یکی از دلایل می تونه SBL PBL یا XBL شدن آی پی باشه ، این لیست شدن ها توسط سرویس دهنده ( دیتاسنتر ) یا ریپورت ارسال اسپم میتونه باشه .

اول از همه چک کنید : https://www.spamhaus.org/query/ip/ipshoma

اگر اصلا آی پی شما لیست نشده بود چک کنید پورت 25 ( ارسال ایمیل ) باز هست یا خیر : http://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/

ممکنه سرویس exim شما ران نباشه یا یک ارور داشته باشه ، دستور service exim restart را بزنید و اگر failed شد در لاگ exim چک کنید .

وارد یک اکانت ایمیل بشید و اقدام به ارسال یک ایمیل تست به جیمیل یا یاهو کنید ، اگر کلا ارور کانشکن تایم اوت داد یک اشکال است ، اگر ارسال شد ولی بلافاصله پیغام delivery failed آمد یک اشکال دیگر و اگر پیغام ارسال شد ولی موارد فوق رخ نداد و ایمیلی نیز دریافت نشد یک اشکال دیگر !

موارد فوق را انجام بدید هر موردی رخ داد بگید راهنمایی کنم یا دوستان کنند