PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : آموزش رایگان راه اندازی کسب و کار اینترنتی – قسمت 1



saeed.mihan
March 14th, 2019, 13:51
https://www.mihanlearn.net/wp-content/uploads/2019/03/how-to-open-a-internet-business_MihanLearn.net-min.jpg (https://www.mihanlearn.net/)

در این قسمت اولین سوالاتی که جهت راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی (مانند ایجاد فروشگاه اینترنتی) به ذهن یک فرد می‌رسد را پاسخ می‌دهیم و در قسمت‌های آتی اینکه چگونه کسب و کار خود را در عمل پیاده سازی کنید و بازدید آن را افزایش دهید، به شما خواهیم آموخت.

آیا برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی نیاز به یادگیری دانش برنامه نویسی است؟

تصور کاملا اشتباهی که اکثر افراد دارند و همین تصور مانع از شروع آنها و مانع استفاده از ظرفیت فوق‌العاده اینترنت می‌شود این است که برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی نیاز به یاد گرفتن علم طراحی وب است. در صورتی که اینطور نیست و فقط کافی است بدانید از چه امکاناتی استفاده نمایید تا در کمتر از یک روز و بدون تسلط بر هیچگونه زبان برنامه نویسی تحت وب بتوانید کسب و کار اینترنتی خود را راه اندازی نمایید.
برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی به سه زیر ساخت زیر لازم است:



دامنه (آدرس سایت)
هاست (فضای میزبانی که فایل‌ها روی آن قرار می‌گیرد)
سیستم مدیریت محتوا (اسکریپت یا همان سیستمی که سایت ساز است!)

جالب است بدانید که سیستم‌های مدیریت محتوای رایگانی وجود دارد که هر امکاناتی بخواهید در اختیارتان قرار می‌دهد. بعنوان مثال سیستم مدیریت محتوا وردپرس یک سیستم برای ایجاد سایت است که دارای اعتبار و شهرتی جهانی است.
نصب این سیستم مدیریت محتوا تنها 5 دقیقه زمان می‌برد ولی در مقابل می‌تواند هر آنچه که لازم دارید را در اختیارتان قرار دهد، بعنوان مثال اگر میخواهید فروشگاه فایل راه اندازی کنید، تنها کافی است افزونه رایگان Easy Digital Downloads را نصب کنید. اگر می‌خواهید آموزشگاه مجازی با قابلیت صدور مدرک راه اندازی کنید، افزونه رایگان LearnPress را در مخزن افزونه‌های وردپرس جستجو کنید و در کمتر از یک دقیقه آن را نصب کنید.همچنین متناسب با سایت خود می‌توانید از قالب‌ها نامحدودی که اکثرا بصورت رایگان و یا ارزان وجود دارند، استفاده نمایید. در نتیجه نیازی نخواهد بود تا پول طراح قالب بدهید.هر زمان وارد آدرس www.wordpress.org/download/counter (http://www.wordpress.org/download/counter) شوید، می‌توانید تعداد دانلود آخرین نسخه منتشر شده از وردپرس را ببینید که هر ثانیه در حال افزایش است و از لینک https://fa.wordpress.org/download نیز می‌توانید آخرین ورژن وردپرس فارسی را دانلود نمایید و روی هاست سایت خود نصب کنید. نصب وردپرس بسیار آسان است، حتی نیاز به آموزش خاصی ندارد!

نحوه یافتن هاست و دامنه مناسب

همانگونه که گفتیم راه اندازی یک وب‌سایت اینترنتی به سه زیر ساخت اصلی وابسته است. هاست، دامنه و سیستم مدیریت محتوا.دامنه همان آدرس سایت شماست که می‌تواند هر یک از پسوندهای مختلف دامنه‌های اینترنتی مانند com, net, ir و غیره باشد. قبل از هر کاری لازم است تا نام دامنه (نام برند) خود را انتخاب کنید و سپس با whois گرفتن مطمئن شوید که آیا این نام دامنه آزاد است یا خیر.برای اینکه بررسی کنید نام دامنه مورد نظرتان آزاد است یا خیر، می توانید به آدرس www.name.com/domain/search (http://www.name.com/domain/search) مراجعه کرده و نام دامنه مد نظر را در سرچ باکس مشخص شده وارد نمایید. در صورت آزاد بودن، دامنه قابل ثبت است. در غیر این صورت باید به دنبال نام دیگری باشید.

چگونه هاست مناسب تهیه نماییم؟

پس از ثبت دامنه، نیاز است برای خرید هاست اقدام نمایید. هاست اهمیت بسیاری دارد، چراکه بحث امنیت و سرعت و اعتماد در اینجا بصورت همزمان مطرح است.


امنیت:

امنیت یعنی همه چیز! فرض کنید برای ایجاد یک وب‌سایت و به درآمد رساندن آن مدتها زحمت کشیده‌اید. هر روز ساعتها نشسته و با نهایت دقت و تمرکز تولید محتوا انجام داده‌اید. اما یک روز هنگام ورود به سایتتان با صفحه‌ای خالی مواجه می‌شوید! در این لحظه چه احساسی به شما دست خواهد داد؟ سوالاتی از قبیل اینکه چرا از داده‌های سایت پشتیبان نگرفتم، چرا به فکر تامین امنیت سایت نبودم، چرا از شرکت معتبری هاست تهیه نکردم و غیره، در ذهنتان مرور خواهد شد. به همین دلیل می‌گوییم امنیت همه چیز است.
در اینترنت عالم و آدم سایت شما را مشاهده می‌کنند، باهوشترین هکرهای دنیا نیز در میان این افراد قرار دارند که گاهی هوس بازیگوشی می‌کنند! به امنیت بها دهید. گام اول این است که از شرکتی هاست و یا سرور تهیه نمایید که کانفیگ امنیتی فوق‌العاده‌ای داشته باشد، چراکه معمولا نفوذ به اسکریپت‌هایی مانند وردپرس دشوار است و اغلب حملات در مرحله نخست به سمت فضای میزبان سایت (هاست) صورت می‌گیرد.
سرعت:

سرعت فاکتوری است که هم برای کاربر و هم برای گوگل اهمیت دارد. فاکتوری است که در سئو و دیجیتال مارکتینگ بی اندازه تاثیر گذار است. در رابطه با اهمیت سرعت سایت و روش‌های افزایش سرعت سایت بارها در میهن لرن صحبت کرده‌ایم، پیشنهاد می‌کنیم تا با جستجو در سایت به این مقالات تخصصی سریعتر دست یابید.
اعتماد:

بحث اعتماد با آنچه که در خصوص امنیت مطرح کردیم متفاوت است. در فاکتور امنیت، منظورمان امنیت سرور بود و در اعتماد، منظورمان اعتباد به شرکت ارائه دهنده خدمات هاستینگ می‌باشد. کل داده‌های سایتتان روی سرورهایی ذخیره می‌شود که تماما در اختیار شرکت ارائه دهنده هاست می‌باشد. این شرکت دسترسی کامل به تغییر رمز هاست، عدم ارائه بکاپ و غیره را خواهد داشت. همچنین فاکتور بسیار مهمی در انتخاب شرکت مهم است به نام پشتیبانی و این آیتم زمانی برجسته می‌شود که با مشکلات فنی مواجه شوید. عدم پشتیبانی مناست توسط شرکت ارائه دهنده هاست، در برخی مواقع می‌تواند میلیون‌ها تومان ضرر برایتان به دنبال داشته باشد. سرعت در ارائه پاسخ، فنی بودن تیم و 24 ساعته در دسترس بودن از جمله ویژگی‌هایی است که یک تیم پشتیبانی قوی باید داشته باشد.

شاید اولین باری که قصد راه اندازی سایت دارید با شرکت‌های ارائه دهنده هاست و دامنه آشنا نباشید و نتوانید ملاک‌های گفته شده را با خدماتی که ارائه می‌دهند مقایسه کنید، به همین دلیل در مقاله «بهترین هاست (https://www.mihanlearn.net/tag/%d8%b1%d8%a7%d9%87%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c-%d8%ae%d8%b1%db%8c%d8%af-%d9%87%d8%a7%d8%b3%d8%aa/)» به معرفی چندین شرکت بسیار معتبر ارائه دهنده هاست و دامنه در ایران پرداخته‌ایم.

مدت زمان راه اندازی یک سایت حرفه‌ای توسط یک فرد مبتدی

اگر قصد راه‌اندازی سایت خود را با وردپرس دارید:

اگر در گام صفر هستید و نمی‌دانید که از کجا شروع کنید، بدون تردید و کاملا قاطعانه به شما می‌گوییم تمرکز خود را روی وردپرس بگذارید تا هم امکانات داشته باشید و هم سرعت کارتان افزایش یابد.اگر فرد مبتدی هستید، کافی است آموزش‌های رایگانی که درمورد وردپرس در سایت میهن لرن قرار گرفته است را دنبال کنید. یادگیری وردپرس توسط این آموزش‌ها کمتر از نصف هفته زمان می برد، ضمن اینکه در طول آموزش با نکاتی آشنا می‌شوید که حاصل تجربیات چندین ساله ما است. بعد از یادگیری وردپرس، کمتر از 5 دقیقه نصب سایت طول می‌کشد. بخش اصلی تنظیمات امنیت وردپرس (https://www.mihanlearn.net/category/wordpress/wordpress-security-training/)، نصب قالب و افزونه‌ها نیز کمتر از یک ساعت به طول می انجامد. به جرات می‌توان گفت با یادگیری و تسلط بر وردپرس، کمتر از یک ساعت سایتتان آماده است تا از طرفی میزبان محتوایتان و از طرف دیگر میزبان مشتریان باشد.بهترین ویژگی این روش رایگان بودن و همچنین سرعت سریع در راه اندازی سایت می‌باشد.
اگر قصد واگذاری طراحی سایت خود را به یک تیم برنامه نویسی دارید:

عده‌ای نیز با وردپرس آشنا نیستند و یا تصور می‌کنند داشتن یک CMS اختصاصی برایشان بهتر است. به همین دلیل سفارش سایت و امکانات مد نظر خود را به یک تیم برنامه نویسی می‌دهند. این روش اندکی زمانبر است و بستگی به قدرت تیم و آمادگی زیرساخت آنها دارد. معمولا بصورت میانگین حدود یک ماه تا نهایی شدن پروژه زمان در نظر بگیرید و بالای 5 میلیون به نرخ زمان نوشتن این مطلب را هزینه‌ای که باید به تیم برنامه نویسی بپردازید در نظر بگیرید.مزیت این روش صرفا قابلیت سفارشی سازی بیشتر است که باز هم در مقابل افزونه‌ها و قالب‌های فراوانی که برای وردپرس وجود دارند، ویژگی برجسته‌ای نیست.البته کاملا بستگی دارد از چه زبانی نیز برای برنامه نویسی سایت استفاده شود و آیا برای سایت اپلیکیشن اندروید و ios تهیه می‌کنید یا خیر.

کسب و کار اینترنتی بعد از چه مدتی به درآمد می‌رسد؟


https://www.mihanlearn.net/wp-content/uploads/2019/03/open-business-on-internet_MihanLearn.net-min.jpg (https://www.mihanlearn.net/)


سوال پر تکرار بسیاری از مخاطبان این است که چه مدتی باید فعالیت کنیم تا سایتمان به درآمد برسد. پاسخ به این سوال برای هر فرد می‌تواند متفاوت باشد، اما اصولا در شرایطی که ایده خوب دارید، روزانه تولید محتوا انجام می‌دهید، محصولات جدید دارید و از تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ نیز بهره می‌برید نباید به درآمد رسیدن سایتتان بیشتر از 6 ماه به طول بیانجامد. میزان درآمد نیز بسته به نوع محصولات، قیمت گذاری و فاکتورهای دیگر متفاوت خواهد بود.
در شروع کار، پیشنهاد می‌کنیم ذهن خود را مدام متوجه به درآمد رسیدن سایت نکنید و صرفا با تمرکز بر کیفیت کار شروع کنید. مهم این است که شروع کنید و از ظرفیت نامحدودی که در تجارت الکترونیک برای کسب درآمد وجود دارد استفاده کنید.

چگونه درگاه پرداخت آنلاین داشته باشیم؟

چگونگی راه اندازی درگاه پرداخت آنلاین نیز برای بسیاری جای سوال است. بصورت کلی به دو شیوه می‌توان درگاه پرداخت آنلاین داشت:

درگاه پرداخت مستقیم بانک

برای درگاه پرداخت مستقیم از بانک مقداری سخت گیری وجود دارد. بعنوان مثال وجود نماد اعتماد الکترونیکی کاملا ضروری است و مدارک دیگری مانند اجاره نامه معتبر و یا سند ملکی لازم است. اما ویژگی عالی آن این است که مستقیم و بدون هیچ سایت واسطی به شبکه شاپرک متصل می‌شوید و کارمزدی نیز وجود ندارد. در حال حاضر درگاه پرداخت آنلاین بانک ملت (به پرداخت ملت) محبوبترین درگاه پرداخت آنلاین است که شرایط آن نسبتا آسانتر از دیگر بانکهاست و تراکنش‌ها اکثرا موفق انجام می‌شود (درگاه پرداخت اصلی سایت میهن لرن نیز از بانک ملت می‌باشد). مراحل اخذ درگاه پرد‌اخت آنلاین از به پرداخت ملت کاملا الکترونیکی انجام می‌شود، اما در برخی از بانک‌ها نیاز به حضور کاربر به شعب می‌باشد.درگاه پرداخت به پرداخت ملت قابلیت گزارش گیری کامل تراکنش‌های موفق و ناموفق را دارد و همچنین امکان تقسیم درآمد به حساب‌های مختلف نیز وجود دارد. جالب است بدانید به پرداخت ملت رتبه 16 دنیا و رتبه 1 خاورمیانه و کشور را دارد. جهت مشاهده توضیحات بیشتر و درخواست درگاه پرداخت آنلاین می توانید به آدرس اینترنتی behpardakht.com مراجعه کنید.در صورتی که شرایط دریافت درگاه پرداخت مستقیم (به دلایلی مانند عدم وجود نماد اعتماد در سایت) برایتان وجود ندارد، می‌توانید از گزینه بعدی یعنی درگاه پرداخت واسط استفاده نمایید.


درگاه پرداخت واسط

درگاه‌های پرداخت واسط و معتبری مانند زرین پال، آرین پال، pay.ir و bitpay.ir وجود دارند که درصورت عضویت در آنها در بازه کمتر از 2 ساعت می‌توانید درگاه پرداخت آنلاین روی سایت خود داشته باشید.

تفاوت درگاه پرداخت مستقیم بانک با درگاه پرداخت واسط:


درگاه پرداخت مستقیم بانکی کارمزد ندارد، اما درگاه‌های پرداخت واسط در بهترین حالت حداقل 0.5% کارمزد از هر تراکنش دریافت می‌کنند.
زمانی که درگاه پرداخت مستقیم دارید، حداکثر تا ساعت 6 صبح روز بعد کلیه واریزی‌ها مستقیما و بصورت خودکار به حساب خودتان واریز می‌شود. اما هنگامی که از درگاه پرداخت واسط استفاده می‌کنید، این پول در مرحله اول به حساب درگاه پرداخت واسط واریز شده و سپس در زمان درخواست شما به حساب خودتان واریز خواهد شد. در درگاه‌های پرداخت (به جز زرین پال) تسویه خودکار وجود ندارد.
هنگامی که درگاه پرداخت مستقیم بانک را تهیه می‌کنید، نام و لوگو سایت شما در صفحه پرداخت نمایش داده می‌شود. اما زمانی که از درگاه پرداخت واسط استفاده می‌کنید نام و لوگو درگاه پرداخت واسط به کاربران نمایش داده می‌شود. وجود لوگو و نام سایت شما در صفحه پرداخت آنلاین احساس امنیت بیشتری را به کاربران منتقل خواهد نمود.
سرعت ارجاع کاربر به صفحه پرداخت در درگاه پرداخت مستقیم بسیار سریعتر از درگاه پرداخت واسط است.
سرعت دریافت درگاه پرداخت واسط سریعتر از درگاه پرداخت مستقیم بانکی است.
شرایط دریافت درگاه پرداخت واسط بسیار آسانتر از درگاه پرداخت مستقیم است و هدف اصلی درگاه‌های پرداخت واسط نیز تسهیل شرایط پرداخت الکترونیکی برای کسب و کارهای اینترنتی نوپا می‌باشد.
برخی از درگاه‌های پرداخت واسط امکان پرداخت موبایلی از طریق کد USSD را برایتان فراهم می‌آورند.
درگاه‌های پرداخت واسط افزونه‌های جانبی اتصال سایت (وردپرس، جوملا، اپن کارت، پرستا شاپ، مجنتو و..) به درگاه پرداخت آنلاین را رایگان در اختیارتان قرار می‌دهند، در صورتی که در برخی از درگاه‌های پرداخت مستقیم بانکی، افزونه اتصال به درگاه وجود ندارد و باید بر اساس مستندات موجود برنامه نویسی شود و یا برنامه نویسانی پیش قدم شده‌اند و تهیه کرده‌اند، اما دارای هزینه است.
کسب و کارهایی که صرفا در بستر اینستاگرام و سایر شبکه‌های مجازی بوجود می‌آیند توسط بانک به آنها درگاه پرداخت اعطا نمی‌شود، اما برخی از درگاه‌های پرداخت واسط هستند که لینک پرداخت و یا کد USSD به شما می‌دهند که بدون داشتن سایت نیز می‌توانید هزینه فروش محصولات خود را در شبکه‌ها اجتماعی بصورت آنلاین از مخاطبان دریافت کنید.



لیست درگاه‌های پرداخت آنلاین دارای مجوز (اعم از درگاه پرداخت مستقیم بانکی و درگاه پرداخت واسط) در سایت شاپرک (www.shaparak.ir/content?id=290 (https://www.shaparak.ir/content?id=290)) موجود است.

منبع: میهن لرن (https://www.mihanlearn.net/2019/03/create-internet-business-part1/)