پروسه ثبت یک دامنه شامل 3 رکن اصلی است :
1) ضابط جهانی مدیریت و واگذاری نام دامنه موسوم به ICANN
2) ثبت کننده ها ( Registrars ) تحت نظارت ICANN ( لیست این registrar ها را اینجا ببینید )
3) سرویس دهندگان دیگر ، دلالان (واسطه ها) و یا مشتریان نهایی که برای تهیه و ثبت دامنه به Registrar های فوق مراجعه میکنند .
و داستان ثبت یک دامنه ( از ابتدا تا انتها ) به صورت خلاصه به این صورت است که :
- سازمان ICANN به عنوان یک موسسه غیر انتفاعی آمریکایی مسئولیت ساماندهی دامنه ها در اینترنت را به عهده گرفته است ( این یکی از وظیفه های عمده این سازمان است ) و به صورت انحصاری این وظیفه را انجام میدهد .
ICANN برای انجام این مسئولیت اقدام به صدور مجوز به یک سری شرکت دیگر کرده تا یک فضای رقابتی برای سرویس دهی هرچه بهتر ایجاد شود . این شرکت ها تحت مجوز و نظارت ICANN قادر به ثبت دامنه ها هستند . این شرکت ها را در پروسه ثبت دامنه به عنوان Registrar ( ثبت کننده ) میشناسیم .
- در این سیستم مشتریان نهایی و کسانی که نیاز به ثبت دامنه دارند میبایست Registrar مناسب خود را انتخاب کنند و در این انتخاب مسائلی مثل توجه به اینکه آن ثبت کننده ، منطقه ای باشد ( در کشور مشتری باشد ) ، قیمت مناسبی داشته باشد و سرویس و پشتیبانی ایده عال مشتری را ارائه کند و یا اینکه از نظر تعداد مشتریان زیاد ، معتبر باشد در نظر گرفته میشود .
- در این سیستم سرویس دهندگان عمده راسا به عنوان یک Registrar یا به عنوان Resseler (نماینده فروش ) شرکت های ثبت کننده و یا حتی یک مشتری عادی اقدام به ثبت دامنه برای مشتریان خود میکنند .