سلام دوست عزیز
با توجه به تجربیات مختصری که دارم این موارد رو خدمتتون عرض می کنم. امیدوارم اگر نقصی داره به بزرگواری خودتون ببخشید.
عمده ی چیزی که برای همچین موردی نیازه:
- بستر سخت افزاری مناسب
- زیر ساخت شبکه ی مناسب
- نرم افزار میل سرور مناسب
- راهکار load balancing
- اسکریپت webmail
- نرم افزارهای جانبی مثل آنتی ویروس و آنتی اسپم
- فعالسازی و پیگیری راهکارهای جلوگیری از اسپم شدن ایمیل های خروجی
- راهکار تهیه و بازیابی پشتیبان
هر کدوم این موارد برای خودش داستانی داره ولی از همه دردسر دارتر قسمت load balancing هست. البته تا تعداد کاربران سیستم به صورت نجومی بالا نره این قسمت ضروری نخواهد بود ولی با توجه به اینکه شما چیزی شبیه به گوگل یا یاهو مد نظر دارید باید از ابتدا این رو هم در نظر داشته باشید تا بعدا دچار مشکل نشید.
علاوه بر این در بحث تهیه ی نسخه ی پشتیبان هم دشواری خواهید داشت. البته شکی نیست که اگر سرویس رایگان باشه خیلی راحت میشه از زیر بار تهیه ی پشتیبان در رفت و مشترک شما هم حق اعتراض نخواهد داشت ولی مساله اینه که از دست رفتن اطلاعات کاربران سیستم باعث از دست دادن کاربران میشه.
یه نکته دیگه هم بحث accessibilty است. کاربر زمانی به سرویس شما اعتماد می کنه که مطمئن باشه می تونه در هر زمانی به ایمیل هاش دسترسی داشته باشه. یعنی سیستم نباید به هیچ وجه قطعی و کندی داشته باشه.
یه بحث دیگه داستان reliability هست. به این مفهوم که کاربر باید مطمئن باشه که سرویس ارائه شده تا ابد ادامه خواهد داشت و فرد می تونه آدرس ایمیل و آرشیو ایمیل هاشو تا همیشه داشته باشه.