PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : 10 command پر استفاده در ssh



makranvps.ir
December 11th, 2012, 15:29
10 دستور پرمصرف ( شاید بهتره بگم مفید ) در استفاده از bash

یک : MAN

man خلاصه شده manual و به معنای توضیح می باشد . با افزودن این دستور به ابتدای دستورات دیگر نظیر cd توضیحات کاملی در مورد این دستورات را مشاهده خواهید نمود.

دو : cd

cd خلاصه شده change directory و به معنای تغییر پوشه (دایرکتوری) می باشد . با استفاده از این دستور قادر خواهید بود در بین پوشه های سرور خود جابه جا شوید .

سه : cp, mv, rm

دستورات بسیار عالی برای مدیریت ساده فایل ها هستند . از cp برای کپی فایل ها ، از mv برای انتقال فایل ها (همان cut در ویندوز) و از rm برای حذف فایل و یا دایرکتوری ها میتوانید استفاده کنید .

چهار : grep

grep به شما این اجازه را میدهد که (در فایل های متنی "مثل لاگ ها") خطوطی را که با pattern مورد نظرتان همخوانی دارند بیابید و آنها را روی صفحه نمایش ببینید .

پنج : ls

ls به شما این اجازه را می دهد که محتویات (فایل ها و ساب دایرکتوری ها) یک دایرکتوری را ببینید .
با استفاده از ls -la می توانید فایل های مخفی را نیز در لیست ببینید . همچنین استفاده از -la مجوزهای فایل ها را نیز به لیست اضافه میکند .

شش : chown, chmod

هر فایل و دایرکتوری مجوز های خاص خودش (برای ایجاد کننده ، کاربران و گروه ها) را دارد . با استفاده از chown این پارامتر ها را برای آنها (ایجاد کننده ، کاربران و گروه ها)تغییر دهید . {خودمم نفهیمدم این به چه دردی میخوره :دی} . و با استفاده از chmod از محوز ها ( اجازه نوشتن ، اجرا و حذف ) رو برای ایجاد کننده ، کاربران و گروه ها تغییر دهید .

هفت : nano, vi

شاید بتوان گفت nano و vi محبوب ترین ادیتور های متن در لینوکس هستند . ممکن است نزد شما استفاده از nano ساده تر از vi باشد ، اما در بین افراد با تجربه تر vi مورد پسند تر می باشد .

هشت : top, ps

top آپدیت هر تسک در لینوکس را برای شما بصورت بازه ای (مثلا چند ثانیه یک بار) به شما ارایه میدهد . {خوب یعنی چی ؟ :دی دوستانی که واردند توضیح بدن لطفا}
در حالی که ps خروجی (برای snapshot در اینجا کلمه بهتری به ذهنم نیومد) تمام پروسه های در حال اجرا رو به یک باره در صفحه نشون میدهد .

نه : df -h, du -hs

df -h خلاصه مصرف هارددیسک شما را با مقیاس گیگابایت نمایش میدهد
du -hs میزان فضای اشغال شده توسط یک دایرکتوری را نمایش میدهد (مثلا 1K 234M 2G)

ده : find, locate

از هردوی این دستورات برای یافتن فایل یا دایرکتوری درون سرور استفاده میشود . locate از اطلاعات index شده در مورد مکان فایل ها بمنظور ارائه سرعت و کشش بیشتر استفاده میکند . بهتر است هر از چند گاهی که فایل های جدید به سرورتان افزوده شده ، فایل هایی حذف شدند و یا حتی جابجا شدند دستور locate -u را اجرا کنید تا این اطلاعات index شده بروز شوند .

makranvps|مکران وی پی اس - فروش سرور مجازی و اختصاصی (http://www.makranvps.ir)