یک مدیر سرور به نظر من باید یک to-do-list همیشه داشته باشه که در دو نوع هست:
1-برای راه اندازی سرور
2-برای نگهداری سرور
راه اندازی سرور شامل نصب تمامی نرم افزار های مورد نیاز و امن کردن سرور هست که دوستان توضیح دادند.
نگهداری شامل چند قسمت میشه
1-بک آپ گیری دوره ای
2-مانیتورینگ لحظه ای.
3- بررسی روزانه باگ های امنیتی سیستم عامل ها و حتی به نظر من نرم افزار هایی که اصولا کاربران استفاده میکنند.
4-تست امنیت سرور (یعنی هر از چند گاهی سعی کنید سرور خودتون را هک کنید!). برای این کار البته نرم افزار مناسبی به نام NESUS : www.nessus.org