یکی دیگر از کارهایی که بازاریابان در دنیای آفلاین انجام می دهند، اجاره لیستهای حاوی آدرس پستی از شرکت های معروف دارنده لیست های پستی است. این شرکت ها خدمات مورد نیاز بازاریابان از جمله نظارت بر چاپ برچسب، چسباندن برچسب به کالا، اضافه کردن برگههای پستی مناسب و ارسال آن به مقصد را انجام می دهند. این سرویس ها به صورت آنلاین نیز ارائه می شود. تنها تفاوتی که دارد این است که پیام های بازاریابی به جای پست معمولی از طریق ایمیل ارسال می شود. عناوین مطالب این فصل به شرح زیر است:
نحوه کار شرکت های دارنده لیست پستی تبلیغاتی
نحوه انتخاب این شرکت ها برای کار با آنها
نحوه کار با شرکت های ارائه دهنده لیست پستی تبلیغاتی
هزینه های مربوط به بازاریابی با لیست پستی تبلیغاتی
نکاتی درباره دستیابی به بهترین نتایج در بازاریابی با لیست های تبلیغاتی


نحوه کار شرکتهای ارائه دهنده لیست پستی تبلیغاتی

شرکت های لیست پستی تبلیغاتی آنلاین همانند شرکت های لیست پستی تبلیغاتی آفلاین عمل میکنند. بازاریابانی که نیاز به بازار مستقیم در یک منطقه جغرافیایی و جمعیتی خاص داشته باشند، مشتریان این شرکتها هستند. آنها برای این کار، بانک های اطلاعاتی بزرگی از مشخصات افراد که متناسب با معیارهای مشخص هستند، ایجاد می کنند. اینکه آنها چگونه این بانکهای اطلاعاتی را تولید می کنند، چیزی است که تفاوت بین هر شرکتهای حرفهای و غیر حرفهای را مشخص میکند. شرکتهای نه چندان مشهور و همین طور شرکتهای دارای لیست های پستی دسته جمعی، بیشتر سعی می کنند به هر طریق ممکن آدرس ایمیل افراد را از گروههای خبری، لیست های پستی عمومی و جاهای دیگری در اینترنت با نرم افزارهایی که بدین منظور ساخته شدهاند، به دست آورند. از سوی دیگر، شرکتهای معتبر و مشهور، راهکارهای متعددی برای جمع آوری آدرس ایمیل افراد دارند، به عنوان مثال لیست های پستی که مردم علاقمند به حضور در آنها و کسب اطلاعات در موضوع خاصی هستند، راه اندازی می کنند و بدینوسیله آدرس ایمیل افراد را بدست می آورند. این شرکت ها با سایتهایی که دارای ترافیک مشخصی از بینندگان هدف هستند، دست به کار اشتراکی می زنند و اطلاعات مورد نیاز بینندگان سایت را از طریق پیوستن به لیست های پستی این شرکت ها تأمین میکنند و بدین وسیله آدرس ایمیل آنها را دریافت می کنند و یا امکان انتخاب و شرکت در گفتگوهای لیست پستی را به منظور دریافت اطلاعات در موضوع بخصوصی به آنها پیشنهاد می دهند.
برای دریافت اطلاعات موجود در لیست پستی، بیننده باید تقاضای شرکت در لیست را با ارسال آدرس ایمیل و اغلب اوقات نام (کوچک) به مدیر لیست پستی ارسال نماید. سپس این شرکتها نام کوچک افراد را برای مکاتبات دوستانه و شخصی در آینه دریافت می کنند، تا در آینده بتوانند ارتباط دوستانهای با اعضا لیست پستی برقرار کنند.
برخی از شرکتهای بسیار مشهور به منظور بالا بردن اعتبار لیست پستی و اطمینان از صحت نام فرد متقاضی، تائیدیه نهایی شرکت در لیست پستی را از فرد متقاضی می پرسند. پس از تائید نهایی، نام فرد متقاضی در لیست پستی وارد می شود و بدین وسیله وی می تواند اطلاعات و مطالب به روز شده در لیست پستی را از طریق ایمیل دریافت کند.
شرکتهای دارای لیست پستی تبلیغاتی بانک های اطلاعاتی خود را بر اساس علایق مردم سازماندهی می کنند. این شرکت ها با ارسال نامه به افراد شرکت کننده در لیست پستی و جمع آوری ایمیل، مدام بانک های اطلاعاتی خود را بهبود می بخشند. برخی اوقات، این شرکت ها تکنیک هایی برای بهبود لیست پستی در موضوعات بخصوص بکار می گیرند، بعضی وقت ها این شرکت ها برای دستیابی به اطلاعات درباره جمعیت شناسی و روان شناسی اعضا لیست پستی، سوالاتی را از آنها می پرسند، برخی اوقات نیز شرکت ها پرسشنامههای نظرسنجی به افراد می فرستند و از آنها می خواهند پاسخ این سوالات را بفرستند و بدین وسیله برنامههای آینده لیست پستی را بر اساس نتایج نظرسنجی تنظیم می کنند.


انتخاب شرکت لیست پستی تبلیغاتی

فاکتورهای متعددی برای انتخاب شرکت لیست پستی تبلیغاتی وجود دارد. اولین و مهمترین فاکتور، قابل اطمینان بودن آن شرکت است.
شرکتی که انتخاب می کنید باید دارای لیستهایی مطابق با بازار هدف شما باشد. اگر در کار فروش ماهی جنوب هستید، باید لیست پستی شرکت مورد نظر دارای لیست های مرتبط با موضوع ماهی باشد. همه شرکتهی پستی در موضوع کاملاً منطبق با موضوع کاری شما لیست پستی ندارند. برخی از شرکت ها موضوع لیست های پستی خود را به موضوعات تجاری، برخی دیگر به موضوعات سرگرمی، فن آوری و یا ترکیبی از این موضوعات اختصاص می دهند.
باید پس از انتخاب شرکتی معتبر و دارای لیست های پستی مرتبط با محصول و یا خدمات خود، به هزینهها، سیاست های پیگیری ایمیل ها و نظارت بر محتوای ایمیل ها توجه کنید. سپس باید شرکتی را انتخاب کنید که مکاتبات خود با افراد لیست پستی را شخصی و دوستانه انجام می دهد. علاوه بر این، باید قادر باشید گیرندگان نامه های پستی را به دیدن از وب سایت دعوت کنید، بنابراین نباید هیچ محدودیتی در رابطه با لینک های فوق متنی (hypertext) به وب سایت داشته باشید. برخی از شرکت های لیست پستی تبلیغاتی امکاناتی برای ردیابی لیست های پستی دارند. چنین امکاناتی برای آگاهی از این که چه تعدادی پیام ها را مطالعه کردهاند، چه تعدادی از طریق کلیک در ایمیل وارد سایت شده و کاری که خواستهاید انجام داده اند، کاربرد دارد.


نحوه کار با شرکت های ارائه دهنده خدمات لیست پستی تبلیغاتی

پس از انتخاب شرکت و یا شرکت های ارائه دهنده خدمات لیست پستی، بایستی:
به منظور دریافت پیامهای خود، تغییرات اندکی در لیست ایجاد کنید.
محتوای نامه هایی که قرار است به شرکت لیست پستی تبلیغاتی بدهید، آماده کنید.
نامه های نمونه را تایید کنید.
سپس شرکت لیست پستی این کارها را انجام خواهد داد:
لیست های مخصوصی را جمع آوری خواهد کرد.
پیامهایی که شما به آنها دادهاید، قالب بندی و آماده ارسال خواهد کرد.
نمونهای از نامه ها را برای تایید نهایی به شما می فرستد.
لیست را با پیامهای شما ادغام می کند، بطوری که هر یک از افراد لیست پستی یک نامه شخصی دریافت کند.
اعمالی که اعضا لیست به محض دریافت نامه انجام می دهند، ردیابی می کند.
معمولاً برخی از این لیست های پستی، لیست های خود را دقیقاً مطابق با نیازها و بودجه مشتریان تقسیم بندی می کنند. به عنوان مثال، اگر بخواهید پیغام های خود را فقط به افراد علاقمند به موج سواری بفرستید، این شرکت ها می توانند در این زمینه به شما کمک کنند.


هزینه های مربوط به بازاریابی با لیست های پستی تبلیغاتی

همیشه هزینه های بازاریابی با لیستهای پستی تبلیغاتی بر اساس سرویس های درخواستی تعیین میشود و اغلب بسته به حجم کار قیمتها شناور است. منظور از سرویس های درخواستی این است که عموماً این شرکتها، بر اساس خدمات مورد نیاز و خواست مشتریان، از جمله تقسیم بندی و اجاره لیست پستی، ترکیب پیامها، شخصی کردن نامهها و ارسال پیام ها، هزینه های مربوطه را اعلام می کنند. هزینه های انجام این خدمات در شرکت های مختلف برای هر آدرس ایمیل متفاوت است.
یکی از قدیمی ترین و معتبرترین شرکت های ارائه دهنده خدمات لیست پستی تبلیغاتی شرکت Postmaster Direct به نشانی http://www.Pastmasterdirect.com است. این شرکت با 50 میلیون آدرس پستی دارای 3000 لیست پستی در موضوعهای گوناگون است. این شرکت دارای بزرگترین بانک اطلاعات آدرس های ایمیل تجاری است و تمامی اعضای لیست پستی لیست مورد علاقه خود را انتخاب کردهاند. این شرکت برای افزایش تعداد لیستهای پستی با سایت های مشهور و پر بیننده نظیر about.com، Internet.com و CNET همکاری نزدیکی دارد. Postmaster Direct برای انجام خدماتی از قبیل اجاره، جمعآوری و ترکیب و ارسال هر ایمیل 10 الی 35 سنت دریافت می کند.
شرکت e Direct به نشانی http://www.edirect.com نیز یکی دیگر از شرکت های مشهور در زمینه لیست های پستی تبلیغاتی است. این شرکت با دارا بودن بیش از 60 میلیون آدرس پستی آمریکایی و بین المللی، لیستهای پستی خود را در 3000 موضوع طبقه بندی کرده است. هزینه هر آدرس ایمیل در این شرکت 24 سنت می باشد.
Yes Mail به نشانی http://www.yesmail.com نیز دارای بیش از 14 میلیون آدرس ایمیل در 750 طبقه بندی است و برای هر ایمیل 25 سنت دریافت می کند. علاوه بر این، شرکت های دیگری نیز در زمینه لیست های پستی تبلیغاتی فعالیت می کنند. لینک بسیاری از این شرکتها را در وب سایت این کتاب به نشانی http://www.susansweeny.com/resources.html می توانید بیابید. اگر چه قیمت و تعداد لیست های موضوعی این شرکت ها در زمان چاپ این کتاب صحت دارد ولی بهتر است قبل از هرگونه تصمیم گیری برای کار با این شرکت ها، سایت چنین شرکت هایی را کنترل کنید.
نحوه بهره گیری از بازاریابی با لیست های پستی تبلیغاتی
بازاریابی با لیست های پستی تبلیغاتی بهترین روش برای دستیابی به مشتریان هدف با ارسال ایمیلهای بازاریابی در کوتاه مدت است. پسندیده تر آن است که هر یک از این آدرس های ایمیل را در لیست پستی شخصی خود نیز وارد کنید. اگر از محتوای نامه های ارسالی شرکت لیست پستی تبلیغاتی اطمینان دارید، می توانید با تبدیل گیرندگان لیست پستی تبلیغاتی به لیست پستی شخصی گام بزرگی در جهت دستیابی به اهداف بازاریابی بردارید.
در پیغامهایی که برای اعضا لیست می فرستید، باید دلیل قانع کنندهای برای دیدار از وب سایت برای گیرندگان نامه ذکر کنید. سایت و یا صفحهای که گیرندگان نامه را به آن هدایت می کنید، نه تنها باید انتظارات آنها را از محتوی صفحه برآورده کند، بلکه دلیل محکمی برای عضویت در لیست پستی شخصی و امکاناتی برای عضویت آسان و سریع را نیز در بر داشته باشد.
برای اینکه پیامهایی که به اعضا لیست پستی ارسال می شود، مورد مطالعه قرار گیرند در عنوان نامه (Subject) از واژه های تحریک کننده استفاده کنید. عنوان نامه عاملی تعیین کننده در مطالعه و عدم مطالعه نامه است و حتی ممکن است حتی قبل از باز شدن، حذف شود. به منظور جلوگیری از این وقوع چنین حالتی، شاید بهتر باشد عنوان نامههای خود را شخصی و دوستانه کنید. همچنین باید کاری کنید که عنوان نامه به نظر یک نامه تبلیغاتی نیاید. نامههای تبلیغاتی و نامه های بی محتوا جزء اولین نامه هایی هستند که پس از باز شدن از میان می روند.
نامه های خود را طوری بنویسید که بتوان آن را با یک نگاه مطالعه کرد. به دلیل اینکه افراد پرمشغله تنها فرصت می یابند با چشم نامه ها را اسکن کنند. سعی کنید در جمله نخست توجه خواننده را جلب کنید. اگر نامه جالب نباشد، امکان دارد خواننده مطالعه نامه را ادامه ندهد.
همچنین باید نامه را از لحاظ حروف کوچک و بزرگ، صحت دستور زبان و املای کلمات کنترل کنید. حتماً خودتان می دانید تعداد زیادی از نامه های تجاری این اصول و قوانین نامه نویسی را رعایت نمیکنند. توجه داشته باشید ایمیل هر کس نشان دهنده دقت و توجه وی به نکات ریز در تجارت است. هر گونه اطلاعات مربوط به ردیابی مشتریان که از طریق شرکت لیست پستی تبلیغاتی در اختیارتان قرار می گیرد، تجزیه و تحلیل کنید، ببینید کدامیک از عناوین، پاسخ های بیشتری از سوی گیرندگان نامه داشته است. به پاسخهای متفاوتی که از سوی شرکتهای متفاوت لیست پستی تبلیغاتی به نامه ها داده می شود، دقت کنید.