روزانه استارتاپ های زیادی در گوشه و کنار جهان با هدف ارائه کالا و خدمات مختلف راهاندازی میشوند که از این تعداد تنها درصد کمی به موفقیت دست پیدا میکنند؛ متأسفانه طبق آمار منتشرشده درصد قابل توجهی از استارتاپ ها در همان 5 سال نخست راهاندازی به دلایل مختلف با شکست مواجه میشوند که ما در این مقاله به عوامل شکست پروژه ها خواهیم پرداخت.
چه عواملی باعث شکست پروژه های استارتاپی میشود؟
از عوامل شکست پروژه های استارتاپی میتوان به عدم بازاریابی، کمبود سرمایه، عدم شناخت بازار، عدم انتخاب درست اعضای تیم استارتاپی و ... اشاره نمود.
برای جلوگیری از شکست پروژه های استارتاپی پیشنهاد شما به عنوان کارشناس چیست؟
برای جلوگیری از شکست پروژه های استارتاپی قبل از راهاندازی ایده استارتاپی خود باید شناخت کاملی از بازار داشته باشید و با تأمین سرمایه و جذب سرمایهگذار دغدغه مالی را کاهش و با بازاریابی درست و افزایش کیفیت محصولات قدرت رقابت خود با رقبا را بالا ببرید و با برنامهریزی شانس موفقیت خود را افزایش دهید.
عوامل شکست پروژه های استارتاپی
شکست بخش جداییناپذیر ا***یستم استارتاپی محسوب میشود به گونهای که در یک پروژه استارتاپی در استارتاپ استودیو چیست حتی گرفتن یک تصمیم اشتباه منجر به شکست موفقترین پروژه استارتاپی میشود، بنابراین در چگونه استارتاپ خود را بسازیم مهم است که شما تمامی جوانب را قبل از راهاندازی استارتاپ در نظر بگیرید. از مهمترین عوامل شکست پروژههای استارتاپی میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
عدم شناخت و توجه به بازار
از مهمترین دلایل شکست استارتاپ ها در تولید و ارائه محصول یا خدمت میتوان به عدم شناخت و توجه به بازار مصرف اشاره نمود. به طور مثال هنگامیکه که شما محصول یا خدمتی را ارائه میکنید که در بازار کاربردی ندارد یا بهتر از آن در بازار وجود دارد قطعاً کسی سمت محصول یا خدمت شما نمیآید؛ به همین دلیل قبل از ارائه طرح یا ایده خود به استارتاپ استودیو اکتا باید درباره ایده استارتاپی خود تحقیق و با شناخت کامل از بازار ایده خود را عملیاتی کنید. کسی که راههای شناخت ایده پولساز و سودآور را ندانسته و بدون شناخت وارد بازار شود محکوم به شکست است .
مشکلات مالی
یکی از مواردی که کارآفرینان و بنیانگذاران استارتاپ های فناورانه با آن روبرو هستند وجود مشکلات مالی است. طبق تحقیقات انجام شده بیش از 29% استارتاپ ها به دلیل مشکلات مالی و اتمام نقدینگی و عدم تأمین سرمایه با شکست مواجه میشوند و این بیشتر به این دلیل است که کارآفرینان و بنیانگذاران استارتاپ ها اطلاعات و آمار دقیقی درباره مدیریت مالی، قوانین مالیاتی و حقوق و دستمزد ندارند؛ به همین دلیل حتی با داشتن سرمایه مورد نیاز نیز نمیتوانند بر مشکلات مالی فائق آیند. در استارتاپ استودیو چیست باید ابتدا به فکر مدیریت مالی و استفاده درست و بهینه از آن باشید و سرمایه خود را در جای درست هزینه کنید چراکه در غیر این صورت با شکست پروژه مواجه میشوید
دقت در انتخاب اعضای تیم
در بیشتر مواقع سهلانگاری یا به نوعی انتخاب نادرست اعضای تیم استارتاپی منجر به شکست پروژه میشود، طوریکه طبق برآورد انجام شده بیش از 23% کسبوکارهای استارتاپی به همین دلیل با شکست مواجه میشوند. توجه داشته باشید که لازمه موفقیت یک استارتاپ در چگونه استارتاپ خود را بسازیم داشتن تیمی هماهنگ، منسجم و متخصص است که همه در یک راستا برای رسیدن به هدف نهایی تلاش کنند.
نداشتن قدرت رقابت
قطعاً در هر کسبوکاری شما باید با رقبای سرسختی رقابت کنید که ناتوانی در رقابت به شکست پروژهتان در استارتاپ استودیو چیست منجر میشود. تجربه نشان داده است که بیش از 19% کسبوکارهای استارتاپی به دلیل آنکه عدم رقابت با رقبا گفته میشود شکست میخورند و دلیل آن این است که این کسبوکارها با این تصور که محصولشان منحصربهفرد است و رقیبی برای آنها در بازار وجود ندارد وارد گود بازی میشوند؛ این در حالی است که در بازار کمتر محصولی را میتوان یافت که رقیبی نداشته باشد پس خودتان را برای رقابت با رقبای سرخست آماده کنید و محصول باکیفیتی را به بازار مصرف عرضه کنید.
ارائه محصول بیکیفیت
بیشتر استارتاپ ها دانسته یا ندانسته با ایده فوقالعاده ای که دارند محصول بیکیفیتی را ارائه میکنند که به شکست پروژه منجر میشود، آمار منتشرشده در این زمینه حکایت از این دارد که بیش از 17% استارتاپ ها به دلیل آنچه کوتاهی کارفرمایان و بنیانگذاران درباره کیفیت محصول عنوان شده است با شکست روبرو میشوند که یکی از دلایل آن عدم تجربه کافی و آشنایی با محصولی است که قصد تولید آن را دارند. برای این منظور بهتر است قبل از ارائه محصول نهایی به بازار از کیفیت آن مطمئن شوید تا به برندتان در بازار خدشهای وارد نشود.
نحوه قیمتگذاری
شاید با خودتان فکر کنید که قیمتگذاری چطور به شکست پروژه در استارتاپ استودیو اکتا میانجامد در پاسخ باید گفت: قیمتگذاری در بازار بر روی محصولات یک روند خطی دارد که نوسانات قیمت در آن بسته به تورم و عوامل دیگر طبیعی است. اگر شما تجربه و اطلاع کافی از نحوه قیمتگذاری نداشته باشید باید کسبوکار خود را تعطیل کنید. آمار منتشرشده نشان میدهد بیش از 18% کسبوکارها به دلیل عدم آگاهی از روشهای قیمتگذاری با شکست مواجه میشوند. بهترین روش قیمتگذاری این است که ابتدا محصول خود را با قیمت اولیه و متناسب با هزینهای که انجام میدهید به بازار عرضه کنید و سپس پس از بررسی بازار و رصد اتفاقات استقبال یا عدم استقبال مشتریان قیمت را افزایش یا کاهش دهید.
بازاریابی ضعیف
قبل از هر چیزی ذکر این نکته ضروری است که بیش از 14% استارتاپ ها به دلیل عدم بازاریابی با شکست مواجه میشوند. پس بازاریابی را به هیچ عنوان نادیده نگیرید و به این نکته نیز توجه داشته باشید که حتی اگر شما بهترین محصول را نیز ارائه کنید در صورت عدم بازاریابی و نداشتن مشتری با شکست مواجه میشوید.
عدم هماهنگی بین تیم و سرمایهگذاران
ناهماهنگی بین اعضای تیم در استارتاپ استودیو چیست با سرمایهگذاران در بیشتر مواقع به شکست پروژه منتهی میشود. در ابتدای شروع یک کسبوکار ممکن است همه چیز عالی به پیش برود و هیچ اختلافی وجود نداشته باشد ولی رفتهرفته در صورت عدم هماهنگی اختلافات به شکل جدی بروز میکند. اعضای تیم باید زبان واحدی داشته باشند تا موفقیت یک استارتاپ حاصل شود.
خستگی
در چگونه استارتاپ خود را بسازیم شما باید کفش آهنین به پا کنید تا بتوانید یکییکی مشکلات را رفع کنید که این کار انرژی زیادی را از شما میطلبد پس اگر روحیه جنگاوری ندارید بهتر است اصلاً به سمت راهاندازی استارتاپ نروید. بیشتر بنیانگذاران استارتاپ ها در ابتدا با انرژی و روحیه زیادی کسبوکار خود را شروع میکنند ولی رفتهرفته خسته میشوند. آمارها نشان میدهد بیش از 8% استارتاپ ها به خاطر خستگی دست از کار میکشند و شکست پروژه را رقم میزنند.
عدم استفاده از مشاوران و نداشتن شبکه ارتباطی
آمارهای منتشرشده حکایت از این دارد که بیش از 8% استارتاپ ها به دلیل عدم استفاده کارفرمایان و بنیانگذاران استارتاپ ها با شبکه ارتباطی سرمایهگذاران شکست را پذیرا میشوند. لازمه موفقیت در استارتاپ این است که شما از شبکه ارتباطی سرمایه گذران وجود مشاوران با تجربه نهایت استفاده کنید.
عدم اطلاع از مسائل حقوقی و قانونی
بیشتر استارتاپ ها از یک ایده ساده تشکیل و رفتهرفته شکل پیچیدهای به خود میگیرند، به همین دلیل با مسائل قانونی و حقیقی پیچیدهای مواجه میشوند. وجود موانع قانونی در مسیر حرکت یک استارتاپ نوپایی که تجربه کافی ندارد ممکن است به شکست پروژه استارتاپی در چگونه استارتاپ خود را بسازیم منجر شود، که در این زمینه آمارها حکایت از این دارد که 8% استارتاپ ها به دلیل وجود موانع قانونی از ادامه مسیر منصرف میشوند. از مشکلات قانونی و حقوقی استارتاپ ها میتوان به ثبت شرکت و برند، مشکلات مالیاتی، محیطزیست و خط قرمزهای اجتماعی اشاره نمود. در یک استارتاپ قبل از راهاندازی همه جوانب را در نظر بگیرید و برای آنها برنامهریزی و از یک مشاور حقوقی نیز مشورت بگیرید.
زمانسنجی نامناسب
زمانسنجی از نکات مهم موفقیت یا شکست استارتاپ ها به شمار می رود، استارتاپ ها میبایست محصول یا خدمت خود را در زمان درست بسته به نیاز بازار تولید و عرضه کنند. بیش از 13% استارتاپ ها به دلیل ارائه محصول یا خدمت در زمان نامناسب با شکست مواجه شدهاند.
سخن پایانی
شکست یک پروژه به عوامل مختلفی بستگی دارد که برخی از آنها از کنترل ما خارج هستند، یک مدیر موفق و مدبر باید بتواند تمامی عوامل منجر به شکست پروژه استارتاپی را از قبل شناسایی و برای رفع آن تلاش کند و با برنامهریزی درست و عاقلانه نه از روی احساسات کسبوکار خود را راهاندازی و برای موفقیت آن تمام تلاش خود را انجام و در این زمینه از هیچ کوششی فروگذار نکند.