rezahd
July 3rd, 2012, 21:43
سرویس Routing and Remote Access Service) RRAS) یكی از سرویسهای مهم در ویندوز ۲۰۰۰ سرور است كه میتواند دو وظیفه اصلی را روی كامپیوتری كه فعال میشود انجام دهد كه بسته به نیاز، هر یك از این دو سرویس میتواند فعال یا غیرفعال باشد. این وظایف عبارتند از:
▪ Remote Access Service یا سرویس جوابگویی به تماسهای تلفنی و ارتباطات Virtual Private Network) ***) كه بیشتر در ISPها و یا مراكزی مورد استفاده واقع میشود كه ارتباط تلفنی را با اینترنت و یا اینترنت فراهم میكنند.
▪ سرویس Routing كه وظیفه برقراری، حفظ و پایان دادن ارتباطات و نیز مسیریابی بین شبكههای متصل به این كامپیوتر را برعهده دارد. بحث اصلی این نوشتار بیشتر بر این سرویس ویندوز سرور ۲۰۰۰ نسخه (Advanced Server) و در شبكههای با پروتكل TCP/IP خواهد بود. Routing Service برای برقراری ارتباطات شبكههای مرتبط به هم از طریق خطوط تلفن شهری از تكنیكی به نام Demand Dial Routing استفاده میكند و عملا با این روش كامپیوتر به روتری تبدیل میشود كه بین شبكههای متصل به آن مسیریابی انجاممیدهد، در صورت نیاز به برقراری ارتباط با شبكه مقصد شمارهگیری میكند و به شمارهگیرهایی نیز كه از طریق روتر راهدور (كه آن هم كامپیوتری شبیه همین كامپیوتر است) پاسخ میدهد و پس از برقراری ارتباط بستههای اطلاعاتی را روی خطوط ارتباطی مسیردهی میكند.
● سرویس مسیریابی
همانطور كه اشاره شد سرویس روتینگ جزئی از سرویس RRAS است و برای مسیریابی بین شبكههای WAN وLAN مورد استفاده قرار میگیرد و از اكثر پروتكلهای مسیریابی معمول مثل RIP و Static Route و ... پشتیبانی میكند. سادهترین طرحی كه میتوان برای كاربرد این سرویس در ویندوز ۲۰۰۰ مورد استفاده قرار داد، برقراری ارتباط بین دو شبكه LAN است.
در این روش ارتباط بین دو كامپیوتر ویندوز۲۰۰۰ (و در نتیجه ارتباط بین دو LAN) از طریق یك شبكه PSTN یا ISDN با شمارهگیری معمولی است كه امروزه تقریباً در همه جا در دسترس است و جهت استفاده از آنها در سرویس RRAS از روشی به نام Demand -Dial Routing استفاده میشود كه در ادامه به نحوه استفاده و پیكربندی آن در شبكههای با پروتكل TCP/IP میپردازیم.
● موارد استفاده Demand Dial Routing
مفهوم on-demand یا ارتباط براساس تقاضا در مقابل مفهوم Persistant یا ارتباط همیشگی به كار میرود و به این معناست كه ارتباط بین دو سرور كه سرویس RRAS روی آن نصب شده و ویژگی on-demand روی آنها فعال شده است، براساس نیاز برقرار شود و در صورت عدم نیاز، قطع شود. خطوط PSTN) Dial-up یا ISDN) ماهیتاً حالت قطع یا وصل دارند و برخلاف خطوط دیجیتال معمولی (E۱ یا T۱) كه شارژ ثابت دارند، هزینه شارژشان متناسب با مدت زمان وصل بودنشان است. بنابراین تكنیك on-demand یا Demand Dial دقیقا متناسب با وضعیت اینگونه خطوط پیادهسازی شده است و ارتباطات شبكهای از این نوع به صورت خودكار و در صورت نیاز و وجود ترافیك برقرار میشود و در صورت عدم ترافیك قطع میگردد.
ارتباطات on-demand روی سرویس RRAS به دو صورت دوطرفه و یكطرفه است. در حالت یكطرفه یك سرور RRAS به عنوان calling router و سرور دیگر به عنوان answering router فعالیت میكند و فقط سرور callingrouter میتواند اقدام به شروع و برقراری ارتباط نماید و answering router فقط میتواند به تماس گرفته شده پاسخ دهد تا ارتباط بین دو سرور بهطور كامل برقرار شود.
در حالت ارتباط دوطرفه كه در ادامه بحث و بررسی بیشتری روی آن خواهیم داشت، ارتباط به صورت دوطرفه است. به این معنی كه هر كدام از سرورهای موجود در دو طرف ارتباط میتوانند هم به صورت calling router و هم به صورت answering router عمل نمایند. از اینرو باید هر دو سرور طوری تنظیم شوند كه هم در مواقع نیاز تماس برقراركنند و هم به تماسهای گرفته شده از سرور مقابل پاسخ دهند. دراین حالت به محض اینكه یك سرور نیاز به ارسال اطلاعات به سمت سرور مقابل احساس نماید، اقدام به شمارهگیری و برقراری ارتباط مینماید و در صورت عدم وجود ترافیك بین دو سرور نیز هر یك از دو سرور میتوانند ارتباط را قطع نمایند. برای برقراری ارتباط دو طرفه بین دو سرور باید شرایط ذیل تأمین شود:
▪ هر دو سرور به عنوان روتر LAN و WAN پیكربندی و تنظیم شوند.
▪ حسابهای كاربری روی هر دو سرور تعریف شوند تا اعتبارسنجی و تصدیق هویت سرور calling router توسط سرورanswering router امكانپذیرشود.
▪ اینترفیس همنام با حساب كاربری كه سرور تماسگیرنده از آن استفاده میكند، باید روی هر دو سرور تنظیم و پیكربندی شود. این تنظیمات شامل شماره تلفن سرور جوابدهنده به تماس و حساب كاربری جهت اعتبارسنجی و تصدیق هویت است.
● یك مثال
در این قسمت یك مثال از یك ارتباط دو طرفه Demand Dial را مورد بررسی قرار میدهیم و جزئیات پیكربندی سرورها را با آن دنبال میكنیم. همانطور كه در شكل سه مشخص است:
Site۱ دارای یك كامپیوتر ویندوز ۲۰۰۰ سرور است كه به عنوان روتر، مطابق شرایطی كه در قسمت قبل به آن اشاره شد، تنظیم شده است (از این به بعد در ادامه مثال این سرور را به عنوان Router۱ میشناسیم). همه كامپیوترهای این سایت به آدرس ۰.۱.۱۶.۱۷۲ با ماسك شبكه ۰.۲۵۵.۲۵۵.۲۵۵ متصلند. Router۱ یك مودم دارد كه به پورت com۱ آن متصل است و شماره تلفن آن ۷۲۴۰۰۰۵ میباشد.
Site۲ نیز مانند Site۱ دارای یك سرور (از این به بعد در ادامه مثال این سرور را به عنوان Router۱ میشناسیم) و یك مودم متصل به پورت com۱ و با شمارههای تلفن ۸۲۴۲۴۲۵ میباشد و آدرس شبكه آن ۰.۲.۱۶.۱۷۲ با ماسك شبكه ۰.۲۵۵.۲۵۵.۲۵۵ است.
نكته قابل توجه این است كه قبل از شروع پیكربندی چنانچه سرویس Demand Dial روی سرورها فعال نباشد، باید با استفاده از حساب كاربری Administrator وارد كنسول مدیریتی سرویس RRAS (روی هر دو سرور) بشویم و آن را مطابق شكل چهار فعال نماییم تا بدینوسیله دو سرور را برای عملیات Routing آماده نماییم.
با كلیك راست روی نام سرور و انتخاب Properties، گزینه Router را هم علامت میزنیم و گزینه LAN and demand -dial routing را نیز ایجاد مینماییم.
همچنین ابتدا باید مد Routing را روی حداقل یكی از پورتهای نصب شده روی سرورها فعال نماییم كه برای اینكار مطابق شكل پنج روی گزینه Prots كلیك راست مینماییم و پس از انتخاب گزینه properties مودم موردنظر را انتخاب میكنیم و با انتخاب دكمه configure گزینه demand-dial routing را علامت میزنیم.
برای پیكربندی سرورها در ادامه باید مراحل ذیل را با استفاده از حساب كاربری Administrator انجام دهیم:
● ایجاد یك اینترفیس Demand Dial
برای اینكار كنسول مدیریتی RRAS را باز میكنیم و تحت نام سرور موردنظر روی گزینه Routing Interface كلیك راست میكنیم. گزینه new demand dial interface را انتخاب مینماییم و دستورات ویزارد موردنظر را دنبالمیكنیم. هنگام اجرای این ویزارد باید اطلاعات زیر را برای Router۱ اطلاعات وارد كنیم:
Interface name: DD-Site۲
Equipment: Modem on COM۱
Phone number:۸۲۴۲۴۲۵
Protocols: TCP/IP
Authentication credentials: DD-Site ۱ with a password
برای Router۲ نیز باید همانند Router۱ اطلاعات ذیل را وارد نماییم.
Interface name: DD-Site۱
Equipment: Modem on COM۲
Phone number:۷۲۴۰۰۰۵
Protocols: TCP/IP
Authentication credentials: DD-Site۲with a password
● ایجاد یك مسیریابی ایستا
با استفاده از حساب كاربری Administrator و ورود به كنسول مدیریتی سرویس RRAS كه Static routing با مشخصات ذیل ایجاد میكنیم.
Router۱
Interface: DD-Site۲
Destination:۱۷۲.۱۶.۲.۰
Network mask:۲۵۵.۲۵۵.۲۵۵.۰
Metric:۱
Router۲
Interface: DD-Site۱
Destination:۱۷۲.۱۶.۱.۰
Network mask: ۲۵۵.۲۵۵.۲۵۵.۰
Metric:۱
با توجه به اینكه ارتباط Demand Dial یك ارتباط از نوع PPP است، آدرس IP مربوط به Gateway نیاز به پیكربندی ندارد.
برای تنظیم موارد فوق پس از باز كردن كنسول مدیریتی RRAS باید روی گزینه static route از گزینه IP routingكلیك راست كنیم و مطابق شكل new static route۶ را انتخاب كنیم و اطلاعات فوق را وارد نماییم.
● ایجاد دو حساب كاربری با مجوز شمارهگیری
برای ایجاد امكان شمارهگیری برای دو سرور، باید هر كدام از آنها روی سرور طرف مقابل دارای حساب كاربری معتبر با قابلیت شمارهگیری باشند.
بهعلاوه، نام حساب كاربری سروری كه ارتباط برقرار میكند (شمارهگیری انجام میدهد) باید روی سرور مقصد دقیقا همان نام اینترفیس Demand Dial باشد كه روی سرور مقصد ایجاد شدهاست. با این حساب باید نام كاربری به ترتیب ذیل روی هر دو سرور با قابلیت dial-in ایجاد شود.
Router۱
Account name: DD-Site۲with a password
Router۲
Account name: DD-Site۱with a password
ضمنا گزینه change password at next logon باید غیرفعال و گزینه Password never Expried فعال باشد.
● ارتباط Demand Dial به صورت Multilink
چنانچه پهنای باند ارتباط شمارهگیری بین دو سرور برای این ارتباط كافی نباشد، به آسانی میتوان با استفاده از خطوط تلفن و مودمهای بیشتر پهنایباند را تا چند برابر افزایش داد.
برای اینكار باید تعداد پورتهای نصب شده روی هر دو سرور را با استفاده از Multiport افزایش داد؛ البته بدون نصب Multiport هم معمولاً دو تا سه پورت com یا USB روی كامپیوتر سرور وجود دارد كه میتوان از آنها برای افزایش مودمهای نصب شده استفاده كرد.
پس از نصب مودمهای اضافی روی سرورهای دو طرف و اتصال به خطوط تلفن به راحتی میتوان پهنایباند آنها را به اینترفیس Demand dial كه قبلاً ایجاد كرده بودیم اضافه كرد.
البته قبل از استفاده از آنها باید مد كاری آنها را مطابق شكل پنج در حالت Routing تعیین نماییم. همچنین گزینه multilink را با كلیك راست روی نام سرور و انتخاب زبانه PPP، انتخاب نماییم.
برای اضافه كردن پهنایباند این مودم به پهنایباند اینترفیس Demand Dial باید با انتخاب گزینه Routing Interface روی اینترفیس Demand Dial موردنظر در سمت راست كلیك راست نماییم و با انتخاب گزینه Properties مودمهای دیگری را به این اینترفیس اضافه كنیم و سایر تنظیمات این مودم از قبیل شماره تلفن تماس آن در زبانه general همین صفحه قابل تنظیم است.
در زبانه option هم تنظیمات دیگری از اینترفیس Demand Dial از قبیل نوع ارتباط، مدت زمان لازم بیكاری خط جهت خاتمه ارتباط، تعداد دفعات شمارهگیری و نیز گزینه multiple device (برای ارتباطات multilink) لازم است.
● نتیجهگیری
برای شركتها و یا سازمانهایی كه تبادل اطلاعات بین شبكههایشان در حدی نیست كه نیاز به ارتباطات دائم باشد، یا امكان استفاده از خطوط ثابت *** امكانپذیر نباشد و یا پرداخت هزینه این خطوط مقرون به صرفه نباشد، استفاده از ارتباط Demand Dial كه علاوه بر كاهش هزینه خطوط ارتباطی به لحاظ استفاده از یك كامپیوتر به عنوان روتر هزینه خرید روتر را هم حذف میكند، گزینه مناسبی است.
ماهنامه شبکه
▪ Remote Access Service یا سرویس جوابگویی به تماسهای تلفنی و ارتباطات Virtual Private Network) ***) كه بیشتر در ISPها و یا مراكزی مورد استفاده واقع میشود كه ارتباط تلفنی را با اینترنت و یا اینترنت فراهم میكنند.
▪ سرویس Routing كه وظیفه برقراری، حفظ و پایان دادن ارتباطات و نیز مسیریابی بین شبكههای متصل به این كامپیوتر را برعهده دارد. بحث اصلی این نوشتار بیشتر بر این سرویس ویندوز سرور ۲۰۰۰ نسخه (Advanced Server) و در شبكههای با پروتكل TCP/IP خواهد بود. Routing Service برای برقراری ارتباطات شبكههای مرتبط به هم از طریق خطوط تلفن شهری از تكنیكی به نام Demand Dial Routing استفاده میكند و عملا با این روش كامپیوتر به روتری تبدیل میشود كه بین شبكههای متصل به آن مسیریابی انجاممیدهد، در صورت نیاز به برقراری ارتباط با شبكه مقصد شمارهگیری میكند و به شمارهگیرهایی نیز كه از طریق روتر راهدور (كه آن هم كامپیوتری شبیه همین كامپیوتر است) پاسخ میدهد و پس از برقراری ارتباط بستههای اطلاعاتی را روی خطوط ارتباطی مسیردهی میكند.
● سرویس مسیریابی
همانطور كه اشاره شد سرویس روتینگ جزئی از سرویس RRAS است و برای مسیریابی بین شبكههای WAN وLAN مورد استفاده قرار میگیرد و از اكثر پروتكلهای مسیریابی معمول مثل RIP و Static Route و ... پشتیبانی میكند. سادهترین طرحی كه میتوان برای كاربرد این سرویس در ویندوز ۲۰۰۰ مورد استفاده قرار داد، برقراری ارتباط بین دو شبكه LAN است.
در این روش ارتباط بین دو كامپیوتر ویندوز۲۰۰۰ (و در نتیجه ارتباط بین دو LAN) از طریق یك شبكه PSTN یا ISDN با شمارهگیری معمولی است كه امروزه تقریباً در همه جا در دسترس است و جهت استفاده از آنها در سرویس RRAS از روشی به نام Demand -Dial Routing استفاده میشود كه در ادامه به نحوه استفاده و پیكربندی آن در شبكههای با پروتكل TCP/IP میپردازیم.
● موارد استفاده Demand Dial Routing
مفهوم on-demand یا ارتباط براساس تقاضا در مقابل مفهوم Persistant یا ارتباط همیشگی به كار میرود و به این معناست كه ارتباط بین دو سرور كه سرویس RRAS روی آن نصب شده و ویژگی on-demand روی آنها فعال شده است، براساس نیاز برقرار شود و در صورت عدم نیاز، قطع شود. خطوط PSTN) Dial-up یا ISDN) ماهیتاً حالت قطع یا وصل دارند و برخلاف خطوط دیجیتال معمولی (E۱ یا T۱) كه شارژ ثابت دارند، هزینه شارژشان متناسب با مدت زمان وصل بودنشان است. بنابراین تكنیك on-demand یا Demand Dial دقیقا متناسب با وضعیت اینگونه خطوط پیادهسازی شده است و ارتباطات شبكهای از این نوع به صورت خودكار و در صورت نیاز و وجود ترافیك برقرار میشود و در صورت عدم ترافیك قطع میگردد.
ارتباطات on-demand روی سرویس RRAS به دو صورت دوطرفه و یكطرفه است. در حالت یكطرفه یك سرور RRAS به عنوان calling router و سرور دیگر به عنوان answering router فعالیت میكند و فقط سرور callingrouter میتواند اقدام به شروع و برقراری ارتباط نماید و answering router فقط میتواند به تماس گرفته شده پاسخ دهد تا ارتباط بین دو سرور بهطور كامل برقرار شود.
در حالت ارتباط دوطرفه كه در ادامه بحث و بررسی بیشتری روی آن خواهیم داشت، ارتباط به صورت دوطرفه است. به این معنی كه هر كدام از سرورهای موجود در دو طرف ارتباط میتوانند هم به صورت calling router و هم به صورت answering router عمل نمایند. از اینرو باید هر دو سرور طوری تنظیم شوند كه هم در مواقع نیاز تماس برقراركنند و هم به تماسهای گرفته شده از سرور مقابل پاسخ دهند. دراین حالت به محض اینكه یك سرور نیاز به ارسال اطلاعات به سمت سرور مقابل احساس نماید، اقدام به شمارهگیری و برقراری ارتباط مینماید و در صورت عدم وجود ترافیك بین دو سرور نیز هر یك از دو سرور میتوانند ارتباط را قطع نمایند. برای برقراری ارتباط دو طرفه بین دو سرور باید شرایط ذیل تأمین شود:
▪ هر دو سرور به عنوان روتر LAN و WAN پیكربندی و تنظیم شوند.
▪ حسابهای كاربری روی هر دو سرور تعریف شوند تا اعتبارسنجی و تصدیق هویت سرور calling router توسط سرورanswering router امكانپذیرشود.
▪ اینترفیس همنام با حساب كاربری كه سرور تماسگیرنده از آن استفاده میكند، باید روی هر دو سرور تنظیم و پیكربندی شود. این تنظیمات شامل شماره تلفن سرور جوابدهنده به تماس و حساب كاربری جهت اعتبارسنجی و تصدیق هویت است.
● یك مثال
در این قسمت یك مثال از یك ارتباط دو طرفه Demand Dial را مورد بررسی قرار میدهیم و جزئیات پیكربندی سرورها را با آن دنبال میكنیم. همانطور كه در شكل سه مشخص است:
Site۱ دارای یك كامپیوتر ویندوز ۲۰۰۰ سرور است كه به عنوان روتر، مطابق شرایطی كه در قسمت قبل به آن اشاره شد، تنظیم شده است (از این به بعد در ادامه مثال این سرور را به عنوان Router۱ میشناسیم). همه كامپیوترهای این سایت به آدرس ۰.۱.۱۶.۱۷۲ با ماسك شبكه ۰.۲۵۵.۲۵۵.۲۵۵ متصلند. Router۱ یك مودم دارد كه به پورت com۱ آن متصل است و شماره تلفن آن ۷۲۴۰۰۰۵ میباشد.
Site۲ نیز مانند Site۱ دارای یك سرور (از این به بعد در ادامه مثال این سرور را به عنوان Router۱ میشناسیم) و یك مودم متصل به پورت com۱ و با شمارههای تلفن ۸۲۴۲۴۲۵ میباشد و آدرس شبكه آن ۰.۲.۱۶.۱۷۲ با ماسك شبكه ۰.۲۵۵.۲۵۵.۲۵۵ است.
نكته قابل توجه این است كه قبل از شروع پیكربندی چنانچه سرویس Demand Dial روی سرورها فعال نباشد، باید با استفاده از حساب كاربری Administrator وارد كنسول مدیریتی سرویس RRAS (روی هر دو سرور) بشویم و آن را مطابق شكل چهار فعال نماییم تا بدینوسیله دو سرور را برای عملیات Routing آماده نماییم.
با كلیك راست روی نام سرور و انتخاب Properties، گزینه Router را هم علامت میزنیم و گزینه LAN and demand -dial routing را نیز ایجاد مینماییم.
همچنین ابتدا باید مد Routing را روی حداقل یكی از پورتهای نصب شده روی سرورها فعال نماییم كه برای اینكار مطابق شكل پنج روی گزینه Prots كلیك راست مینماییم و پس از انتخاب گزینه properties مودم موردنظر را انتخاب میكنیم و با انتخاب دكمه configure گزینه demand-dial routing را علامت میزنیم.
برای پیكربندی سرورها در ادامه باید مراحل ذیل را با استفاده از حساب كاربری Administrator انجام دهیم:
● ایجاد یك اینترفیس Demand Dial
برای اینكار كنسول مدیریتی RRAS را باز میكنیم و تحت نام سرور موردنظر روی گزینه Routing Interface كلیك راست میكنیم. گزینه new demand dial interface را انتخاب مینماییم و دستورات ویزارد موردنظر را دنبالمیكنیم. هنگام اجرای این ویزارد باید اطلاعات زیر را برای Router۱ اطلاعات وارد كنیم:
Interface name: DD-Site۲
Equipment: Modem on COM۱
Phone number:۸۲۴۲۴۲۵
Protocols: TCP/IP
Authentication credentials: DD-Site ۱ with a password
برای Router۲ نیز باید همانند Router۱ اطلاعات ذیل را وارد نماییم.
Interface name: DD-Site۱
Equipment: Modem on COM۲
Phone number:۷۲۴۰۰۰۵
Protocols: TCP/IP
Authentication credentials: DD-Site۲with a password
● ایجاد یك مسیریابی ایستا
با استفاده از حساب كاربری Administrator و ورود به كنسول مدیریتی سرویس RRAS كه Static routing با مشخصات ذیل ایجاد میكنیم.
Router۱
Interface: DD-Site۲
Destination:۱۷۲.۱۶.۲.۰
Network mask:۲۵۵.۲۵۵.۲۵۵.۰
Metric:۱
Router۲
Interface: DD-Site۱
Destination:۱۷۲.۱۶.۱.۰
Network mask: ۲۵۵.۲۵۵.۲۵۵.۰
Metric:۱
با توجه به اینكه ارتباط Demand Dial یك ارتباط از نوع PPP است، آدرس IP مربوط به Gateway نیاز به پیكربندی ندارد.
برای تنظیم موارد فوق پس از باز كردن كنسول مدیریتی RRAS باید روی گزینه static route از گزینه IP routingكلیك راست كنیم و مطابق شكل new static route۶ را انتخاب كنیم و اطلاعات فوق را وارد نماییم.
● ایجاد دو حساب كاربری با مجوز شمارهگیری
برای ایجاد امكان شمارهگیری برای دو سرور، باید هر كدام از آنها روی سرور طرف مقابل دارای حساب كاربری معتبر با قابلیت شمارهگیری باشند.
بهعلاوه، نام حساب كاربری سروری كه ارتباط برقرار میكند (شمارهگیری انجام میدهد) باید روی سرور مقصد دقیقا همان نام اینترفیس Demand Dial باشد كه روی سرور مقصد ایجاد شدهاست. با این حساب باید نام كاربری به ترتیب ذیل روی هر دو سرور با قابلیت dial-in ایجاد شود.
Router۱
Account name: DD-Site۲with a password
Router۲
Account name: DD-Site۱with a password
ضمنا گزینه change password at next logon باید غیرفعال و گزینه Password never Expried فعال باشد.
● ارتباط Demand Dial به صورت Multilink
چنانچه پهنای باند ارتباط شمارهگیری بین دو سرور برای این ارتباط كافی نباشد، به آسانی میتوان با استفاده از خطوط تلفن و مودمهای بیشتر پهنایباند را تا چند برابر افزایش داد.
برای اینكار باید تعداد پورتهای نصب شده روی هر دو سرور را با استفاده از Multiport افزایش داد؛ البته بدون نصب Multiport هم معمولاً دو تا سه پورت com یا USB روی كامپیوتر سرور وجود دارد كه میتوان از آنها برای افزایش مودمهای نصب شده استفاده كرد.
پس از نصب مودمهای اضافی روی سرورهای دو طرف و اتصال به خطوط تلفن به راحتی میتوان پهنایباند آنها را به اینترفیس Demand dial كه قبلاً ایجاد كرده بودیم اضافه كرد.
البته قبل از استفاده از آنها باید مد كاری آنها را مطابق شكل پنج در حالت Routing تعیین نماییم. همچنین گزینه multilink را با كلیك راست روی نام سرور و انتخاب زبانه PPP، انتخاب نماییم.
برای اضافه كردن پهنایباند این مودم به پهنایباند اینترفیس Demand Dial باید با انتخاب گزینه Routing Interface روی اینترفیس Demand Dial موردنظر در سمت راست كلیك راست نماییم و با انتخاب گزینه Properties مودمهای دیگری را به این اینترفیس اضافه كنیم و سایر تنظیمات این مودم از قبیل شماره تلفن تماس آن در زبانه general همین صفحه قابل تنظیم است.
در زبانه option هم تنظیمات دیگری از اینترفیس Demand Dial از قبیل نوع ارتباط، مدت زمان لازم بیكاری خط جهت خاتمه ارتباط، تعداد دفعات شمارهگیری و نیز گزینه multiple device (برای ارتباطات multilink) لازم است.
● نتیجهگیری
برای شركتها و یا سازمانهایی كه تبادل اطلاعات بین شبكههایشان در حدی نیست كه نیاز به ارتباطات دائم باشد، یا امكان استفاده از خطوط ثابت *** امكانپذیر نباشد و یا پرداخت هزینه این خطوط مقرون به صرفه نباشد، استفاده از ارتباط Demand Dial كه علاوه بر كاهش هزینه خطوط ارتباطی به لحاظ استفاده از یك كامپیوتر به عنوان روتر هزینه خرید روتر را هم حذف میكند، گزینه مناسبی است.
ماهنامه شبکه