به گزارش خبرنگاران حوزه آی تی به نقل از شاهدان عینی، شرکت iweb کانادا و زیرمجموعه آن به نام funio هاستها و سرورهای هزاران نفر از ایرانیان را بدون هیچ اخطار قبلی بسته است.
بر اساس این گزارش آی وب به هیچ یک از اعتراضات و تیکتهای پشتیبانی کاربران پاسخ نداده و تنها در گفتگوهای تلفنی اظهار نمودهاند این مساله تصمیم مدیریت شرکت بوده و به دلیل تحریمهاست. این در حالی است که به کاربران این سرویس پیش از بهرهگیری از آن اطمینان داده شده بود که با تحریم ایران مشکلی ندارند.
به اظهار کاربران معترض در سالهای اخیر هزاران دلار هزینه هاستینگ و سرور به حساب این شرکت واریز شده است و مدیران آی وب اظهار میدارند چون ایران تحریم است حتی نمیتوانیم پول شما را بازپرداخت کنیم.
سایت پژوهشهای ایرانی در این رابطه مینویسد: رفتار انسانها در مواقعی که بلایی عمومی رخ دهد، به دوگونه متفاوت است: یا به یاری همنوع خود میشتابند و یا با فرصتطلبی سعی میکنند تا با لگدمال کردن دیگران سود بیشتری به دست آورند. مواجهه مؤسسات کشورهای دیگر در قبال بلای تحریمهای بینالمللی که عملاً گریبانگیر مردم بیگناه ایران شده، به همان دو شکل بوده است. عدهای سعی کردند تا کمکی باشند و یا لااقل بار اضافهای بر دوش مردم نباشند. عده دیگری نیز فرصت را برای سودجویی و اجحاف مناسب دانستند.
این سایت مینویسد: اما دیتاسنتر آیوب (iweb) در کانادا و بخش هاستینگ وابسته به آن که فونیو (Funio) نام دارد، رفتاری درست برعکس دیگران از خود نشان داد. آنان تحریمها و رنجی که مردم عادی بخاطر آن متحمل شدهاند را با رفتاری ضدبشری و تجاوزگرانه تبدیل به فرصتی برای باجخواهی و باجگیری کردند. تعداد کثیری از هاستهای ایرانی و از جمله هاست من که سایت شخصیام بر روی آن نصب شده بود، به همراه تمامی ایمیلها و دیگر امکانات آن، بدون آنکه هیچگونه اطلاع و اخطاری داده شود، به ناگهان مسدود شد. پنل مدیریت هاست و ایمیلها نیز از دسترسم خارج شد و حتی امکان درخواست پشتیبانی و تیکتنویسی هم نداشتم. چنان که گویی اصلاً و ابداً چنین هاست و سایت و ایمیلهایی وجود خارجی نداشتهاند.
این سایت میافزاید: به ناچار به چت آنلاین آیوب مراجعه کردم. پاسخ دادند که دوره دو ساله هاست من به پایان رسیده است. توضیح دادم که من سه سال پیش این هاست را برای مدت ده سال خریداری کردهام و همان وقت هزینه ده ساله آنرا یکجا پرداخت کردهام. سپس اپراتور آیوب پس از مشورت با مدیران خود اطلاع داد که اشتباه گفته و مسدود شدن هاست من به دلیل تحریم است. توضیح دادم که در اینصورت نیاز به هشدار قبلی بود و نیز نیاز به بازپرداخت مبالغی که به دلیل هفت سال باقیمانده طلب من به حساب میآید. پاسخ دادند که ما نمیتوانیم به دلیل تحریمها پولی به ایرانیان پرداخت کنیم.
این سایت ادامه میدهد:نهایت و نتیجه صحبتهای من با اپراتور و حسابداری و یکی از مدیران آیوب این درخواست بینهایت وقیحانه و فرصتطلبانه بود: «اگر شما صورتحسابی را که اکنون برایتان ارسال میشود، پرداخت نمایید، ما تحریمها را نادیده میگیریم». متعاقب آن صورتحسابی به مبلغ ۶۹۵ دلار به دستم رسید و گفته شد تا زمانی که این مبلغ پرداخت نشود، حتی برای دانلود و دریافت نسخه پشتیبان (بکآپ) از سایتها امکانی برای من وجود ندارد. به عبارت دیگر دیتاسنتر آیوب در کانادا سایتهای ایرانیان را به بهانه تحریم اما برای اخاذی به گروگان گرفته است.
پژوهشهای ایرانی مینویسد:مشکلی که بخاطر تحریمها برای من پیش آمد، در برابر مشکلات مشابهی که برای صنعتگران و کارخانجات و مؤسساتی که با آسایش و سلامت و زندگی مردم مرتبط هستند، بسیار اندک و پیش پا افتاده است. در این فکرم که آنان چه اجحافهایی را تحمل میکنند و تا چه حد به منظور زورگیری و اخاذی گروگان و گرفتار مدعیان حقوق بشر میشوند.
یکی دیگر از سرویسدهندگانی که از این رفتار آی وب دچار زیان شده است میگوید: من یکی از این قربانیان هستم که عین همین اتفاق برام افتاده و الان خیلی عصبانیم. به نظرم ***ان دریایی از مدیران این گونه شرکتها خیلی شریفتر و انسانتر هستند و اگر شهروند آمریکا یا کانادا بودیم میشد بابت این نوع راهزنی و سرقت بزرگ از آنان خسارت گرفت اما دستمان به جایی نمیرسد.
لازم به توضیح است که این اتفاق درست پس از مذاکرات ژنو و لغو تحریمهای ایران افتاده است.