگانهای از بازار خرید برقرار است، مبلغ دریافت عموماً به صورت مبلغ ثابتی به صورت ماهانه است. اگر وب سایت شما میهمان و بازار خرید میزبان است، احتمالاً بر اساس یک مبلغ ثابت از شما پول دریافت می شود؛ این مبلغ ممکن است یک مقدار پایهای باشد که مرتباً مبالغی به آن افزوده می شوند، و یا بر اساس حق کمیسیون در قبال فروش دریافت گردد. پرداختهای متغیر عموماً مبتنی بر حق کمیسیون یا مبلغی معین در ازای هر معامله هستند.
مبالغ دریافتی از کسانی که پیوندی در ویترین فروش مرکز خرید اینترنتی دارند، می تواند از 25 دلار تا 1000 دلار در ماه باشند، و شامل خدمات و امکانات دیگری است که توسط میزبان در اختیار فروشندگان قرار می گیرند.


پیدا کردن مراکز خرید اینترنتی

برای یافتن این گونه مراکز خرید، می توانید از موتورهای جستجو استفاده کنید. چندین ابر فهرست مراکز خرید اینترنتی به صورت آنلاین وجود دارند. همچنین از طریق جستجو در حلقههای وب (Web Ring)، بازارهای خرید اینترنتی و بازارهای خرید اینترنت که دارای فهرست بازارهای دیگر هستند، نیز می توانید نشانی چنین مراکزی را بیابید. در بخش «منابع اینترنتی» در پایان این فصل فهرستی از مکان و سایت انواع بازارهای خرید اینترنتی معرفی شده که برای یافتن بازار مناسب کسب و کارتان مفید است.


تشویق مشتریان بوسیله بن و دادن تخفیف

برای افزایش ترافیک به سایت مرکز خریدتان، می توانید بن هایی را چه به صورت بنر تبلیغاتی یا پیوند از سایر سایت ها معرفی کنید. سایتهایی که برای میزبانی از این بنرهای تبلیغاتی یا پیوندها انتخاب می کند، باید مناسب و مطلوب بازار مورد نظر باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون تبلیغات با بنر تبلیغاتی به فصل 19 مراجعه کنید.
همچنین می توانید از بن های آنلاین، که در سایت شما به چاپ می رسند، برای افزایش ترافیک به مکان های آفلاین (فروشگاههای سنتی) استفاده کنید. اگر مشتریان بدانند که می توانند بن ها یا حراجهای هفتگی را چاپ کنند، تشویق به بازدیدهای مکرر می شوند. همچنین می توانید به فکر مبادله و معامله بن ها با دیگر فروشندگان آنلاین که محصولات غیر رقابتی به بازار مورد نظر عرضه میکنند، باشید.