تو ایرانو تعریف استارتاپ رو نمیدونم. شاید چیزی که میخام بگم، تعریفش تو ایران اشتباه باشه.
اما استارتاپ در دنیا در همه جا. در همه جا یک تعریف مشخص داره و با یک توضیح میشناسنش.
مقاله ی سایت پیدایشو این چیزاشم کاری ندارم از کجا دارن مینویسن.
استارتاپ، رسیدن به فناوریی هستش که شما براش هیچ بیزینس مدلی نداری. هیچ مدل اقتصادیی براش نداری. مثلا چی؟
مثلا استارتاپی که گوگل خریداریش کرد با این تعریف:
ما اومدیم یه چیزی درست کردیم که میتونه توی فیلم ها سرچ کنه. یعنی اگه عبارت، ایکس رو بخایی دنبالش بگردی، اگه تو ویدیو کسی این حرف رو زده باشه میتونه بهت بگه. نمیدونم چطوری میشه ازش پول دراوورد. ولی من این چیز رو درستش کردم.
شرکتا این رو میبینن. هرکدوم که حس کردن میتونن ازین چیزی که این بنده خدا ساخته، درآمد کسب کنن، میان و اون رو خریداریش میکنن.
یا سرمایه گذاری میکنن روش تا بتونن ازش توی شرکت خودشون استفاده کنن.
یا مثلا یه استارتاپ اومده گفته که، من یه چیزی ساختم، میتونه چرخش عقربه هارو با انرژی کمتری انجام بده. بعد شرکت رولکس میاد اون فناوری رو روش سرمایه گذاری میکنه.
این تعریف تو ایران کاملا اشتباه تلقی میشه. چون تو ایران وقتی میگی که من یه استارتاپ دارم، که میتونه الگوی رفتاری از کلیک کاربرا گزارش بده، حاضری توش سرمایه گذاری کنی، بهت برمیگردن میگن، مدل کسب و کار و مدل اقتصادی شو برام وردار بیار بعد ببینیم چی داری.
هومممم؟؟؟