در این آموزش به تنظیم  call manager بر روی روترهای سیسکو میپردازیم.روترهای سری  7200 , 3700 , 3600 , 2800 و 2600 این قابلیت را دارند که به عنوان  call manager عمل کنند.  
  پر واضح است که  OS موجود بر روی روتر میبایست از  VOIP پشتیبانی کند.  
  تعداد تلفن ها در هر سری متفاوت میباشد که در شکل زیر حداکثر تعداد تلفنی که قابل تنظیم در سری های مختلف میباشد آورده شده : 
     
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
  
برای سمت کلاینت میتوان از IP تلفنی های سری 79XX شرکت سیسکو و همچنین تلفن های نرم افزاری همچون   VTGO-PC-IPBlue  استفاده کرد.(در این آموزش از مدل نرم افزاری استفاده میکنیم)  
     
       
     
     
     
     
     
     
       
   یک نمونه کانفیک ساده و با حذف موارد اضافی برای تنظیم call manager بر روی روترهای سیسکو : 
    
version 12.3 
service timestamps debug datetime msec 
service timestamps log datetime msec 
no service password-encryption 
! 
hostname PersianAdmins 
! 
boot-start-marker 
boot-end-marker 
! 
! 
no aaa new-model 
! 
resource policy 
! 
memory-size iomem 5 
ip subnet-zero 
ip cef 
! 
! 
no ip dhcp use vrf connected 
! 
! 
no ftp-server write-enable 
! 
! 
interface FastEthernet0/0 
ip address 192.168.0.5 255.255.255.0 
duplex auto 
speed auto 
!    ! 
ip classless 
! 
ip http server 
! 
! 
control-plane 
! 
! 
telephony-service 
max-ephones 2 
max-dn 2 
ip source-address 192.168.0.5 port 2000 
max-conferences 8 gain -6 
! 
! 
ephone-dn  1 
number 3000 
! 
! 
ephone-dn  2 
number 4000 
! 
! 
ephone  1 
mac-address 00FF.A6F8.CBB5 
type 7960 
button  1:1 
! 
! 
ephone  2 
mac-address 000C.2907.82f1 
type 7960 
button  1:2 
! 
! 
line con 0 
line aux 0 
line vty 0 4 
login 
! 
! 
end     تنظیم کلاینت :     برای سمت کلاینت از تلفن نرم افزاری  VTGO-PC محصول IPBlue که از این  اینجا  نسخه آزمایشی آن قابل در یافت است استفاده میکنیم.
                          نمایی از تلفن های (IP phone) ساخت شرکت سیسکو :             
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     |