با Authorship و Author Rank آشنا شوید
موتورهای جستوجو هرروز در حال تغییر الگوریتمهای خود هستند؛ به طوری که سعی میکند تا بهترین نتایج را برای جستوجوی کاربران نمایش دهد. برای رسیدن به این هدف، گوگل از بیشتر از ۲۰۰ فاکتور برای رتبه بندی صفحات استفاده میکند که من امروز میخواهم در مورد فاکتور Author Rank کمی بنویسم. احتمالا تا به حال در جستوجوی گوگل دیدهاید که در کنار اطلاعات یک صفحه، نام نویسنده و تصویر (که به تازگی گوگل آن را حذف کرد) را دیدهاید.به راستی چرا گوگل چنین چیزی را اضافه کرده است؟ چه قصدی از این کار دارد؟ در واقع گوگل میخواهد بداند که چه نوشتهای را چه کسی نوشته و آن شخص چه اعتباری دارد. این اعتبار که به آن Author Rank گفته میشود، به عنوان یک فاکتور در رتبهبندی یک صفحه استفاده میشود. اما گوگل این بار میخواهد شما را رتبهبندی کند.
Authorship چگونه فعال میشود؟
حالا که دانستیم که Authorship چیست، بهتر است بدانیم که چگونه فعال میشود. در واقع با فعال کردن این بخش، شما به گوگل میگویید که این نوشته را من نوشتهام و حق کپیرایت آن برای من است. شاید گوگل بخواهد از این داستان برای مشخص کردن محتواهای کپی و غیرکپی استفاده کند.برای فعال کردن Authorship چند قدم بیشتر پیش روی شما نیست.
- اگر در گوگل پلاس پروفایل ندارید، همین الان بسازید. فقط یادتان باشد که اطلاعات واقعی خودتان را وارد کنید.
- حالا به بخش About پروفایل خود بروید، در بخش Links دکمه edit را انتخاب و سپس در بخش Contributor to آدرس سایت یا وبلاگتان را وارد کنید.
خب تنظیمات مورد نیاز در گوگل پلاس به پایان رسید؛ حالا به سایت خود برگردیم. برای این که گوگل بداند شما یک مقاله را نوشتید، باید از آن صفحه به پروفایل پلاس خود با مشخصه Author لینک بدهید. همانطور که در تصویر زیر میبینید، ما در نوشتهها، اطلاعات نویسنده را نمایش میدهیم و به دکمهای که به پروفایل پلاس نویسنده لینک میشود مشخصه rel=”author” دادهایم. شما نیز میتوانید نام خود نویسنده را در وبلاگتان به پروفایل پلاسش لینک کنید و یا با داشتن چنین باکسی، هم خود را بیشتر به کاربرنتان بشناسانید و هم این امکان را فعال کنید.
اما حالا بگذارید ببینیم که آیا گوگل نیز تشخیص میدهد که شما Authorship را فعال کردهاید یا خیر؟ برای این کار به صفحه Structured Data Testing Tool که یکی از خدمات وبمسترتولز گوگل است بروید. آدرس یکی از صفحاتی که به پروفایل پلاستان با مشخصه author لینک دادهاید را وارد کنید و ببینید که آیا مثل تصویر زیر گوگل نام شما را در زیر تیتر نوشته نمایش میدهد یا خیر.
اگر چنین پیامی دریافت کردید، به شما تبریک میگوییم؛ توانستید Authorship را فعال کنید. اما دقت کنید که ممکن است چند ساعت یا چندین هفته طول بکشد تا گوگل صفحاتی که شما نویسنده آنها هستید را مجددا ایندکس کند و نام شما را در زیر آن نمایش دهد. اما فعال سازی Authorship چه مزایایی برای ما دارد؟
با مزایای Authorship آشنا شوید
قبلا که تصویر در نتایج نمایش داده میشد، صفحاتی که دارای Authorship فعال بودند، CTR بیشتری داشتند. چون تصویر نویسنده باعث جذب کاربران و ترغیب آنها به کلیک بر روی آن نتیجه میشد. اما حالا که تصویر را گوگل حذف کرده است، دیگر مزایایی مثل سرعت ایندکس شدن سریعتر نوشتههای شما، کسب رتبه بالاتر در نتایج جستوجو به خاطر Author Rank شما (بعضی اوقات) و جذب فالوئر بیشتر در گوگل پلاس خودنمایی میکنند.Author Rank چیست؟
در واقع Author Rank یک معیار برای رتبه دادن به نویسنده است. قبل ها Page Rank یک صفحه را رتبه میداد، اما الان Author Rank به یک نویسنده رتبه میدهد. البته ما هنوز کاملا مطمئن نیستیم که گوگل از این فاکتورها برای محاسبه این معیار استفاده میکند یا خیر، اما حدسهایی که صاحبنظران میزنند، رتبه Author Rank از طریق محاسبه چنین فاکتورهایی بدست میآید:
- استفاده از Authorship یا عدم استفاده از آن
- تعداد و کیفیت سایتهایی که در آنها مینویسید
- اعتبار لینکهایی که در آنها مقالات خود را منتشر میکنید
- تعداد لینکهایی که نوشته شما دریافت کرده است
- تعداد نوشتههایی که نوشتید و ارتباط آنها با هم
- و..
حالا آیا راهی برای محاسبه Author Rank هست؟ در واقع خیر. گوگل هنوز چنین چیزی را کاملا وارد الگوریتمهای خود نکرده است، اما میشود از طریق ابزارهایی مثل ابزار Authorrank.org نرخ تقریبی این مسئله را بدست آورد. اما دقت کنید که معیارهای این سرویس از طرف گوگل تایید نشده است و ممکن است کاملا با رتبهای که گوگل فعلا به صورت خصوصی برای خود محاسبه میکند متفاوت باشد. برای محاسبه تقریبی این رتبه بهاین سایت مراجعه کنید و در باکس مربوطه لینک پروفایل پلاس خود را وارد کنید و بر روی GO کلیک کنید تا اطلاعات تقریبی Authorship شما و Author Rankتان نمایان شود.اما Authorship و Author Rank چگونه بر روی سئو تاثیر میگذارد؟
تا جایی که ما میدانیم، گوگل با بررسی این که شما چگونه تا به حال فعالیت داشتهاید، محتوای کپی و یا Unique را تشخیص میدهد؛ آن را در رتبه بالاتری نسبت به نسخههای کپیشده آن قرار میدهد و ممکن است اعتباری که شما از نوشتن در سایتهای بزرگ کسب کردهاید، در رتبه نوشتههای شما در سایتهای کوچکتر تاثیر مثبت بگذارد. حتی ممکن است بالعکس آن نیز اتفاق بیافتد، یعنی بعضی اوقات نوشته شما رتبه پایینتری کسب کند! مثلا نوشتههای من شاید در زمینههای Business/Marketing and Advertising/Internet Marketing رتبه خوبی بگیرند، اما شاید در مورد موضوعات دیگر اینگونه نباشد.بعضی میگویند که پس از اضافه کردن Authorship به یک صفحه شاهد افزایش رتبه آن بودند و بعضی میگویند که تغییری احساس نکردهاند. تمام اینها به فعالیتهای مختلف شما بستگی دارد، شاید همین الان تفاوت را احساس نکنید، اما پس از این که اعتبار بیشتری کسب کردید صفحات شما رتبه بالاتری کسب میکنند و قطعا از این که این امکان را همین الان فعال کردید خوشحال میشوید.اما شما پس از فعالسازی این امکان تغییری در رتبه صفحات خود احساس کردید؟ آیا فکر میکنید که این معیار میتواند جایگزین چندین فاکتور دیگر در سئو شود و گوگل آن را به دیگر فاکتورها ترجیح بدهد؟
منبع: 1 ادمین