حلقه های وب (Web rings) روش متفاوتی برای ساماندهی سایتها در اینترنت هستند. در حلقههای وب سایتها بر اساس مضمون و محتوای مشابه جمع آوری شده و در یک دایره یا حلقه بوسیله لینک با یکدیگر ارتباط می یابند. هر پیوند در حلقه وب به یک اسکریپت CGI در سرور حلقه وب ختم میشود که بیننده را به سایت بعدی در حلقه هدایت می کند. عملاً هزاران حلقه با موضوعاتی چون ارتباطات، بازی، هنر، مستغلات، و غیره وجود دارند. اگر حلقهای مناسب سایت شما نیست، می توانید خودتان یکی به وجود آورید. انواع بازدیدکنندگان سایت شما که در حلقه وب شرکت دارند، مشتریان بالقوه شما خواهند بود که به محتوا و مضمون سایت شما پاسخ می دهند و در مورد محصولات و خدمتتان کنجکاوند. در این فصل به مطالب زیر می پردازیم:
حلقههای وب کدامند و چگونه کار می کنند؟
چه امکانات تبلیغاتی در حلقههای وب وجود دارند؟
هزینه تبلیغات در حلقههای وب چگونه است؟
چگونه می توان حلقه وبی مناسب با اهداف شرکت پیدا کرد؟
چه منابعی برای حلقههای وب در اینترنت موجودند؟


حلقه های وب؛ جانشینی کارآمد برای موتورهای جستجو و فهرست های موضوعی

حلقه های وب به سرعت در اینترنت رشد پیدا می کنند و ساده ترین راه پیمایش در اینترنت را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهند. در هر یک از ده ها تا هزاران حلقه موضوعی، وب سایتهای عضو با یکدیگر پیوند دارند، و بدین ترتیب این امکان را فراهم می سازند که بازدیدکنندگان هدف، با سرعت و سهولت به سایت های به هم پیوسته هدایت شوند.
مردم بیش از پیش از موتورهای جستجو و فهرست های موضوعی، به عنوان ابزارهایی جهت یافتن و شناسایی سایت هایی با موضوعات خاص، نومید و ناراضی می شوند. جستجو با کلید واژههای اختصاصی همواره نتایجی می دهند که اغلب اوقات کاملاً بی ربط هستند. مثلاً اگر قصد دارید تعطیلات را در مکزیک بگذرانید، و می خواهید تفریح گاهها و استراحت گاههای واقع در آن جا را جستجو کنید، نتایج حاصل از موتورهای جستجو به احتمال زیاد سایت هایی را معرفی خواهند کرد که تا حدی ولی نه دقیقاً مربوط به آن چیزی هستند که در جستجویش هستید. این نتایج می توانند شامل عناوین کتب مربوط به مسافرت در مکزیک در سایت Amazon.com، صفحات شخصی حاوی تجربیات دیگران از سفر به مکزیک همراه با تصاویری از خانوادههایشان هنگام استراحت در آنجا، آژانسهای مسافرتی، و سایت های شرکتهای گردشگری باشند. ولی حلقه های وب بدین صورت نیستند، به همین دلیل حلقههای وب می توانند جانشینی برای موتورهای جستجو باشند.
صاحبان سایت ها به طور معمول دارای پیوندهایی با وب سایت های دیگر هستند، تا بتوانند برای سایتهای یکدیگر تبلیغ کنند. حلقه وب بدین منظور به وجود آمد، که آینده معامله پیوندها را توسعه بخشد. یک حلقه وب سایت های بسیاری با موضوع مشترک را به هم پیوند می دهد. دو سایت مهم ویژه حلقه وب عبارتند از:
Web Ring به نشانی WebRing: WebRing: Social Networking, Website Promotion
Ring Surf به نشانی http://www.ringsurf.com


حلقه وب چیست؟

حلقه وب متشکل از تعدادی سایت با موضوع معین است که در یک مکان قرار گرفتهاند. از جمله امروزه حلقههای وب مخصوص مهمانسراهای خارج از شهر، مراقب والدین، خودرو BMW، و حس ششم (راه دور)، در فهرست عظیم حلقه های وب وجود دارند. گروه های اصلی موجود در Web Ring عبارتند از:
تجارت و امور مالی
فرهنگ و اجتماع
خانه و خانواده
دولت و سیاست
کامپیوتر و اینترنت
سرگرمی و هنر
بازی
بهداشت و رفاه
کار و هنرهای تزیینی
موسیقی
استراحت و ورزش
نواحی
عشق و دلدادگی
اعتقاد و مذهب
مدارس و آموزش
علم
Ring Surf نیز دارای موضوعات زیر است:
هنر و علوم انسانی
تجارت و اقتصاد
کامپیوتر
سرگرمی و هنر
خانه و خانواده
بازی
دولت و سیاست
بهداشت و رفاه
کار و هنرهای تزیینی
موسیقی
استراحت و ورزش
نواحی
عشق و دلدادگی
اعتقاد و مذهب
مدارس و آموزش
علم
بازی
بهداشت
کار و هنرهای تزیینی
اینترنت
متفرقه
جامعه و فرهنگ
استراحت و ورزش
هر یک از این موضوعات اصلی دارای تعدادی موضوعات فرعی است، و هر کدام از آنها نیز حلقههای جداگانهای را در بر می گیرد.
حلقه ها می توانند شمار نامحدودی وب سایت را بپذیرند. ولی هر حلقه باید لااقل دارای 5 عضو باشد تا نامش در فهرست موضوعی بیاید. به طور کلی، اکثر حلقهها دارای بین 20 تا 200 سایت در فهرست خود هستند. برخی حلقه ها کوچکترند، و برخی واقعاً بزرگ، طوری که گاه یک هزار سایت را شامل می شوند.
هر حلقه توسط یک صاحب وب سایت شروع به کار کرده، در آینده حفظ و نگهداری می شود. بازدیدکنندگان می توانند با پیمایش پیوندها، که بیشتر اوقات در انتهای صفحات جای دارند، به هر کجا و هر سایتی که دلشان بخواهد، بروند. در حلقه های وب در هر دو جهت می توان حرکت و سایتها را یکی یکی به جلو یا به عقب بازدید کرد، یا پنج تا پنج تا از سایت ها دیدن کرد. همچنین می توان به صورت تصادفی سایتها را انتخاب یا همه سایت ها را تک به تک نگاه کرد.
حلقههای وب سیستم خارق العادهای هستند که برای تمام بینندگان و کلاً مفتوح و رایگان می باشند. با بیشتر شدن شمار کسانی که حلقههای وب را ایجاد می کنند، در آینده شاهد رشد شگفت انگیز حلقههای وب در نت خواهیم بود که بهترین راه برای گشت و گذار در وب محسوب می شوند، اکنون که مشغول نوشتن این سطور هستیم، Ring Surf دارای 24523 حلقه وب با 244033 سایت عضو است.


حلقه های وب چگونه کار می کنند؟

برای گشت و گذار در یک حلقه، تنها کاری که باید بکنید این است که از پیوندهای انتهای صفحه در کارد مخصوص استفاده کنید. در انتهای صفحات، سایت های شرکت کنندگان حلقه وب و نوار پیمایش در حلقه را خواهید یافت. گرافیک حلقه های وب بسیار ساده و معمولی است و شامل پیوندی به سایت «بعدی» در حلقه، سایت «قبلی» در حلقه، یا یک سایت «تصادفی» در حلقه است. در بسیاری از موارد دارای انتخاب مشاهده فهرستی از «5 تای بعدی» در حلقه یا کل «فهرست» سایت های حلقه را مشاهده کنید. همین که گشت و گذار در حلقه را آغاز کردید، دیگر اول و آخر مشخصی ندارید، درست مانند دایرهای از مواد و موضوعات مرتبط با یکدیگر. برنامه حلقه وب معمولاً سایت های غیر قابل دسترس را از فهرست حذف می کند، همواره این امکان را خواهید داشت که تمام حلقه را پیمایش کنید. هنگام استفاده از موتور جستجو، فهرستی از سایت هایی که در حین جستجوی کلید واژه مورد نظر یافت شده اند در اختیارتان قرار می گیرد، در حالی که تنها برخی از آنها سایت های مناسب هدف و منظور شما محسوب می شوند. شما سایت هایی را که در فهرست ذکر شده اند مشاهده می کنید، و بسته به مرورگر مورد استفادهتان از دکمه “Back” برای بازگشت به صفحه نتایج و انتخاب بعدی استفاده می کنید. در حلقههای وب این عقب و جلو رفتن ها ضرورتی ندارد. پس از خاتمه مرور یک سایت می توانید به سایتی که مورد نظرتان است بروید، یا صرفاً سایت ها را یکی یکی ببینید.


چگونه در حلقه های وب شرکت کنیم؟

نخستین کاری که لازم است انجام دهیم، یافتن حلقه های وب مناسب برای محصولات یا خدمات است؛ یعنی آن حلقه هایی که در خدمت بازار هدف هستند. می توانید فهرست های موضوعی را در سایت Web Ring در آدرس WebRing: WebRing: Social Networking, Website Promotion و نیز سایت Web Surf در آدرس http://www.websurf.com مرور کنید.
پس از آن که حلقه وب مناسب را پیدا کردید، با صاحب آن تماس گرفته و درخواست عضویت میکنید. صاحب حلقه، سایت شما را مرور خواهد کرد، تا ببیند مناسب و «درخور» موضوع مورد نظر وی است یا خیر. پس از پذیرفته شدن، صاحب سایت کد مورد نیاز و تصاویر همراه آن را در اختیار شما قرار می دهد، که در صفحه خود درج نمایید. صاحب حلقه تمام مواد مورد نیازتان را تهیه می بیند؛ شما تمام آنها را داخل فایل HTML خود الصاق می کنید، و کار تمام است.
وقتی که کد را در سایتتان قرار دادید، Web Ring یا Web Surf ترافیک سایت را مورد برسی قرار می دهد و آمارهای مربوط به سایتتان را جمع آوری می کند؛ کاری که در مورد تمام سایت های حلقه وب انجام می دهند. این کار برایتان بسیار سودمند خواهند بود. چرا که خواهید توانست ببینید تا چه اندازه ترافیک سایتتان از طریق حلقه افزایش می یابد.
هر صاحب وب سایتی که احساس کند هیچ یک از حلقه های وب موجود برایش مناسب نیستند، میتواند حلقه وب جدید را به وجود آورد. این کار به صورت درخواست ایجاد حلقه وب جدید صورت می گیرد. اگر این درخواست پذیرفته شد، Web Ring یا Web Surf کلید کدها و دستورات لازم را در اختیارتان قرار می دهند. حلقه های وب جدید، پس از آنکه لااقل شامل پنج سایت شدند، در فهرست موضوعی سایت های فوق قرار می گیرند.


هزینه های مشارکت در حلقه های وب

هزینه مشارکت در این حلقه های وب عملاً هیچ است. هیچ مبلغی بابت درخواست، پذیرفتن درخواست کسی که قرار است بر روی صفحه شما قرار داده شود، و نیز افزایش ترافیک ناشی از حلقه وب از شما طلب نمی شوند.


مزایای حلقه های وب

حلقه های وب چه برای کاربران و چه وب سایت های شرکت کننده، بسیار پر فایدهاند. منافع آن برای کاربران، عبارتست از:
حلقه های وب، هنگامی که در جستجوی چیزی بیشتر از اطلاعات صرف در مورد موضوع خاصی هستیم، ابزار بسیار مفیدی هستند.
کاربرد حلقه های وب بسیار آسان است. حلقه ها یکی از کارآمدترین طرق یافتن مضمونی خاص در اینترنت هستند.
حلقه های وب از دوباره کاری (که در مورد موتورهای جستجو بسیار اتفاق می افتند) جلوگیری می کند، یعنی یک سایت چندین بار بر سر راهمان سبز نمی شود. هر سایت در هر حلقه وب تنها یک پیوند دارد.
حلقه های وب سرعت جستجو را افزایش داده، زمان آن را کوتاهتر می کنند.
حلقه های وب، مانند موتورهای جستجو نتایج مناسب را غربال و برخی از آنها را حذف نمیکنند.
منافع سایت های شرکت کننده در حلقه وب نیز عبارتست از:
مشارکت در حلقه وب بر شما بازدیدکنندگان هدفمند وب سایت می افزاید.
سازمان دهندگان حلقه های وب، بررسی موفقیت حلقه شما را آسان می کنند. گزارش مربوط به ترافیک و آمار حلقه های «عالی و موفق» همواره در اختیار شرکت کنندگان قرار می گیرد.
حلقه های وب ترافیک خود را به سمت سایت شما می رانند.


بی میلی تجار در پیوست به حلقه های وب

یکی از بزرگترین موانع بر سر راه حلقه های وب آن است، که بسیاری از تجار پیوستن به یک حلقه وب را در واقع پیوستن به رقبا تلقی می کنند احتمالاً این طرز تفکر دلیل عدم محبوبیت حلقه های وب در میان سایت های شخصی و گروه هایی است که علایق مشترکی دارند؛ و در عین حال، عدم موفقیت آنها را جلب نظر جامعه بازرگانی مدرن توجیه می کند. ولی در این جا نیز حلقه های وب چیزهایی نیستند، که تجار کوچک و سایت های خرده فروش از آن روی برگردانند. به عنوان مثال، برنامههای حلقه ها و بنرهای تبلیغاتی از جمله راهبردهای بسیار عالی بازاریابی برای فروشگاههایی هستند که اشیاء با ارزش کلکسیونی می فروشند به خصوص اشیاء کلکسیونی که بسیار سخت پیدا می شوند. عضو چنین حلقهای نبودن، اشتباه است؛ چرا که بالاخره مشتری به سایتی سر می زند و اگر کالای مورد نظرش را نیافت، جستجو تمام نیست – در این جا نوبت سایت بعدی است. چه بهتر که عضو حلقهای باشید، شاید آن سایت بعدی شما باشید.
اخیراً شاهد رشد در کاربردهای تجاری حلقه های وب بودهایم. این پدیده دلایل چندی دارد:
مقالاتی در مجلات بازایابی اینترنت پیرامون حجم بالای ترافیک از این حلقه های وب به رشته تحریر درآمدهاند. تجار، گاه به این نتیجه می رسند که حجم عظیم ترافیک به سایتشان از حلقه های وب نشات می گیرند.
مقالات دیگری پیرامون منافع قرار گرفتن در کنار رقبا و اضافه شدن ترافیک هر دو رقیب نوشته شدهاند. برخی از این مقالات این موضوع را با آنچه که در دنیای واقعی در صنعت غذای آماده عملاً در حال رخ دادن است، پیوند داده اند. به عنوان مثال، وقتی که رستوران مک دونالد باز می شود، می بینید که به سرعت رستورانهای دیگر مثل Burger King، Wendys، Pizza Hut، KFC و Taco Ball همگی در نزدیکی مغازه مک دونالد باز می شوند. این یعنی کسب و تجارت بیشتر برای هر کدام از آنها.


سایر فرصت های بازاریابی ناشی از حلقه های وب

پس از آنکه حلقه وب جذابی برای بازار هدفتان یافتید، می توانید در آن شرکت کنید و از افزایش بازدیدکنندگان سایت بهرهمند شوید. حلقه وب Massage and Body work، نمونه ای از نوع حرفه ای حلقه وب است. این حلقه وب اختصاص به مدارس و مربیان ماساژ و خدمات پشتیبانی دیگر برای کارکنان این حرفه را دارد. حلقه های وب انواع و اقسام فرصت های دیگری را نیز عرضه می کنند.
می توانید برای برقرار کردن پیوندهای دو جانبه در فهرست شرکت کنندگان حلقه وب به جستجو بپردازید. همچنین می توانید برای مقاصد مربوط به تبلیغات با بنرهای تبلیغاتی در حلقه وب جستجو کنید. می توانید بنرها را مبادله کنید یا در ازای تبلیغ در این سایت پول پرداخت نمایید. می توانید سایت هایی را پیدا کنید که ممکن است برای همکاری تبلیغاتی مناسب باشند. می توانید با سایت دیگری که به آن پیوند داری بن مبادله کنید؛ روشی که برای فروش محصولات غیر رقابتی به یک بازار هدف واحد بسیار موثر است.