-
دست فروش ها نیز شامل مالیات میشن ؟
کلیه درآمدهای هر شخص حقیقی ایرانی ، مقیم ایران ، که در داخل یا حتی خارج از کشور کسب می شود ؛ مشمول پرداخت مالیات است ( قسمت های پایین هم میخوندید خوب )
-
۲ - صاحبان كارخانه ها و واحدهاي توليدي كه براي آن ها جواز تأسيس و پروانه بهره برداري از وزارتخانه ذيربط صادر شده يا مي
شود.
۳ – بهره برداران معادن.
۴ – صاحبان مؤسسات حسابرسي، حسابداري و دفترداري، خدمات مالي وارايه دهندگان خدمات مديريتي، مشاوره اي، انفورماتيك،
رايانه اي اعم از سخت افزاري و نرم افزاري و طراحي سيستم.
۵ – صاحبان مراكز آموزشي و پرورشي، آموزشگاه هاي آزاد، مدارس غيرانتفاعي، دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي.
۶ – صاحبان بيمارستان ها، زايشگاه ها، آسايشگاه ها، درمانگاه ها و خانه هاي سالمندان.
۷ – صاحبان متل ها و هتل هاي سه ستاره و بالاتر.
۸ – بنكداران، عمده فروش ها، فروشگاه هاي بزرگ، واسطه هاي مالي، نمايندگان توزيع كالاهاي داخلي و وارداتي و صاحبان انبارها.
۹ – نمايندگان مؤسسه هاي تجاري و صنعتي، اعم از داخلي و خارجي.
۱۰ – صاحبان مؤسسات حمل و نقل موتوري، زميني، دريايي و هوايي اعم از مسافري يا باربري.
۱۱ – صاحبان مؤسسات مهندسي و مهندسي مشاور.
۱۲ – صاحبان مؤسسات تبليغاتي و بازاريابي.
ب – صاحبان مشاغل موضوع بند ( ب ) ماده ( ۹۵ ) اين قانون عبارتند از:
۱ – صاحبان كارگاه هاي صنعتي.
۲ – صاحبان مشاغل ساختماني، تأسيسات فني و صنعتي، نقشه كشي، نقشه برداري، محاسبات فني و نظارت.
۳ – چاپخانه داران، ليتوگراف ها، صحاف ها، ارايه دهندگان خدمات چاپ وگرافيست ها.
۴ – صاحبان مراكز ارتباطات رايانه اي.
صفحه ۳۰
قانون مالياتهاي مستقيم
۵ – وكلاء، كارشناسان، مترجمان رسمي دادگستري، مشاوران حقوقي، حسابداران رسمي و اعضاي سازمان هاي نظام مهندسي.
۶ – محققان، پژوهشگران و كارشناسان آزاد كه به تهيه و ارايه طرح هاي تحقيقاتي اشتغال دارند.
۷ – دلالان، حق العمل كاران و كارگزاران.
۸ – صاحبان مراكز فرهنگي، هنري، فرهنگسراها، كانون هاي حرفه اي وانجمن هاي صنفي و تخصصي.
۹ – صاحبان سينماها، تماشاخانه ها و مكان هاي تفريحي و ورزشي.
۱۰ – صاحبان مشاغل فيلم برداري، دوبلاژ، مونتاژ و ساير خدمات سينمائي.
۱۱ – پزشكان ودندانپزشكان كه داراي مطب هستند ودامپزشكان كه به حرفه دامپزشكي اشتغال دارند.
۱۲ – صاحبان آزمايشگاهها، راديولوژي ها، فيزيوتراپي ها، سونوگرافي ها، الكتروانسفالوگرافي ها، سي تي اسكن ها، سالن هاي
زيبايي و ديگر ارايه دهندگان خدمات بهداشتي، طبي و غير طبي.
۱۳ – صاحبان ميهمان سراها، ميهمان پذيرها و مسافرخانه ها.
۱۴ – صاحبان تالارهاي پذيرايي، رستوران ها، تهيه كنندگان غذاهاي آماده، ارايه دهندگان خدمات پذيرايي وكرايه دهندگان ظروف.
۱۵ – صاحبان دفاتر اسناد رسمي.
۱۶ – صاحبان تعميرگاه هاي مجاز و اتو سرويس ها.
۱۷ – صاحبان نمايشگاه ها، فروشگاه هاي اتومبيل، بنگاه هاي معاملات املاك و آژانس هاي كرايه اتومبيل.
۱۸ – سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر.
۱۹ – عاملان فروش و فروشندگان آهن آلات.
تبصره ۱– سازمان امور مالياتي كشور در صورت تشخيص ضرورت مي تواند هريك از مشمولان بند (ب) اين ماده را به رعايت
مقررات موضوع بند (الف) اين ماده ملزم نمايد مشروط بر آن كه مراتب كتبا تا پايان دي ماه هر سال به مؤديان فوق ابلاغ گردد. مؤديان
اخير الذكر از اول سال بعد مكلف به اجراي آن مي باشند.
تبصره ۲– منظور از صاحبان مذكور در اين ماده اشخاصي است كه بهره برداري از مؤسسات بحساب آنان انجام ميشود.
تبصره ۳– مشمولان اين ماده كه در محل شغل خود داراي فعاليت هاي شغلي ديگر موضوع اين فصل مي باشند مكلفاند براي كليه فعاليت
هاي شغلي خود طبق مقررات اين قانون عمل كنند.
صفحه ۳۱
قانون مالياتهاي مستقيم
ماده ۹۷ – در موارد زير درآمد مشمول ماليات مؤدي از طريق علي الرأس تشخيص خواهد شد :
۱– در صورتي كه تا موعد مقرر ترازنامه و حساب سود و زيان و يا حساب درآمد و هزينه و حساب سود و زيان، حسب مورد، تسليم
نشده باشد.
۲– در صورتي كه مؤدي به درخواست كتبي اداره امور مالياتي مربوط ازارايه دفاتر و يا مدارك حساب در محل كار خود خودداري
نمايد. (منظور از محل كاردرمورد اشخاص حقوقي نيز همان اقامتگاه قانوني آن ها مي باشد مگر اين كه مؤدي قبلاً مركز عمليات
خود را براي ارايه دفاتر و اسناد و مدارك كتبا به اداره امور مالياتي مربوط اعلام نموده باشد).
در اجراي اين بند هرگاه مؤدي از ارايه قسمتي از مدارك حساب خودداري نمايد چنانچه مربوط به هزينه باشد از احتساب آن جزء هزينه
هاي قابل قبول خودداري مي شود و در صورتي كه مربوط به درآمد باشد درآمد مشمول ماليات اين قسمت از طريق علي الرأس تعيين
خواهد شد.
۳– در صورتي كه دفاتر و اسناد و مدارك ابرازي براي محاسبه درآمد مشمول ماليات به نظر اداره امور مالياتي غيرقابل رسيدگي
تشخيص شود و يا به علت عدم رعايت موازين قانوني و آيين نامه مربوط مورد قبول واقع نشود كه در اين صورت مراتب بايد با
ذكر دلايل كافي كتبا به مؤدي ابلاغ و پرونده براي رسيدگي به هيأتي متشكل از سه نفر حسابرس منتخب رئيس كل سازمان امور
مالياتي كشور احاله گردد. مؤدي مي تواند ظرف يك ماه از تاريخ ابلاغ با مراجعه به هيأت مزبور نسبت به رفع اشكال رسيدگي و
اداي توضيح كتبي درمورد نحوه رعايت موازين قانوني وآيين نامه حسب مورد اقدام نمايد و در هر حال هيأت مكلف است ظرف
ده روز پس از انقضاي يك ماه فوق نظر خود را با توجيهات و دلايل لازم و كافي به اداره امور مالياتي اعلام نمايد تا براساس آن
اقدام گردد. نظر هيأت با اكثريت مناط اعتبار است و نظر عضوي كه در اقليت قرار گيرد بايد در صورت جلسه درج گردد. در
مواردي كه هيأت نظر اداره امور مالياتي را در مورد غيرقابل رسيدگي بودن دفاتر مؤدي مردود اعلام مي كند بايد مراتب را به
دادستاني انتظامي مالياتي نيز اعلام نمايد.
تبصره ۱– در اجراي بند ۳ اين ماده دو ماه به مهلت رسيدگي موضوع ماده ۱۵۶ اين قانون اضافه مي شود.
تبصره ۲– هرگاه طبق اسناد و مدارك ابرازي يا بدست آمده امكان تعيين درآمد واقعي مؤدي وجودداشته باشد، اداره امور مالياتي
مكلف است درآمد مشمول ماليات را بر اساس رسيدگي به اسناد و مدارك مزبور يا دفاتر، حسب مورد، تعيين كند، درصورت داشتن
درآمد ناشي ازفعاليت هاي مكتوم كه مستند به دلايل و قراين كافي باشد، درآمد مشمول ماليات آن فعاليت ها همواره از طريق علي
الرأس تشخيص داده و به درآمد مشمول ماليات مشخص شده قبلي افزوده و مأخذ مطالبه ماليات واقع خواهد شد.
ماده ۹۸ – درموارد تشخيص علي الرأس، اداره امورمالياتي بايد پس از تحقيقات و بررسي هاي لازم و كسب اطلاعات مورد نياز از
صفحه ۳۲
قانون مالياتهاي مستقيم
مراجع مختلف اعم ازدولتي يا غيردولتي ابتدا قرينه و يا قرائن مذكور در اين قانون را كه متناسب با وضعيت و موضوع فعاليت مؤدي
باشد انتخاب و دلايل انتخاب نوع قرينه يا قرائن و رقم آن ها را با توجيه كافي در گزارش رسيدگي قيد نمايد و سپس با اعمال ضريب يا
ضرايب مقرر در قرينه يا قرائن انتخابي درآمد مشمول ماليات مؤدي را تعيين نمايد. در صورتي كه به چند قرينه اعمال ضريب شود
معدلي كه از نتايج اعمال ضريب به دست مي آيد درآمد مشمول ماليات خواهد بود.
----------
قوانین مالیاتی کشور چیزی راجب مشاغل اینترنتی و مجازی گفته نشده یا حداقل بنده ندیدم
-----------
وکیلی با بیان اینکه در فروشگاه های اینترنتی در فضای مجازی امکان تبلیغ کالا، سفارش و پرداخت فراهم می شود، افزود: همه مراحل در فروشگاه های اینترنتی برای سازمان امور مالیاتی قابل رصد است.وی گفت: کالایی که به روش اینترنتی به فروش می رسد از طریق تولید داخل یا واردات تامین شده و آمارهای آن موجود است و فقط فضای مجازی بستر معامله را آسان تر کرده است.معاون سازمان امور مالیاتی کشور خاطرنشان کرد: علاوه بر مزیت های خرید و فروش اینترنتی کالا، این روش برای مدیریت شهری نیز مفید است و مردم را تشویق می کنیم در صورت وصول اطمینان با این روش خرید انجام دهند.
( سرور مجازی ! هاست ! دامنه ! سرور اختصاصی ! و ... و شامل میشه ؟)
فروشگاه هایی مثل دیجیکالا هم مالیات میدن
در حال حاضر صحبتی برای خدمات مجازی و وب گفته نشده !
- - - Updated - - -
-
دست فروش ها نیز شامل مالیات میشن ؟
کلیه درآمدهای هر شخص حقیقی ایرانی ، مقیم ایران ، که در داخل یا حتی خارج از کشور کسب می شود ؛ مشمول پرداخت مالیات است ( قسمت های پایین هم میخوندید خوب )
-
۲ - صاحبان كارخانه ها و واحدهاي توليدي كه براي آن ها جواز تأسيس و پروانه بهره برداري از وزارتخانه ذيربط صادر شده يا مي
شود.
۳ – بهره برداران معادن.
۴ – صاحبان مؤسسات حسابرسي، حسابداري و دفترداري، خدمات مالي وارايه دهندگان خدمات مديريتي، مشاوره اي، انفورماتيك،
رايانه اي اعم از سخت افزاري و نرم افزاري و طراحي سيستم.
۵ – صاحبان مراكز آموزشي و پرورشي، آموزشگاه هاي آزاد، مدارس غيرانتفاعي، دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي.
۶ – صاحبان بيمارستان ها، زايشگاه ها، آسايشگاه ها، درمانگاه ها و خانه هاي سالمندان.
۷ – صاحبان متل ها و هتل هاي سه ستاره و بالاتر.
۸ – بنكداران، عمده فروش ها، فروشگاه هاي بزرگ، واسطه هاي مالي، نمايندگان توزيع كالاهاي داخلي و وارداتي و صاحبان انبارها.
۹ – نمايندگان مؤسسه هاي تجاري و صنعتي، اعم از داخلي و خارجي.
۱۰ – صاحبان مؤسسات حمل و نقل موتوري، زميني، دريايي و هوايي اعم از مسافري يا باربري.
۱۱ – صاحبان مؤسسات مهندسي و مهندسي مشاور.
۱۲ – صاحبان مؤسسات تبليغاتي و بازاريابي.
ب – صاحبان مشاغل موضوع بند ( ب ) ماده ( ۹۵ ) اين قانون عبارتند از:
۱ – صاحبان كارگاه هاي صنعتي.
۲ – صاحبان مشاغل ساختماني، تأسيسات فني و صنعتي، نقشه كشي، نقشه برداري، محاسبات فني و نظارت.
۳ – چاپخانه داران، ليتوگراف ها، صحاف ها، ارايه دهندگان خدمات چاپ وگرافيست ها.
۴ – صاحبان مراكز ارتباطات رايانه اي.
صفحه ۳۰
قانون مالياتهاي مستقيم
۵ – وكلاء، كارشناسان، مترجمان رسمي دادگستري، مشاوران حقوقي، حسابداران رسمي و اعضاي سازمان هاي نظام مهندسي.
۶ – محققان، پژوهشگران و كارشناسان آزاد كه به تهيه و ارايه طرح هاي تحقيقاتي اشتغال دارند.
۷ – دلالان، حق العمل كاران و كارگزاران.
۸ – صاحبان مراكز فرهنگي، هنري، فرهنگسراها، كانون هاي حرفه اي وانجمن هاي صنفي و تخصصي.
۹ – صاحبان سينماها، تماشاخانه ها و مكان هاي تفريحي و ورزشي.
۱۰ – صاحبان مشاغل فيلم برداري، دوبلاژ، مونتاژ و ساير خدمات سينمائي.
۱۱ – پزشكان ودندانپزشكان كه داراي مطب هستند ودامپزشكان كه به حرفه دامپزشكي اشتغال دارند.
۱۲ – صاحبان آزمايشگاهها، راديولوژي ها، فيزيوتراپي ها، سونوگرافي ها، الكتروانسفالوگرافي ها، سي تي اسكن ها، سالن هاي
زيبايي و ديگر ارايه دهندگان خدمات بهداشتي، طبي و غير طبي.
۱۳ – صاحبان ميهمان سراها، ميهمان پذيرها و مسافرخانه ها.
۱۴ – صاحبان تالارهاي پذيرايي، رستوران ها، تهيه كنندگان غذاهاي آماده، ارايه دهندگان خدمات پذيرايي وكرايه دهندگان ظروف.
۱۵ – صاحبان دفاتر اسناد رسمي.
۱۶ – صاحبان تعميرگاه هاي مجاز و اتو سرويس ها.
۱۷ – صاحبان نمايشگاه ها، فروشگاه هاي اتومبيل، بنگاه هاي معاملات املاك و آژانس هاي كرايه اتومبيل.
۱۸ – سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر.
۱۹ – عاملان فروش و فروشندگان آهن آلات.
تبصره ۱– سازمان امور مالياتي كشور در صورت تشخيص ضرورت مي تواند هريك از مشمولان بند (ب) اين ماده را به رعايت
مقررات موضوع بند (الف) اين ماده ملزم نمايد مشروط بر آن كه مراتب كتبا تا پايان دي ماه هر سال به مؤديان فوق ابلاغ گردد. مؤديان
اخير الذكر از اول سال بعد مكلف به اجراي آن مي باشند.
تبصره ۲– منظور از صاحبان مذكور در اين ماده اشخاصي است كه بهره برداري از مؤسسات بحساب آنان انجام ميشود.
تبصره ۳– مشمولان اين ماده كه در محل شغل خود داراي فعاليت هاي شغلي ديگر موضوع اين فصل مي باشند مكلفاند براي كليه فعاليت
هاي شغلي خود طبق مقررات اين قانون عمل كنند.
صفحه ۳۱
قانون مالياتهاي مستقيم
ماده ۹۷ – در موارد زير درآمد مشمول ماليات مؤدي از طريق علي الرأس تشخيص خواهد شد :
۱– در صورتي كه تا موعد مقرر ترازنامه و حساب سود و زيان و يا حساب درآمد و هزينه و حساب سود و زيان، حسب مورد، تسليم
نشده باشد.
۲– در صورتي كه مؤدي به درخواست كتبي اداره امور مالياتي مربوط ازارايه دفاتر و يا مدارك حساب در محل كار خود خودداري
نمايد. (منظور از محل كاردرمورد اشخاص حقوقي نيز همان اقامتگاه قانوني آن ها مي باشد مگر اين كه مؤدي قبلاً مركز عمليات
خود را براي ارايه دفاتر و اسناد و مدارك كتبا به اداره امور مالياتي مربوط اعلام نموده باشد).
در اجراي اين بند هرگاه مؤدي از ارايه قسمتي از مدارك حساب خودداري نمايد چنانچه مربوط به هزينه باشد از احتساب آن جزء هزينه
هاي قابل قبول خودداري مي شود و در صورتي كه مربوط به درآمد باشد درآمد مشمول ماليات اين قسمت از طريق علي الرأس تعيين
خواهد شد.
۳– در صورتي كه دفاتر و اسناد و مدارك ابرازي براي محاسبه درآمد مشمول ماليات به نظر اداره امور مالياتي غيرقابل رسيدگي
تشخيص شود و يا به علت عدم رعايت موازين قانوني و آيين نامه مربوط مورد قبول واقع نشود كه در اين صورت مراتب بايد با
ذكر دلايل كافي كتبا به مؤدي ابلاغ و پرونده براي رسيدگي به هيأتي متشكل از سه نفر حسابرس منتخب رئيس كل سازمان امور
مالياتي كشور احاله گردد. مؤدي مي تواند ظرف يك ماه از تاريخ ابلاغ با مراجعه به هيأت مزبور نسبت به رفع اشكال رسيدگي و
اداي توضيح كتبي درمورد نحوه رعايت موازين قانوني وآيين نامه حسب مورد اقدام نمايد و در هر حال هيأت مكلف است ظرف
ده روز پس از انقضاي يك ماه فوق نظر خود را با توجيهات و دلايل لازم و كافي به اداره امور مالياتي اعلام نمايد تا براساس آن
اقدام گردد. نظر هيأت با اكثريت مناط اعتبار است و نظر عضوي كه در اقليت قرار گيرد بايد در صورت جلسه درج گردد. در
مواردي كه هيأت نظر اداره امور مالياتي را در مورد غيرقابل رسيدگي بودن دفاتر مؤدي مردود اعلام مي كند بايد مراتب را به
دادستاني انتظامي مالياتي نيز اعلام نمايد.
تبصره ۱– در اجراي بند ۳ اين ماده دو ماه به مهلت رسيدگي موضوع ماده ۱۵۶ اين قانون اضافه مي شود.
تبصره ۲– هرگاه طبق اسناد و مدارك ابرازي يا بدست آمده امكان تعيين درآمد واقعي مؤدي وجودداشته باشد، اداره امور مالياتي
مكلف است درآمد مشمول ماليات را بر اساس رسيدگي به اسناد و مدارك مزبور يا دفاتر، حسب مورد، تعيين كند، درصورت داشتن
درآمد ناشي ازفعاليت هاي مكتوم كه مستند به دلايل و قراين كافي باشد، درآمد مشمول ماليات آن فعاليت ها همواره از طريق علي
الرأس تشخيص داده و به درآمد مشمول ماليات مشخص شده قبلي افزوده و مأخذ مطالبه ماليات واقع خواهد شد.
ماده ۹۸ – درموارد تشخيص علي الرأس، اداره امورمالياتي بايد پس از تحقيقات و بررسي هاي لازم و كسب اطلاعات مورد نياز از
صفحه ۳۲
قانون مالياتهاي مستقيم
مراجع مختلف اعم ازدولتي يا غيردولتي ابتدا قرينه و يا قرائن مذكور در اين قانون را كه متناسب با وضعيت و موضوع فعاليت مؤدي
باشد انتخاب و دلايل انتخاب نوع قرينه يا قرائن و رقم آن ها را با توجيه كافي در گزارش رسيدگي قيد نمايد و سپس با اعمال ضريب يا
ضرايب مقرر در قرينه يا قرائن انتخابي درآمد مشمول ماليات مؤدي را تعيين نمايد. در صورتي كه به چند قرينه اعمال ضريب شود
معدلي كه از نتايج اعمال ضريب به دست مي آيد درآمد مشمول ماليات خواهد بود.
----------
قوانین مالیاتی کشور چیزی راجب مشاغل اینترنتی و مجازی گفته نشده یا حداقل بنده ندیدم
-----------
وکیلی با بیان اینکه در فروشگاه های اینترنتی در فضای مجازی امکان تبلیغ کالا، سفارش و پرداخت فراهم می شود، افزود: همه مراحل در فروشگاه های اینترنتی برای سازمان امور مالیاتی قابل رصد است.وی گفت: کالایی که به روش اینترنتی به فروش می رسد از طریق تولید داخل یا واردات تامین شده و آمارهای آن موجود است و فقط فضای مجازی بستر معامله را آسان تر کرده است.معاون سازمان امور مالیاتی کشور خاطرنشان کرد: علاوه بر مزیت های خرید و فروش اینترنتی کالا، این روش برای مدیریت شهری نیز مفید است و مردم را تشویق می کنیم در صورت وصول اطمینان با این روش خرید انجام دهند.
( سرور مجازی ! هاست ! دامنه ! سرور اختصاصی ! و ... و شامل میشه ؟)
فروشگاه هایی مثل دیجیکالا هم مالیات میدن
در حال حاضر صحبتی برای خدمات مجازی و وب گفته نشده !