اکثر مدیران سایت‌ها سعی دارند تا با دریافت لینک‌های خوب از دیگر سایت‌ها، رتبه سایت خود را افزایش دهند و بازدید بیشتری کسب کنند. باید یادمان باشد که همانقدری که دریافت لینک از دیگر سایت‌ها مهم است،‌ ایجاد یک ساختار لینکی خوب در داخل سایتمان هم مهم است و به پیشرفت و افزایش رتبه صفحات هدفی که داریم کمک می‌کند.
چرا لینک‌های داخلی مهم هستند؟

بیایید یک قدم برگردیم عقب؛ گوگل چگونه یک سایت را ایندکس می‌کند؟ تا آنجایی که ما می‌دانیم، از یک صفحه شروع می‌کند و با دنبال کردن لینک‌هایش، صفحات جدید را پیدا و ایندکس می‌کند. پس باید ساختار لینک‌های داخلی ما در وهله اول طوری باشد که دسترسی بات‌های گوگل به تمامی صفحات امکان‌پذیر باشد. به جز بحث ایندکس شدن صفحات، باید با ایجاد ساختار لینک‌های داخلی کاری کنیم تا صفحات مهمی که داریم مثل صفحات فرود و صفحات محصولاتمان، از تمامی صفحات سایت لینک بگیرد تا هم موتورهای جست‌وجو بتوانند صفحات سایت را Crawl کنند و کاربران هم به صفحات مهم ما دسترسی پیدا کنند.
بارها این مثال را به کار بردم، لینک‌ها همانند رای می‌مانند. زمانی که شما از دیگر صفحات لینک می‌گیرید، انگار آن‌ها دارند به شما اعتباری را منتقل می‌کنند و به شما رای می‌دهند. حالا فرض کنید که اگر این اعتبار به درستی استفاده نشود چه اتفاقی می‌افتد؟ شاید اعتباری که در قالب Link juice به صفحه شما وارد می‌شود به صفحات بلااستفاده و غیرهدف سایت شما منتقل شود و عملا کمکی به پیشرفت شما در نتایج جست‌وجو نکند. یادتان باشد که همانطور که لینک‌های خارجی یک سیگنال مثبت هستند؛ لینک‌های داخلی هم می‌توانند یک سیگنال مثبت باشند.
چگونه از این لینک‌ها به درستی استفاده کنیم؟

در واقع اگر صفحه‌ای یا صفحاتی در سایتتان دارید که برای شما اهمیت بالایی دارند و می‌خواهید که آن‌ها رتبه مناسبی در نتایج جست‌وجو بگیرند؛ باید به این فکر کنید که چگونه می‌توانید ارتباط آن‌ها را به موتورهای جست‌وجو نشان دهید؟ به نظرم می‌توان با لینک دادن به صفحات مهم با استفاده از Anchor text مناسب، اعتبار مناسبی را به چرخش در آورد و به صفحات مهمی که داریم منتقل کرد.
استفاده از Breadcrumb هم می‌تواند به ایجاد لینک‌های داخلی خوب و مرتبط کمک کند. Breadcrumbها یا «پیوندهای نان ریزه» می‌توانند به کاربران کمک کند تا بدانند که هم‌اکنون در چه صفحه‌ای حضور دارند. به طور مثال breadcrumb همین پست به شکل زیر است:

برای خودم سوال پیش آمده بود که آیا لینک‌های داخل فوتر ارزش پایینی دارند؟ با کمی تحقیق به این نتیجه رسیدم که ارزش «لینک‌های خارجی» در انتهای سایت بسیار پایین‌تر از بقیه بخش‌هاست اما در مورد «لینک‌های داخلی» اینگونه نیست. با خیال راحت از فوتر سایتتان برای ایجاد یک ساختار لینکی مناسب استفاده کنید.