روند رشد تجارت الکترونیک در ایران سیر صعودی خوبی داشته و تقریبا همه بانکهای ایران خود را به سامانه پرداخت الکترونیکی مجهز کرده اند و به مشتریان خود خدمات درگاه اینترنتی ارائه میدهند اما کیفیت کار چگونه است ؟
بعضی از بانکها ساختار کاملا مهندسی شده ای برای پرداخت اینترنتی دارند مثل بانک ملی (درگاه سداد) ، بانک سامان ، بانک شهر ، بانک پارسیان و ... و اما متاسفانه درگاه بانک صادرات دامون چیزی غیر از این است !
روند خرید اینترنتی باید سه قسمت باشد
1. درخواست برای خرید و پرداخت و ارسال به درگاه بانک
2. پرداخت وجه و دریافت کد پیگیری از بانک
3. برگشت به فروشگاه و استعلام صحت پرداخت و ارائه محصول به مشتری
حال بیایید مشکلاتی که در هر مرحله ممکن است پیش بیایید بررسی کنیم .
در مرحله ارسال به بانک اگر مشکلی از طرف بانک باشد مسلما به مرحله 2 نمیرود و خسارتی به طرفین وارد نمیشود جز اینکه توانایی پرداخت وجه نیست .
در مرحله 2 اگر پرداختی انجام نشود مسلما به فروشگاه برگشت داده میشود یا مشتری منصرف میشود و صفحه پرداخت را میبندد در این مرحله هم خسارتی به طرفین وارد نمیشود و صرفا یک تراکنش ناموفق اتفاق افتاده .
اما در مرحله 3 اگر در هنگام انتقال به فروشگاه مشکلی بوجود بیایید چه ؟
در این مرحله چون دو مرحله قبلی انجام شده پس پول از حساب مشتری کسر شده و محصولی دریافت نشده در این مرحله چه باید کرد ؟
ساختار مهندسی درگاهی مثل درگاه سداد بانک ملی به این شکل است اگر بعد از 20 دقیقه از طرف فروشگاهی درخواستی مبنی بر استعلام صحت پرداخت یا همان عملیات verify انجام نشود پس مسلما مشتری در برگشت به فروشگاه مشکل داشته و هزینه را به حساب مشتری برگشت میدهد .
سایر بانکها چون شهر و پارسیان و ... هم با اندکی تفاوت همین پروسه را انجام میدهند اما اوضاع برای درگاه دامون بانک صادرات جور دیگه ای است .
بعد از پرداخت یعنی انجام دادن مرحله 1 و 2 ، پول از حساب شما کسر شده و غیرقابل برگشت هست . و اصلا مهم نیست که به فروشگاه برگشت داده میشوید ، محصولی دریافت میکنید یا خیر !
این مشکل ، سه روزه برای پرداخت اینترنتی شهریه دانشگاه پیام نور که فقط و فقط از درگاه دامون استفاده میکند افتاده و خدا میداند چه مبلغی از حساب کاربران گرفته شده و هیچ شهریه ای پرداخت شده توی سیستم ثبت نشده !
بعد از تماس با پشتیبانی دامون فقط به بنده گفتن بعد از 72 ساعت (سه روز !!!!) هزینه یا برگشت داده میشود یا به حساب دانشگاه میرود.
الان 4 روز گذشته و باز با تماس تلفنی بنده فقط دو تا شماره پیگیری تراکنش عایدم شد !
سوال من اینه ، آیا پرداخت اینترنتی برای تسریع عملیات پرداخت نیست ؟ آیا مگر در تبلیغات بانک صادرات نمیگوید بانک صادرات ایران در خدمت مردم ؟ پس چرا یک اختلال و مشکل در سیستم این بانک باید کاری کند که مردم برای پیگیری اختلال این بانک پیگیری شوند آن هم با فرستادن دنبال نخود سیاه ، دو تا شماره تراکنش ؟
آیا مگر در قرار داد پرداخت اینترنتی قید نشده که اگر اشتباهی مبلغی به حساب فروشگاه دارای درگاه پرداخت (در اینجا دانشگاه) واریز شد ، شرکت ارائه دهنده درگاه پرداخت میتواند برداشت کند و برگشت بزند؟
آیا من چرا باید برای یک پرداخت شهریه آن هم اینترنتی و قائدتا باید در چند دقیقه انجام شود ، 4 روز معطل بشوم و در نهایت 2 بار پرداخت اینترنتی و کسر از حساب بنده باز هم شهریه را باید بپردازم ؟
بنده بعنوان برنامه نویسی که پیاده سازی اتصال پرداخت اینترنتی بیش از 15 بانک مختلف را انجام داده ام ، صراحتا اعلام میکنم ، درگاه پرداخت اینترنتی دامون ، فاقد استانداردهای لازم است و از تمام کسانیکه برای فرآیند پرداخت اینترنتی فروشگاه خود از درگاه دامون استفاده میکنند ، توصیه میکنم ، از درگاه بانکهای دیگر بخصوص بانکهای خصوصی استفاده کنید که به چنین مشکلاتی دچار نشوید .
منبع :
وبلاگ رضا شیخله » نقص درگاه دامون بانک صادرات و خسارتی که از جیب مشتریان داده میشود