۲۰ دی ۱۳۸۹ / عجایب صنعت خودرو ایران، مطالب ویژه / ۱۲ بیننده / امیرحسین برخورداری مدیر‌کل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برخورد با شرکت‌های خودروساز داخلی که در نشان تجاری خود(برند) از اسامی و یا واژگان لاتین استفاده می‌کنند، خبر داد.
علیرضا کریمی درباره موضوع الزام شرکت‌های خودروساز داخلی مانند "ایران خودرو " و "سایپا " در استفاده از نشان تجاری‌(برند) با واژگان فارسی اظهار داشت: با توجه به تذکرات قبلی که از سوی دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرکت‌های خودروساز داخلی داده شده مبنی بر الزام به استفاده از اسامی و واژگان فارسی و همچنین استفاده از حروف فارسی در پشت‌نویسی خودروها، از این پس وارد فاز برخورد با چنین تخلفات شرکت‌های خودروساز می‌شویم.
کریمی خاطرنشان کرد: دفتر تبلیغات وزارت ارشاد سعی داشته است که شرکت‌های خودروساز داخلی را ملزم به استفاده از اسامی فارسی کند و در این مدت، تنها "مینیاتور " از محصولات شرکت سایپا را داشتیم که واژگان غیرفارسی محسوب می‌شد و با تذکرات داده شده به این شرکت خودروساز، نام این خودرو نیز تغییر کرد.
وی تصریح کرد: در مورد شرکت‌های خودروسازی که اقدام به درج نام خودروی خود با استفاده از حروف لاتین می‌کنند، مانند سمند که بر روی این خودرو به صورت SAMAND و یا سایپا که بر روی خودروهای تولیدی این شرکت به صورت SAIPA استفاده می‌شود، برخورد با این تخلفات شرکت‌های خودروساز آغاز می‌شود.
مدیر‌کل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر این نکته که شرکت‌های خودروساز داخلی ملزم هستند که حتما از نشان تجاری با استفاده از حروف فارسی در خودرو‌های تولیدی خود استفاده کنند، گفت: برخورد با چنین تخلفاتی در برنامه‌های قطعی دفتر تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است.
منبع : خبرگزاری فارس
---
cariran.ir: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است تغییر نام مینیاتور به تیبا حاصل تذکر های این نهاد است . هر چند ما اینگونه فکر نمی کنیم ! برند یا لوگو خانواده ای از خودرو ها مانند سمند ، نشانی جهانی برای آن خودرو است که باید المان های جهانی را نیز به همراه داشته باشد . آیا ما فرهنگ خودروسازان چینی را می پسندیم که در جای جای محصولاتشان از حروف نا مانوس چینی استفاده کرده اند ؟ چرا وزارت فرهنگ و ارشاد ژاپن(؟؟؟؟) در نام گذاری خودرو قشقایی به کمپانی نیسان اعتراض نکرد ؟ تا مثلا آن ها هم در پیروی از حرکت پسندیده ما نام این خودرو را shika ( به معنی آهو در زبان ژاپنی) بگذارند ؟ زیرا آن ها تفکری جهانی دارند و ما ... پیشنهاد بهتری برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داریم : لطفا به خودروسازانمان این درس را یادآور شوید که پشت در های بسته با پلت فرم خودروسازانی همچون کیا و پژو محصولاتی تحت پرچم ملی طراحی کردن کار درستی نیست .