6 فایل پیوست
سئو چیست؟ | اصول و تعاریف کلی - معرفی مراجع آموزشی
سئو چیست؟
صاحبنظران و اهالی فن هر کدام تعریفی برای سئو –یا آنطور که در سایر نقاط دنیا خوانده میشود،اسایاو- دارند. مثلا تعریف ویکیپدیا که گوگل هم آن را در پاسخ سوال What Is SEO? نمایش میدهد، میگوید: «بهینهسازی برای موتور جستجو (سئو)، پروسهی تاثیرگذاری بر میزان نمایش یک وبسایت یا یک صفحهی اینترنتی در نتایج طبیعی، یا غیرپولی (ارگانیک) موتورهای جستجو است.» یا وبسایت معتبر سرچ انیج لند تعریفی به این شکل ارائه میدهد: «اسایاو که مخفف عبارت بهینهسازی برای موتور جستجو است، پروسهی جذب ترافیک از نتایج جستجوی رایگان، ارگانیک، ادیتوریال و طبیعی موتورهای جستجو است.»
منظور از نتایج ارگانیک، رایگان، ادیتوریال و طبیعی، به طور کلی نتایجی هستند که شما بدون پرداخت هزینهی تبلیغاتی و صرفا بنا به لیافت و ظرفیت وبسایت خود در موتورهای جستجو نمایش داده میشوید و از آن طریق ورودی جذب میکنید.
سوا از تعاریف بالا که درست و تقریبا جامع هم هستند، به شخصه، سئو را فن رفیق شدن با گوگل میدانم. یعنی چی؟
یعنی سئو، آن پروسهای است که فرد یا گروهی با امکانات و ابزار و دانش کافی، تمام جوانب همگامسازی وبسایت با فاکتورها، المانها و قوانین موتورهای جستجو را به طور دقیق، نظارتشده و پیوسته انجام میدهند. این پروسه -و نه پروژه- از مراحل تحقیق برای ایجاد وبسایت شروع شده و تمام گامهای بعدی از جمله طراحی وبسایت، بررسی رقبا، ایجاد محتوای مناسب و غیره و غیره را شامل میشود.
http://www.webhostingtalk.ir/attachm...%DB%8C-seo-png
هزینههای سئو:
اگر کسی به شما گفته که سئو به تنهایی شما را مولتیبیلیونر میکند یا اگر کسی گفته کار آسانیست یا بالعکس شخصی به شما گفته که بود و نبود سئو یکی است، دروغ گفته!
سئو نه ساده است و نه سخت. نه به تنهایی باعث موفقیت وبسایت شما میشود نه بدون آن، موفقیت وبسایت ممکن خواهد بود. در یک کلام: شما باید سئو را به شکل مدیریت شده و با استراتژی بلند مدت پیگیری کنید و در عین حال، دلخوش و دلبسته به این نباشید که سئو معجزه کند.
http://www.webhostingtalk.ir/attachm...eting-tree-jpg
هزینههایی که باید برای سئو بپردازید، به گمان من، بیشتر از هزینهی مالی، هزینهی فکری و هزینهی زمانی است. اگر عجله دارید، به فکر شغل دیگری باشید. سئو کار یکی دو ماه نیست و صبر، تداوم و تیزهوشی میخواهد. اگر وبسایتی دارید که تاکنون اصلا به فکر بهینهسازی آن نبودهاید، خب، اشتباه بزرگی کردهاید! اما اگر باز هم همینطور بیخیال سئو بمانید، اشتباه بزرگتری مرتکب شدهاید.
وقت صرف کنید و مقالات مختلف را مطالعه کنید. قدم به قدم جلو بروید و نظرات متفاوت را بشنوید. به یک وبسایت و یک مرجع اکتفا نکنید. اگر این مقاله را در مورد سوال سئو چیست مطالعه میکنید، دیگر وبسایتهای مشابه را نیز برای این سوال جستجو کنید. علاوه بر آن به حرفهای همه گوش نکنید! سوا از سطح دانش نویسندههای مطالب، گاها استراتژی یا تکنیکی برای سئو در گذشته به خوبی جواب میداده که امروز دیگر آن تاثیر سابق را ندارد. از این رو پیشنهاد میکنم، همچنان که در بسیاری مشاغل امروز، تسلط بر زبان انگلیسی اگر مسالهی اصلی نباشد، قطعا باعث پیشرفت بیشتر و بهروزتر میگردد، به شکل مداوم به وبسایتهای بهروز و تقریبا مرجع برای مسائل سئو مراجعه کنید و اگر لازم است، برای همین یک قلم کار هم که شده زبان انگلیسی خود را تقویت کنید.
وبسایتهایی مثل Search Engine Land، Search Engine Watch، Search Engine Journal، SEO Moz، SEO Chat تا خرخره پر از اطلاعاتی هستند که به درد شما خواهد خورد. مشکل ما در سئو، کمبود اطلاعات نیست، بلکه اجرای اطلاعات و دانستههایمان است. پس تنبلی نکنید؛ بخوانید و صد البته اجرا کنید.
شرکتهای بسیار بسیار معتبری در سطح دنیا هستند که با تیمهای مجرب، مشغول فعالیت در حوزهی تخصصی سئو میباشند. شماری از بزرگترین این شرکتها را در زیر فهرست کردهام. اغلب سایتهای این شرکتها، وبلاگ یا بخشی دارند که مرتبا با آخرین استراتژیها، متودها، اخبار، اطلاعات و آموزشهای مرتبط با سئو بهروز میشود. پس از آنها غافل نشوید.
Red Evolution | SEO Moz | SEO Company London UK | SEO.com | OrangeSoda | Iacquire | Evoba | Think Big Sites | SEO Valley | Straight North | Ignite Visibility | SearchRPM | Monitor SEO | Cynexis | Digital Current | SEO Image | WebpageFX | Customer Magnetism | Dot Com Infoway | Higher Visibility | SEO.fr
بازاریابی و درآمدزایی از سئو:
قسمت شیرین قصه اینجاست! پس از اینکه شما با صبر و دقت و به نوعی استقامت در بهینهسازی وبسایتتان پیشرفتید، آنگاه فصل درو میرسد. اگر پروسهی سئویی که در پیش گرفتید، نقشهی راه صحیحی داشته باشد، شما از همان هفتههای اول، باید نتایج آن را در کسبوکار خود مشاهده کنید.
گاها میشنویم که برخی از روی سادهانگاری ادعا میکنند که شما به جای سئو میتوانید مثلا پاپآپ خریداری کنید و روزانه چندین هزار بازدیدکننده داشته باشید؛ در صورتی که جذب هزار ورودی از موتورهای جستجو، زحمت بسیار زیادی دارد.
این افراد اصولا با مفهوم بازدیدکنندهی هدف و تبلیغات هدفمند ناآشنا هستند. شما به عنوان مثال با خرید پاپآپ، بازدیدکنندهی هدفمندی نخواهید داشت و علاوه بر آن، باز مثلا در مورد پاپآپ، اشخاص بازدیدکننده معمولا در کمتر از چند ثانیه، صفحهی بازدشده را میبندند.
در مورد بازدیدکنندهی هدفمند و تبلیغات هدفمند در آینده مطلبی خواهم نوشت، اما به طور کلی، بازدیدکنندهی هدفمند یعنی فردی که مشخصا و از روی تمایل به دنبال کسبوکار یا وبسایت شما میچرخد و این افراد هستند که باعث رونق کسبوکار و وبسایت شما میشوند. و بهترین تبلیغات هدفمند، همین سئو است که صحبتش را میکنیم. چرا که وقتی شخصی به دنبال کتابهای الکترونیکی میگردد، طبیعیست که عباراتی مثل دانلود کتاب یا دانلود کتاب الکترونیکی را جستجو کند و وقتی وبسایت دانلود کتاب شما، در این کلمات بهینهسازی شده باشند، فرد مخاطب، دقیقا به چیزی که میخواهد میرسد. و البته شما هم همینطور.
سئوی کلاه سفید و کلاه سیاه:
سئوی کلاه سفید یا همان White Hat SEO به زبان ساده یعنی اینکه شما از استراتژیها و تکنیکهایی استفاده کنید که قوانین و سیاستهای موتورهای جستجو را کاملا رعایت کرده و در عین حال بر اساس نیازهای مخاطبان و کاربرانتان نیز باشد. یعنی اینکه سعی نکنید با تکنیکهایی مثل خرید بکلینک، بازدید غیر واقعی، کلکهای کیورد و غیره سر موتورهای جستجو را کلاه بگذارید. و در سمت دیگر ماجرا سئوی کلاه سیاه یا همان Black Hat SEO وجود دارد که دقیقا زمانی صدق میکند که شما سعی میکنید موتورهای جستجو را با تکنیکهایی که مطابق با قوانین و سیاستهایشان نیست و با استفاده از راههایی مثل همان خرید بکلینک و بازدید غیرواقعی سر موتورهای جستجو را گول بمالید! این نوع نگاه متقلبانه، میتواند به قیمت مرگ وبسایت تمام شود؛ که در آینده در مورد آن بیشتر خواهم نوشت.
برای اطلاعات بیشتر از قوانین و سیاستهای رسمی گوگل، بینگ و یاهو میتوانید صفحات لینک شده را مطالعه بفرمایید. همچنین میتوانید راهنمای ابتدایی بهینهسازی برای موتور جستجوی گوگل را از اینجا دانلود کنید.
موتورهای جستجو یعنی گوگل و بس!
تا اینجای مقاله، هی نوشتم موتورهای جستجو، اما ته دلم میگفتم گوگل! به این آمار دقت کنید:
http://www.webhostingtalk.ir/attachm...rket-share-jpg
همانطور که مشاهده کردید، سهم گوگل از بازار موتورهای جستجو (یا Search Engine Market Share) هفتاد و یک درصد است. و موتورهای دیگری مثل بیدو، یاهو، یاندکس و بینگ با اختلاف بسیار عمیقی پشت سر گوگل ایستادهاند. در نظر داشته باشید که این آمار جهانیست و مثلا وقتی گفته میشود Baidu که یک موتور جستجوی چینی است، ۹.۳۴ درصد سهم دارد، باید متوجه جمعیت چین هم باشیم. یا همینطور در مورد موتور جستجوی Yandex که روسی است. یا موتورهای جستجوی Bing و AOL که اغلب امریکاییها میپسندند. علاوه بر اینها، این آماری است که وبسایت positionly.com ارائه کرده است و دیگر مراجع اغلب سهم بیشتری برای گوگل قائل هستند. مثل وبسایت statista.com که میگوید در جولای ۲۰۱۴، بیش از ۸۸ درصد سهم بازاهای جستجو از آن گوگل است. در ایران، سهم گوگل بیش از ۹۰ درصد از بازار موتورهای جستجو است.
اینها همه یعنی اگر شما تمام موتورهای جستجو را کاملا رها کنید و با گوگل رفیق باشید، کفایت میکند. نه تنها به این دلیل که گوگل سلطان موتورهای جستجوست و شما اصولا اگر در گوگل جایگاه خوبی داشته باشید، دیگر نیازی به سایر موتورهای جستجو ندارید، بلکه اگر شما قوانین و سیاستهای گوگل را پیروی کنید، اتوماتیکوار، اغلب قوانین و سیاستهای دیگر موتورها را نیز رعایت کردهاید و از آنها نیز ورودی خواهید داشت.
مراجع رسمی گوگل برای اخبار و آموزشهای سئو وبلاگ، گوگلپلاس، یوتیوب، توییتر و مرکز کمکرسانی گوگل میباشد.
در مقالات و مطالب آینده، سئو را پله پله باز خواهم کرد و جزئیات بیشتری را مورد بررسی قرار خواهم داد. امیدوارم مطلب حاضر، به قدر کفایت مفید باشد. ضمن اینکه خواهش دارم شما که سئو را میشناسید و متخصص این علم هستید، کاستیهای مطلب را از طریق ایمیل Info [@] Parisna [Dot] com با من در میان بگذارید.
در انتها، میتوانید جدول تناوبی سئو که شامل فهرست دقیق و جامعی از عوامل موثر در بهینهسازی وبسایت است را مشاهده کنید:
http://www.webhostingtalk.ir/attachm...nsed-large-png
http://www.webhostingtalk.ir/attachm...e-1024x662-png
پاسخ : سئو چیست؟ | اصول و تعاریف کلی - معرفی مراجع آموزشی
پاسخ : سئو چیست؟ | اصول و تعاریف کلی - معرفی مراجع آموزشی
پاسخ : سئو چیست؟ | اصول و تعاریف کلی - معرفی مراجع آموزشی
ممنون. خوشحالم که مفید بوده.
مجموعهی جمعوجور شرکت سئوموز برای شروع سئو که البته بیشتر سئوکاران محیط اینترنت فارسیزبان در حد همین کورس آموزشی هم اطلاعات ندارند متاسفانه.
خوبه اگر مطالعه و مهمتر اینکه اجرا کنیمش:
Beginners Guide to SEO
ضمنا: دوستان اگر سوالی دربارهی موضوع دارید مطرح کنید که اگر به اندازهی سواد بنده باشه پاسخ بدم.
پاسخ : سئو چیست؟ | اصول و تعاریف کلی - معرفی مراجع آموزشی
خیر
در حال تهیهی یک سری پکیجهای سئو هستیم. البته در واقع دوبله شدهی پکیجهای سئو شرکتهای معتبر هستش. مثل آموزشهای سایت لیندا یا سیمنارهای سئوموز یا پکیجهای شرکتهای معتبر دیگه.
اما در حال حاضر خیر.
موفق باشید
پاسخ : سئو چیست؟ | اصول و تعاریف کلی - معرفی مراجع آموزشی
سلام
خیلی کاربردی و مفید و به زبان ساده
این قسمتش خیلی جالب بود که گفت سئو چیست ؟ :
نقل قول:
«بهینهسازی برای موتور جستجو (سئو)، پروسهی تاثیرگذاری بر میزان نمایش یک وبسایت یا یک صفحهی اینترنتی در نتایج طبیعی، یا غیرپولی (ارگانیک) موتورهای جستجو است.»
پاسخ : سئو چیست؟ | اصول و تعاریف کلی - معرفی مراجع آموزشی
مرسی از شما. خوشحالم که با دقت مطالعه کردید. موفق باشید
پاسخ : سئو چیست؟ | اصول و تعاریف کلی - معرفی مراجع آموزشی
استفاده از همه یا بخشی از مطلب با فقط و فقط با لینک مستقیم به منبع مقاله مورد رضایت پاریسنا خواهد بود. دیدم که یک تعداد از دوستان بدون هیچ نام و نشانی مطلب را کپی کردند. خوب است به تلاش یکدیگر احترام بگذاریم.
پاسخ : سئو چیست؟ | اصول و تعاریف کلی - معرفی مراجع آموزشی
ممنون
لطفا در مورد جریمه های گوگل هم که بر سایت ها اعمال میکنه مقاله جامع قرار بدید
پاسخ : سئو چیست؟ | اصول و تعاریف کلی - معرفی مراجع آموزشی
سلام
مطلب مفیدی بود
موفق باشید
پاسخ : سئو چیست؟ | اصول و تعاریف کلی - معرفی مراجع آموزشی
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
3eke.ir
ممنون
لطفا در مورد جریمه های گوگل هم که بر سایت ها اعمال میکنه مقاله جامع قرار بدید
حتما. از قضا مبحث بسیار مهمی هم هست که مطمئنا بهش خواهم پرداخت.
پاسخ : سئو چیست؟ | اصول و تعاریف کلی - معرفی مراجع آموزشی
اطلاعات کامل و مفیدی ارائه کردید
ممنون
پاسخ : سئو چیست؟ | اصول و تعاریف کلی - معرفی مراجع آموزشی
سلام ببخشید من بهینه ساز سایتم الان رو سایت گشت نوید http://gashtenavid.com/کار میکنم نمیدونم چرا لینکش بالا نمیاد ظاهرا بهشspam دادن میتونید راهنماییم کنید؟
پاسخ : سئو چیست؟ | اصول و تعاریف کلی - معرفی مراجع آموزشی
سلام
از اونجاییکه از کلمات کلیدی پر رقابت استفاده می کنید، بالا اومدن لینکاتون در صورتیکه بدرستی بک لینک بگیرید فرآیندی زمانبر هست
سعی کنید از سایت های معتبر و ارزشمند لینک بگیرید تا دچار اسپم نشید
پاسخ : سئو چیست؟ | اصول و تعاریف کلی - معرفی مراجع آموزشی
با تشکر از مطالب مفیدی که قرار دادین
اگر بصورت متعارف و مناسب از سئو سياه استفاده كنيم بازهم مشكلي ايجاد ميشه؟
مثلا بک لینک تو سایت های مرتبط بزاریم بازدید دائمي و تناسبی بفرستیم
تبلیغات در گوگل ادوردز چقدر برای سئو ميتونه تاثیر گذار باشه؟
پاسخ : سئو چیست؟ | اصول و تعاریف کلی - معرفی مراجع آموزشی
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
Majiiid
با تشکر از مطالب مفیدی که قرار دادین
اگر بصورت متعارف و مناسب از سئو سياه استفاده كنيم بازهم مشكلي ايجاد ميشه؟
مثلا بک لینک تو سایت های مرتبط بزاریم بازدید دائمي و تناسبی بفرستیم
تبلیغات در گوگل ادوردز چقدر برای سئو ميتونه تاثیر گذار باشه؟
سئوی سیاه، راه حل مناسبی نیست دوست عزیز
یکی از موارد مهمی که در بک لینک ها به آن توجه ویژه ای خواهد شد، ایجاد لینک در سایت های مرتبط می باشد
حتماً این قسمت رو در نظر داشته باشید که لینک های شما در صورتیکه در سایت های مرتبط ایجاد شود تاثیر به سزایی خواهد داشت
اما در زمینه تبلیغات در گوگل، در یکی از تجربه هایی که برای خود من ایجاد شد، برای بیرون اومدن از یکی از زمان های بحرانی، کمک حالم بود
البته من تابحال جایی در این رابطه که میتونه به سئو کمک کنه یا نه چیزی نشنیدم
پاسخ : سئو چیست؟ | اصول و تعاریف کلی - معرفی مراجع آموزشی
مطلبتون خیلی خوب و مفید بود. میتونه به کسایی که علاقه مند به سئو هستند کمک کنه. البته من چند روز پیش از یه سایت خیلی خوب چندتا مقاله خوب در مورد سئو خوندم که خیلی مفید بودن و با استفاده از اینا خیلی سایتم پیشرفت کرد. شما هم اگه خواستین اینجا کلیک کنید و برین تو سایتش مطالبشو ببینین.