saman_nfr
July 17th, 2018, 15:56
الگوریتم RankBrain (http://seohq.ir/google-rankbrain/) : بررسی و معرفی راهکار های آن (باعث رشد 73% وب سایت من شد!)
اگر شما در مورد سئوی وب سایتتان جدی هستید و واقعا میخواهید وب سایت یا کسب و کار خودتان را به صفحه اول برسانید، باید وب سایتتان برای الگوریتم Rankbrain بهینه باشد.چرا؟بهتر است به شما بگویم که گوگل در طی آخرین بروزرسانی اعلام کرده است که الگوریتم Rankbrain پس از پاندا و پنگوئن بیشترین تاثیر را برروی سئوی وب سایت دارد. و این الگوریتم هرروز و هرروز مهم تر می شود. در این مقاله ما به شما همه مواردی را که لازم است در رابطه با الگوریتم Rankbrain بدانید خواهیم گفت و به شما کمک میکنیم که با این الگوریتم دوست شوید.
توضیح کلی در مورد RankBrain (http://seohq.ir/google-rankbrain/#1)
RankBrain چگونه کار میکند؟ (http://seohq.ir/google-rankbrain/#2)
انتخاب بهترین کلمه کلیدی (http://seohq.ir/google-rankbrain/#3)
بهینه سازی عنوان ها و متا ها (http://seohq.ir/google-rankbrain/#4)
بهینه سازی محتوا (http://seohq.ir/google-rankbrain/#5)
استراتژی نهایی (http://seohq.ir/google-rankbrain/#6)
بخش اول : توضیح کلی در مورد Rankbrain
این الگوریتم چیست؟ سوالی است که حتما در ذهن دارید. Rankbrain یک الگوریتم است که بر اساس هوش مصنوعی طراحی شده و مثل یک انسان واقعی عمل میکند. این الگوریتم به بهبود صفحه نتایج جستجو کمک میکند. همچنین این الگوریتم باعث میشود تا گوگل راحت تر در مورد کلمات کلیدی اطعالات جمع آوری کند.چه چیزی این الگوریتمو متمایز میکنه؟تا قبل از معرفی Rankbrain تمام الگوریتم های گوگل برنامه ریزی شده بود.(یک الگوریتم ساده) و عملیات این گونه بود که برنامه نویس برای بهتر کردن صفحه نتایج جستجو باید متغیر های زیادی را در نظر میگرفت و تمام آنها را آزمون و خطا می کرد. اما Rankbrain همه چیز را تغییر داد.http://seohq.ir/wp-content/uploads/%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%AA%D9%85-RankBrain.pngبه زبان ساده بخواهم برایتان بگویم، رنک برین با توجه به شرایط موجود خودش را کامل میکند. با توجه به سختی و راحتی کلمات کلیدی این الگوریتم ارزش بک لینک را کم و زیاد می کند، ارزش بروزبودن محتوا را بالاتر می برد و یا حتی اگر لازم باشد به طول کلمات محتوا هم نگاه می کند.سپس تمام این شرایط برروی یک کلمه کلیدی مشخص اجرا خواهد شد. بگذارید برایتان اینگونه مثال بزنم. فرض کنید که میخواهید وب سایت خود را با کلمه کلیدی “جام جهانی” به صفحه اول بیاورید، Rankbrain برروی این کلمه تحقیق کرده و قصد دارد تا به طور جدی تر در ماجرا دخیل شود، پس مدت کوتاهی متوجه خواهید شد که رقبایتان در SERP بالا و پایین میشوند و Rankbrain در حال تست الگوریتم خود برروی آن است. حالا اگر این تست جواب دهد و کاربران از این تغییرات راضی باشند. این الگوریتم تبدیل به یک الگوریتم دائمی (یا موقت ) برای کلمه کلیدی فانون جذب خواهد شد. ولی اگر شرایط خوب نباشد و کاربران راضی نباشند، شرایط به حالت قبل بر خواهد گشت.http://seohq.ir/wp-content/uploads/%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%AA%D9%85-RankBrain-2.pngجالب است که بدانید، گوگل چندی پیش از متخصصین خود خواست تا برای یک کلمه کلیدی بهترین وب سایت هارا انتخاب کنند و به صفحه اول بیاورند.متخصصان گوگل توانستند 70% از کاربران را راضی کنند و حدود 30% از کاربران از تغییر ناراضی بودند. سپس الگوریتم Rankbrain وارد کلمه شد و تغییرات لازم را انجام داد. نتایج فوق العاده بود! 80% از کاربران راضی بودند! این یعنی 10% رشد و بهتر شدن SERP.حالا که فهمیدید Rankbrain چیست بهتر است کمی بیشتر وارد دنیای این الگوریتم شویم.
بخش دوم : Rankbrain چگونه کار میکند؟
Rankbrain دو کار اساسی و مهم دارد
درک و شناسایی کلمات کلیدی
فهمیدن واکنش کاربران به تغییرات اعمال شده
حدود 3 یا 4 سال پیش زمانی که کاربران کلمات کلیدی ای را که تا به حال وجود نداشتند تایپ میکردند، به یک مشکل خیلی اساسی بر میخوردند. حدود 15% از کاربران ناراضی بودند و به سرعت از گوگل خارج میشدند.15% شاید در نگاه اول خیلی به نظر نرسد، اما وقتی صحبت از میلیارد ها جستجوی روزانه باشد 15% میشود چیزی حدود 450 میلیون نفر!تا قبل از Rankbrain گوگل برای رتبه بندی وب سایت ها باید صفحات را اسکن میکردن و حتما باید کلمه کلیدی در محتوای آن صفحه وجود می داشت. یادم می آید زمانی بود که Keyword suffering هنوز معنایی نگرفته بود و ما برای گرفتن رتبه یک کلمه را هزاران بار کپی و پیست میکردیم و رنگ آنرا سفید میکردیم تا کاربران نتوانند بخوانند، ولی گوگل بتواند و یا این حقه خیلی ساده رقبای خودمون رو شکست میدادیم.از موضوع جدا نشویم، چون روز به روز به تعداد کلمات کلیدی اضافه می شد، گوگل مجبور شد که به کاربرانش چیزی را که میخواهند بدهد.به این مثال توجه کنید؛ احمد در گوگل جسجو میکند “من یک PS4 خاکستری از سونی میخواهم”، گوگل باید صفحاتی را به شما نشان دهد که در آن سونی،ps4 و خاکستری وجود داشته باشد. Rankbrain متوجه می شود که شما چه چیزی میخواهید و به دنبال چه چیزی از او هستید، پس روش قدیمی را بریزید دور، دیگر لازم نیست که محتوا حتما شامل کلمه کیلیدی باشد، دیگر لازم نیست که حتما کلمات سونی، ps4 و خاکستری داخل محتوای شما باشد، Rankbrain تمام تلاش خودش را میکند که منظور محتوای شمارا بفهمد و واقعا متوجه شود که محتوای شما در رابطه با جه موضوعی است؟چجوری؟ جواب این سوال بسیار ساده است، RankBrain وقتی ببیند که افراد زیادی در حال جستجوی Ps4 خاکستری هستند، متوجه میشود که باید وب سایت های فروشگاهی و وب سایت های گیمینگ را به کاربر نشان دهد.متوجه نشدید؟ برایتان ساده تر مثال میزنم، گوگل چندی پیش اعلام کردن که کلمات کلیدی تبدیل به مفهوم می شود، برای مثال این فناوری متوجه میشود که پاریس و فرانسه به تهران و ایران ربط دارد (پایتخت و کشور) و متوجه میشود که مادرید و ایتالیا به این دسته ربطی ندارد. این اعلام گوگل در رابطه با Rankbrain نبود، اما Rankbrain از همین فناوری استفاده میکند.در بخش سوم به شما یاد خواهم داد که چگونه موضوع مناسب را برای رتبه گرفتن انتخاب کنید. قبل از آن کمی به المان های RankBrain بپردازیم …RankBrain چگونه متوجه راضی بودن کاربر میشود؟قبل تر به شما گفتیم که RankBrain خودش را کامل میکند، و خیلی نکته خوبی است. اما سوال اینجاست :زمانی که رنک برین صفحه نتایج را تغییر میدهد، چگونه متوجه مفید بودن آن می شود؟جواب : RankBrain از فاکتور UX استفاده می کند. ابتدا کاربر کلمه کلیدی را در گوگل جستجو میکند، Rankbrain کلمه کلیدی را تبدیل به مفهوم میکند و یک سری نتایج مفهومی را به کاربران نشان می دهد. سپس از خود می پرسد : آیا کاربر به جوابی که میخواهد رسید؟به بیان ساده تر بخواهم برایتان بگویم، این الگوریتم یک سری نتایج مفهومی را به کاربر نشان خواهد داد، اگر کاربران برروی یک صفحه و یا یک وب سایت کلیک کنند، این وب سایت رتبه بهتری میگیرد.شاید برایتان سوال شده باشد که چه اتفاقی برای وب سایت هایی میافتد که کاربران از آنها متنفرند؟ نتایج خوبی ندارد …RankBrain به چی چیز هایی توجه میکند؟
نرخ CTR
Dwell Time
Bounce Rate
Pogo-sticking
این موارد همه به UX وب سایت شما ربط دارد.
بخش سوم : انتخاب بهترین کلمه کلیدی در دنیای RankBrain
همانطور که قبل تر گفتیم RankBrain میتواند متوجه شود که مفهوم کلمه کلیدی چه چیزی است. سوالی که اینجا به وجود می آید این است که انتخاب کلمات کلیدی مانند گذشته دیگر تاثیری ندارد؟ جواب خیر است، هنوز هم تاثیر دارد، اما به شیوه ای جدید و نوین.اگر موارد زیر را رعایت کنید می توانید رتبه خوبی از RankBrain بگیرید.از کلمات کلیدی طولانی دوری کنید!کلمات کلیدی طولانی روشی منسوخ شده و نامتعارف است، همانطور که بالاتر هم گفتیم، در گذشته باید هزاران صفحه میساختیم که فقط با یک کلمه کلیدی خاص صفحه اول بیاییم. مثلا اگر من میخواستم با کلمات کلیدی جام جهانی 2018 و جام جهانی 2022 به صفحه اول برسم باید 2 صفحه مجزا طراحی می کردم.امروزه Rankbrain متوجه همه چیز میشود و میتواند مانند یک انسان عادی محتوای شمارا بخواند. جالب است بدانید که این الگوریتم محدود به زبان و یا قومیت خاصی نیست و میتواند همه چیز را بفهمد.وقتتان را برروی کلمات کلیدی کوتاه تر بگذاریدهمانطور که گفتم ار کلمات کلیدی طولانی دوری کنید و سمت آنها نروید و به جای آن وقت خود را برروی کلمات کلیدی کوتاه تر بگذارید، برای مثال اگر میخواهید با کلید واژه جام جهانی به صفحه اول برسید، در محتوایتان در مورد مکان، زمان برگذاری و سال آن هم بنویسید و اینگونه زمانی که کاربر جستجو می کند جام جهانی 2018 وب سایت شمارا میبیند.جالب تر است که بدانید، کلمات کلیدی کوتاه تر معمولا رقابتی تر از کلمات کلیدی طولانی هستند.http://seohq.ir/wp-content/uploads/%DA%A9%D9%84%D9%85%D8%A7%D8%AA-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%B7-RankBrain.png (http://seohq.ir/google-rankbrain/)بگذارید RankBrain خودش تصمیم بگیرد که به کدام یک از کلید واژه های شما رتبه دهد. بخش چهارم : چگونه عنوان ها و توضیحات متا را برای گرفتن CTR بیشتر بهینه کنیم؟
بالاتر به این مورد اشاره کردیم، CTR یک سیگنال کلیدی برای RankBrain می باشد. سوال اینجاست که چجوری باید کاری کنیم تا کاربران برروی وب سایت ما کلیک کنند؟این بخش کاملا درباره این موضوع است. کمربند هارا سفت ببندید.عنوان های دیوانه کننده بگذارید!از هرچیزی که دم دستتان است استفاده کنید، از احساسی کردن عنوان ها نترسید، اتفاق بدی نخواهد افتاد! متاسفانه در کشور ما همه سعی دارند خشک و غیر دوستانه باشند، به مثال زیر توجه کنید.Everyone pay attention : Worldcup 2018 starter (it was awesome) این یک نمونه عنوان در وب انگیلیسی است. که معنی آن می شود : همه توجه کنند : مراسم افتتحایه جام جهانی 2018 ( خیلی باحال بود )تا اینجای کار فکر کنم متوجه داستان شدید؟ از چیزی نترسید، هیجان زده شوید در عنوان هایتان، احساسات واقعی خودتان را بروز دهید.دلیل تفاوتتان را در عنوانتان معلوم کنید!به این مثال توجه کنید، “آموزش سئوی سایت (روش های 2018 + ابزار های مورد نیاز )” و “آموزش بهینه سازی سایت” تصور کنید که هردوی اینها در کلمه کلیدی آموزش سئو وجود دارد، برروی کدام یک کلیک میکنید؟عنوان هایی که تفاوتشان با سایر رقبا معلوم است، 33% CTR بهتری دارند.
(2018) ، (1397)
(اینفوگرافیک)
(جدیدترین)
(گزارش از : )
(چند نکته )
تمام این مواردی که داخل پرانتز گفته شد به بهبود CTR شما کمک خواهد کرد. مطمئنم که تا اینجای کار به این فکر افتادید که همه عنوان هایتان را عوض کنید.از عدد ها استفاده کنید!طبق تحقیقات Buzzsumo ، عدد ها باعث بهتر شدن CTR می شوند. کاربران وقتی عنوانی را که در آن از عدد و حروف استفاده شده باشد را ببینند، برروی آن کلیک میکنند.به این عنوان توجه کنید : “آموزش کاهش وزن در 14 روز با ورزش” ، “آموزش کاهش وزن با ورزش” تا اینجای کار متوجه قضیه شدید؟از کلمات توجه آمیز در عنوان هایتان استفاده کنید.کلمات توجه آمیز رابطه مستقیمی با عنوان های احساسی است، باید بر اساس کلمه کلیدی بهترین کلمه توجه آمیز را استفاده کنید. نمونه هایی از کلمات کلیدی توجه آمیز :
موثر
نمونه هایی
امسال
جدیدترین
بهترین
آموزش
توضیحات متا را فراموش نکنید!درسته که توضیحات متا تاثیر زیادی در رتبه بندی سئو ندارد اما تاثیر خیلی خیلی خیلی زیادی در CTR دارد.
احساسی بنویسید.
این مورد هم مثل عنوان ها بسیار کار آمد است، اگر توضیحات متایتان را احساسی کنید، برنده خواهید شد!
توضیح دهید که چرا باید برروی لینک شما کلیک کنند
کاربران گوگل بسیار حساس هستند و حتما باید چیزی را به آنها نشان دهید که آنها به دنبال آن هستند، برای مثال اگر محتوایتان در رابطه با جام جهانی است، توضیحات متا را میتوانید اینگونه بنویسید : زمان و ساعت برگذاری مسابقات جام جهانی. عکس و هواداری تیم ملی.
در آخر، کلمه کلیدی را در آن تزریق کنید.
بخش پنجم : بهینه سازی محتوا برای بهتر شدن Bounce Rate و Dwell Time
اگر CTR شما خوب شود و به جایگاه خوبی برسد، و بتوانید کاری کنید که کاربران گوگل برروی لینک شما کلیک کنند، دو سیگنال اساسی دیگر باقی می ماند. Bounce Rate و Dwell Timeحالا چیکار کنیم؟ شما باید چیزی را به گوگل نشان دهید که باعث شود کاربرانش راضی باشند، کاربران راضی همیشه برمیگردند.قدم اول : Dwell Time را جدی بگیرید! یک فاکتور اساسی است.Dwell Time زمانی است که یک کاربر در وب سایت شما بعد از کلیک کردن روی لینک سپری میکند. واضح است که هرچقدر کاربر بیشتر در وب سایت شما بماند، و زمان بیشتری را سپری کند بهتر است.اما اگر کاربری بعد از 2 ثانیه از وب سایتتان خارج شود … Jالگوریتم RankBrain شدیدا Dwell Time را جدی میگردقدم دوم : چجوری Dwell Time را بالا ببریم و Bounce Rate را کم کنیم؟الان وقت آن رسیده تا من به شما استراتژی هایی را که طی سالها تحقیق و توسعه ریختم، بگویم!
جواب کاربر را در 100 کلمه اول بدهید!
وقتی کسی برروی لینک شما کلیک می کند طبیعتا به دنبال جواب است و جوابش را باید در 100 کلمه اول بدهید! مقدمه چینی نکنید و به آن چیزی را که لازم دارد بدهید.
مقدمه را در حد 5 تا 10 جمله ادامه دهید و بیشتر از آن مقدمه چینی نکنید!
مقدمه چیزی است که کاربران تصمیم میگیرند که بمانند یا بروند و همه چیز به آن بستگی دارد. وقتی کسی در رابطه با موضوعی در گوگل جستجو می کند در رابطه با آن موضوع اطلاعات دارد و نیازی به اطلاعات شما ندارد!
محتوایتان را معنایی و طولانی بنویسید!
طول محتوا بیشتر = Dwell Time بهترواضحه که خواندن یک مقاله 2000 کلمه ای بیشتر از خواندن یک پست 400 کلمه ای طول خواهد کشید. هرچه بتوانید به کاربر جواب کامل تر و بهتری بدهید، بهتر است.
در محتوایتان اجازه تنفس به کاربر دهید!
خواند 2000 کلمه سخت است. سخت تر از اون اینه که همه آنها متن باشد، و هیچ چیزی معلوم نباشد. خوشبختانه باهکاری هم برای این مورد ساخته شده است، زیر عنوان ها !زیر عنوان ها متوای شمارا تکه تکه و تقسیم بندی میکنند، این کار مثل این است که به جای خوردن یک لقبه بزرگ آن را تکه تکه کنید و آرام تر و راحت بخورید.تقریبا هر 200 کلمه از یک زیر عنوان استفاده کنید. بخش ششم : استراتژی برای RankBrain
در این بخش میخواهم به شما بهترین استراتژی هارا برای گرفتن رتبه مورد نیاز و دوست شدن با Rankbrain را بدهم.قدم اول : برند سازی کنیداولین و سخت ترین قدم، برند سازی است … زمانی که تبدیل به برند شوید نرخ CTR شما خود به خود افزایش پیدا می کند، مردم در رابطه با شما صحبت می کنند و حتی اگر صفحه 10 گوگل هم باشید بازهم برروی وب سایت شما کلیک می کنند. برای مثال دیجیکالا و بامیلو را در نظر بگیرید، هردوی اینها فروشگاه آنلاین هستند و خدمات ارائه میدهند؛ اما وقتی که میخواهیم برای مثال یک تلفن همراه یا لپ تاب بخریم، ابتدا برروی دیجیکالا کلیک میکنیم و سپس سایت های دیگه، این چیزیست که برند با ضمیر ناخودآگاه ما انجام میدهد. حس اعتماد برای ما ساخته می شود. قدم دوم : تغییر دهنده نتایج باشید!شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که یک صفحه در وب سایتتان باشد و کاملا بهینه باشد اما بازخورد مورد نیاز را از آن نگرفته اید. من برای شما یک خبر خوب دارم : اگر شما برگردید و اون صفحه رو برای RankBrain بهینه کنید رتبه شما 10 برابر خواهد شد.چرا ؟چونکه Rankbrain میتواند SERP را مستقیما تغییر دهد. قدم سوم : از کلمات کلیدی LSI استفاده کنیدکلمات کلیدی LSI کلماتی هستندکه به موضوع اصلی ربط دارند، برای مثال وقتی ما جستجو می کنیم لپ تاب کلمات کلیدی مرتبط آن می شود : “خرید لپ تاب”، “لپ تاب Asus “، “بهترین مارک لپ تاپ” و …سوالی که به وجود می آید این است که چرا LSI مهم است؟ جواب بسیار سادس، کلمات کلیدی LSI باعث می شود تا به RankBrain کمک کنید که بفهمد موضوع محتوای شما چیست.بخش آخر : نوبت شماستاگر تا اینجا رسیدید حجم بزرگی از اطلاعات را دریافت کرده اید، و متوجه شده اید که زمان کم است و هرچه سریع تر باید درست به کار شوید! پس همین الان این وب سایت را ترک کنید و دست به کار شوید!میخواید از LSI استفاده کنید؟ چجوری میخواید CTR وب سایتتون رو بهبود بدید؟ Dwell Time چطور؟نظر خودتونو با ما به اشتراک بگذارید
اگر شما در مورد سئوی وب سایتتان جدی هستید و واقعا میخواهید وب سایت یا کسب و کار خودتان را به صفحه اول برسانید، باید وب سایتتان برای الگوریتم Rankbrain بهینه باشد.چرا؟بهتر است به شما بگویم که گوگل در طی آخرین بروزرسانی اعلام کرده است که الگوریتم Rankbrain پس از پاندا و پنگوئن بیشترین تاثیر را برروی سئوی وب سایت دارد. و این الگوریتم هرروز و هرروز مهم تر می شود. در این مقاله ما به شما همه مواردی را که لازم است در رابطه با الگوریتم Rankbrain بدانید خواهیم گفت و به شما کمک میکنیم که با این الگوریتم دوست شوید.
توضیح کلی در مورد RankBrain (http://seohq.ir/google-rankbrain/#1)
RankBrain چگونه کار میکند؟ (http://seohq.ir/google-rankbrain/#2)
انتخاب بهترین کلمه کلیدی (http://seohq.ir/google-rankbrain/#3)
بهینه سازی عنوان ها و متا ها (http://seohq.ir/google-rankbrain/#4)
بهینه سازی محتوا (http://seohq.ir/google-rankbrain/#5)
استراتژی نهایی (http://seohq.ir/google-rankbrain/#6)
بخش اول : توضیح کلی در مورد Rankbrain
این الگوریتم چیست؟ سوالی است که حتما در ذهن دارید. Rankbrain یک الگوریتم است که بر اساس هوش مصنوعی طراحی شده و مثل یک انسان واقعی عمل میکند. این الگوریتم به بهبود صفحه نتایج جستجو کمک میکند. همچنین این الگوریتم باعث میشود تا گوگل راحت تر در مورد کلمات کلیدی اطعالات جمع آوری کند.چه چیزی این الگوریتمو متمایز میکنه؟تا قبل از معرفی Rankbrain تمام الگوریتم های گوگل برنامه ریزی شده بود.(یک الگوریتم ساده) و عملیات این گونه بود که برنامه نویس برای بهتر کردن صفحه نتایج جستجو باید متغیر های زیادی را در نظر میگرفت و تمام آنها را آزمون و خطا می کرد. اما Rankbrain همه چیز را تغییر داد.http://seohq.ir/wp-content/uploads/%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%AA%D9%85-RankBrain.pngبه زبان ساده بخواهم برایتان بگویم، رنک برین با توجه به شرایط موجود خودش را کامل میکند. با توجه به سختی و راحتی کلمات کلیدی این الگوریتم ارزش بک لینک را کم و زیاد می کند، ارزش بروزبودن محتوا را بالاتر می برد و یا حتی اگر لازم باشد به طول کلمات محتوا هم نگاه می کند.سپس تمام این شرایط برروی یک کلمه کلیدی مشخص اجرا خواهد شد. بگذارید برایتان اینگونه مثال بزنم. فرض کنید که میخواهید وب سایت خود را با کلمه کلیدی “جام جهانی” به صفحه اول بیاورید، Rankbrain برروی این کلمه تحقیق کرده و قصد دارد تا به طور جدی تر در ماجرا دخیل شود، پس مدت کوتاهی متوجه خواهید شد که رقبایتان در SERP بالا و پایین میشوند و Rankbrain در حال تست الگوریتم خود برروی آن است. حالا اگر این تست جواب دهد و کاربران از این تغییرات راضی باشند. این الگوریتم تبدیل به یک الگوریتم دائمی (یا موقت ) برای کلمه کلیدی فانون جذب خواهد شد. ولی اگر شرایط خوب نباشد و کاربران راضی نباشند، شرایط به حالت قبل بر خواهد گشت.http://seohq.ir/wp-content/uploads/%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%AA%D9%85-RankBrain-2.pngجالب است که بدانید، گوگل چندی پیش از متخصصین خود خواست تا برای یک کلمه کلیدی بهترین وب سایت هارا انتخاب کنند و به صفحه اول بیاورند.متخصصان گوگل توانستند 70% از کاربران را راضی کنند و حدود 30% از کاربران از تغییر ناراضی بودند. سپس الگوریتم Rankbrain وارد کلمه شد و تغییرات لازم را انجام داد. نتایج فوق العاده بود! 80% از کاربران راضی بودند! این یعنی 10% رشد و بهتر شدن SERP.حالا که فهمیدید Rankbrain چیست بهتر است کمی بیشتر وارد دنیای این الگوریتم شویم.
بخش دوم : Rankbrain چگونه کار میکند؟
Rankbrain دو کار اساسی و مهم دارد
درک و شناسایی کلمات کلیدی
فهمیدن واکنش کاربران به تغییرات اعمال شده
حدود 3 یا 4 سال پیش زمانی که کاربران کلمات کلیدی ای را که تا به حال وجود نداشتند تایپ میکردند، به یک مشکل خیلی اساسی بر میخوردند. حدود 15% از کاربران ناراضی بودند و به سرعت از گوگل خارج میشدند.15% شاید در نگاه اول خیلی به نظر نرسد، اما وقتی صحبت از میلیارد ها جستجوی روزانه باشد 15% میشود چیزی حدود 450 میلیون نفر!تا قبل از Rankbrain گوگل برای رتبه بندی وب سایت ها باید صفحات را اسکن میکردن و حتما باید کلمه کلیدی در محتوای آن صفحه وجود می داشت. یادم می آید زمانی بود که Keyword suffering هنوز معنایی نگرفته بود و ما برای گرفتن رتبه یک کلمه را هزاران بار کپی و پیست میکردیم و رنگ آنرا سفید میکردیم تا کاربران نتوانند بخوانند، ولی گوگل بتواند و یا این حقه خیلی ساده رقبای خودمون رو شکست میدادیم.از موضوع جدا نشویم، چون روز به روز به تعداد کلمات کلیدی اضافه می شد، گوگل مجبور شد که به کاربرانش چیزی را که میخواهند بدهد.به این مثال توجه کنید؛ احمد در گوگل جسجو میکند “من یک PS4 خاکستری از سونی میخواهم”، گوگل باید صفحاتی را به شما نشان دهد که در آن سونی،ps4 و خاکستری وجود داشته باشد. Rankbrain متوجه می شود که شما چه چیزی میخواهید و به دنبال چه چیزی از او هستید، پس روش قدیمی را بریزید دور، دیگر لازم نیست که محتوا حتما شامل کلمه کیلیدی باشد، دیگر لازم نیست که حتما کلمات سونی، ps4 و خاکستری داخل محتوای شما باشد، Rankbrain تمام تلاش خودش را میکند که منظور محتوای شمارا بفهمد و واقعا متوجه شود که محتوای شما در رابطه با جه موضوعی است؟چجوری؟ جواب این سوال بسیار ساده است، RankBrain وقتی ببیند که افراد زیادی در حال جستجوی Ps4 خاکستری هستند، متوجه میشود که باید وب سایت های فروشگاهی و وب سایت های گیمینگ را به کاربر نشان دهد.متوجه نشدید؟ برایتان ساده تر مثال میزنم، گوگل چندی پیش اعلام کردن که کلمات کلیدی تبدیل به مفهوم می شود، برای مثال این فناوری متوجه میشود که پاریس و فرانسه به تهران و ایران ربط دارد (پایتخت و کشور) و متوجه میشود که مادرید و ایتالیا به این دسته ربطی ندارد. این اعلام گوگل در رابطه با Rankbrain نبود، اما Rankbrain از همین فناوری استفاده میکند.در بخش سوم به شما یاد خواهم داد که چگونه موضوع مناسب را برای رتبه گرفتن انتخاب کنید. قبل از آن کمی به المان های RankBrain بپردازیم …RankBrain چگونه متوجه راضی بودن کاربر میشود؟قبل تر به شما گفتیم که RankBrain خودش را کامل میکند، و خیلی نکته خوبی است. اما سوال اینجاست :زمانی که رنک برین صفحه نتایج را تغییر میدهد، چگونه متوجه مفید بودن آن می شود؟جواب : RankBrain از فاکتور UX استفاده می کند. ابتدا کاربر کلمه کلیدی را در گوگل جستجو میکند، Rankbrain کلمه کلیدی را تبدیل به مفهوم میکند و یک سری نتایج مفهومی را به کاربران نشان می دهد. سپس از خود می پرسد : آیا کاربر به جوابی که میخواهد رسید؟به بیان ساده تر بخواهم برایتان بگویم، این الگوریتم یک سری نتایج مفهومی را به کاربر نشان خواهد داد، اگر کاربران برروی یک صفحه و یا یک وب سایت کلیک کنند، این وب سایت رتبه بهتری میگیرد.شاید برایتان سوال شده باشد که چه اتفاقی برای وب سایت هایی میافتد که کاربران از آنها متنفرند؟ نتایج خوبی ندارد …RankBrain به چی چیز هایی توجه میکند؟
نرخ CTR
Dwell Time
Bounce Rate
Pogo-sticking
این موارد همه به UX وب سایت شما ربط دارد.
بخش سوم : انتخاب بهترین کلمه کلیدی در دنیای RankBrain
همانطور که قبل تر گفتیم RankBrain میتواند متوجه شود که مفهوم کلمه کلیدی چه چیزی است. سوالی که اینجا به وجود می آید این است که انتخاب کلمات کلیدی مانند گذشته دیگر تاثیری ندارد؟ جواب خیر است، هنوز هم تاثیر دارد، اما به شیوه ای جدید و نوین.اگر موارد زیر را رعایت کنید می توانید رتبه خوبی از RankBrain بگیرید.از کلمات کلیدی طولانی دوری کنید!کلمات کلیدی طولانی روشی منسوخ شده و نامتعارف است، همانطور که بالاتر هم گفتیم، در گذشته باید هزاران صفحه میساختیم که فقط با یک کلمه کلیدی خاص صفحه اول بیاییم. مثلا اگر من میخواستم با کلمات کلیدی جام جهانی 2018 و جام جهانی 2022 به صفحه اول برسم باید 2 صفحه مجزا طراحی می کردم.امروزه Rankbrain متوجه همه چیز میشود و میتواند مانند یک انسان عادی محتوای شمارا بخواند. جالب است بدانید که این الگوریتم محدود به زبان و یا قومیت خاصی نیست و میتواند همه چیز را بفهمد.وقتتان را برروی کلمات کلیدی کوتاه تر بگذاریدهمانطور که گفتم ار کلمات کلیدی طولانی دوری کنید و سمت آنها نروید و به جای آن وقت خود را برروی کلمات کلیدی کوتاه تر بگذارید، برای مثال اگر میخواهید با کلید واژه جام جهانی به صفحه اول برسید، در محتوایتان در مورد مکان، زمان برگذاری و سال آن هم بنویسید و اینگونه زمانی که کاربر جستجو می کند جام جهانی 2018 وب سایت شمارا میبیند.جالب تر است که بدانید، کلمات کلیدی کوتاه تر معمولا رقابتی تر از کلمات کلیدی طولانی هستند.http://seohq.ir/wp-content/uploads/%DA%A9%D9%84%D9%85%D8%A7%D8%AA-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%B7-RankBrain.png (http://seohq.ir/google-rankbrain/)بگذارید RankBrain خودش تصمیم بگیرد که به کدام یک از کلید واژه های شما رتبه دهد. بخش چهارم : چگونه عنوان ها و توضیحات متا را برای گرفتن CTR بیشتر بهینه کنیم؟
بالاتر به این مورد اشاره کردیم، CTR یک سیگنال کلیدی برای RankBrain می باشد. سوال اینجاست که چجوری باید کاری کنیم تا کاربران برروی وب سایت ما کلیک کنند؟این بخش کاملا درباره این موضوع است. کمربند هارا سفت ببندید.عنوان های دیوانه کننده بگذارید!از هرچیزی که دم دستتان است استفاده کنید، از احساسی کردن عنوان ها نترسید، اتفاق بدی نخواهد افتاد! متاسفانه در کشور ما همه سعی دارند خشک و غیر دوستانه باشند، به مثال زیر توجه کنید.Everyone pay attention : Worldcup 2018 starter (it was awesome) این یک نمونه عنوان در وب انگیلیسی است. که معنی آن می شود : همه توجه کنند : مراسم افتتحایه جام جهانی 2018 ( خیلی باحال بود )تا اینجای کار فکر کنم متوجه داستان شدید؟ از چیزی نترسید، هیجان زده شوید در عنوان هایتان، احساسات واقعی خودتان را بروز دهید.دلیل تفاوتتان را در عنوانتان معلوم کنید!به این مثال توجه کنید، “آموزش سئوی سایت (روش های 2018 + ابزار های مورد نیاز )” و “آموزش بهینه سازی سایت” تصور کنید که هردوی اینها در کلمه کلیدی آموزش سئو وجود دارد، برروی کدام یک کلیک میکنید؟عنوان هایی که تفاوتشان با سایر رقبا معلوم است، 33% CTR بهتری دارند.
(2018) ، (1397)
(اینفوگرافیک)
(جدیدترین)
(گزارش از : )
(چند نکته )
تمام این مواردی که داخل پرانتز گفته شد به بهبود CTR شما کمک خواهد کرد. مطمئنم که تا اینجای کار به این فکر افتادید که همه عنوان هایتان را عوض کنید.از عدد ها استفاده کنید!طبق تحقیقات Buzzsumo ، عدد ها باعث بهتر شدن CTR می شوند. کاربران وقتی عنوانی را که در آن از عدد و حروف استفاده شده باشد را ببینند، برروی آن کلیک میکنند.به این عنوان توجه کنید : “آموزش کاهش وزن در 14 روز با ورزش” ، “آموزش کاهش وزن با ورزش” تا اینجای کار متوجه قضیه شدید؟از کلمات توجه آمیز در عنوان هایتان استفاده کنید.کلمات توجه آمیز رابطه مستقیمی با عنوان های احساسی است، باید بر اساس کلمه کلیدی بهترین کلمه توجه آمیز را استفاده کنید. نمونه هایی از کلمات کلیدی توجه آمیز :
موثر
نمونه هایی
امسال
جدیدترین
بهترین
آموزش
توضیحات متا را فراموش نکنید!درسته که توضیحات متا تاثیر زیادی در رتبه بندی سئو ندارد اما تاثیر خیلی خیلی خیلی زیادی در CTR دارد.
احساسی بنویسید.
این مورد هم مثل عنوان ها بسیار کار آمد است، اگر توضیحات متایتان را احساسی کنید، برنده خواهید شد!
توضیح دهید که چرا باید برروی لینک شما کلیک کنند
کاربران گوگل بسیار حساس هستند و حتما باید چیزی را به آنها نشان دهید که آنها به دنبال آن هستند، برای مثال اگر محتوایتان در رابطه با جام جهانی است، توضیحات متا را میتوانید اینگونه بنویسید : زمان و ساعت برگذاری مسابقات جام جهانی. عکس و هواداری تیم ملی.
در آخر، کلمه کلیدی را در آن تزریق کنید.
بخش پنجم : بهینه سازی محتوا برای بهتر شدن Bounce Rate و Dwell Time
اگر CTR شما خوب شود و به جایگاه خوبی برسد، و بتوانید کاری کنید که کاربران گوگل برروی لینک شما کلیک کنند، دو سیگنال اساسی دیگر باقی می ماند. Bounce Rate و Dwell Timeحالا چیکار کنیم؟ شما باید چیزی را به گوگل نشان دهید که باعث شود کاربرانش راضی باشند، کاربران راضی همیشه برمیگردند.قدم اول : Dwell Time را جدی بگیرید! یک فاکتور اساسی است.Dwell Time زمانی است که یک کاربر در وب سایت شما بعد از کلیک کردن روی لینک سپری میکند. واضح است که هرچقدر کاربر بیشتر در وب سایت شما بماند، و زمان بیشتری را سپری کند بهتر است.اما اگر کاربری بعد از 2 ثانیه از وب سایتتان خارج شود … Jالگوریتم RankBrain شدیدا Dwell Time را جدی میگردقدم دوم : چجوری Dwell Time را بالا ببریم و Bounce Rate را کم کنیم؟الان وقت آن رسیده تا من به شما استراتژی هایی را که طی سالها تحقیق و توسعه ریختم، بگویم!
جواب کاربر را در 100 کلمه اول بدهید!
وقتی کسی برروی لینک شما کلیک می کند طبیعتا به دنبال جواب است و جوابش را باید در 100 کلمه اول بدهید! مقدمه چینی نکنید و به آن چیزی را که لازم دارد بدهید.
مقدمه را در حد 5 تا 10 جمله ادامه دهید و بیشتر از آن مقدمه چینی نکنید!
مقدمه چیزی است که کاربران تصمیم میگیرند که بمانند یا بروند و همه چیز به آن بستگی دارد. وقتی کسی در رابطه با موضوعی در گوگل جستجو می کند در رابطه با آن موضوع اطلاعات دارد و نیازی به اطلاعات شما ندارد!
محتوایتان را معنایی و طولانی بنویسید!
طول محتوا بیشتر = Dwell Time بهترواضحه که خواندن یک مقاله 2000 کلمه ای بیشتر از خواندن یک پست 400 کلمه ای طول خواهد کشید. هرچه بتوانید به کاربر جواب کامل تر و بهتری بدهید، بهتر است.
در محتوایتان اجازه تنفس به کاربر دهید!
خواند 2000 کلمه سخت است. سخت تر از اون اینه که همه آنها متن باشد، و هیچ چیزی معلوم نباشد. خوشبختانه باهکاری هم برای این مورد ساخته شده است، زیر عنوان ها !زیر عنوان ها متوای شمارا تکه تکه و تقسیم بندی میکنند، این کار مثل این است که به جای خوردن یک لقبه بزرگ آن را تکه تکه کنید و آرام تر و راحت بخورید.تقریبا هر 200 کلمه از یک زیر عنوان استفاده کنید. بخش ششم : استراتژی برای RankBrain
در این بخش میخواهم به شما بهترین استراتژی هارا برای گرفتن رتبه مورد نیاز و دوست شدن با Rankbrain را بدهم.قدم اول : برند سازی کنیداولین و سخت ترین قدم، برند سازی است … زمانی که تبدیل به برند شوید نرخ CTR شما خود به خود افزایش پیدا می کند، مردم در رابطه با شما صحبت می کنند و حتی اگر صفحه 10 گوگل هم باشید بازهم برروی وب سایت شما کلیک می کنند. برای مثال دیجیکالا و بامیلو را در نظر بگیرید، هردوی اینها فروشگاه آنلاین هستند و خدمات ارائه میدهند؛ اما وقتی که میخواهیم برای مثال یک تلفن همراه یا لپ تاب بخریم، ابتدا برروی دیجیکالا کلیک میکنیم و سپس سایت های دیگه، این چیزیست که برند با ضمیر ناخودآگاه ما انجام میدهد. حس اعتماد برای ما ساخته می شود. قدم دوم : تغییر دهنده نتایج باشید!شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که یک صفحه در وب سایتتان باشد و کاملا بهینه باشد اما بازخورد مورد نیاز را از آن نگرفته اید. من برای شما یک خبر خوب دارم : اگر شما برگردید و اون صفحه رو برای RankBrain بهینه کنید رتبه شما 10 برابر خواهد شد.چرا ؟چونکه Rankbrain میتواند SERP را مستقیما تغییر دهد. قدم سوم : از کلمات کلیدی LSI استفاده کنیدکلمات کلیدی LSI کلماتی هستندکه به موضوع اصلی ربط دارند، برای مثال وقتی ما جستجو می کنیم لپ تاب کلمات کلیدی مرتبط آن می شود : “خرید لپ تاب”، “لپ تاب Asus “، “بهترین مارک لپ تاپ” و …سوالی که به وجود می آید این است که چرا LSI مهم است؟ جواب بسیار سادس، کلمات کلیدی LSI باعث می شود تا به RankBrain کمک کنید که بفهمد موضوع محتوای شما چیست.بخش آخر : نوبت شماستاگر تا اینجا رسیدید حجم بزرگی از اطلاعات را دریافت کرده اید، و متوجه شده اید که زمان کم است و هرچه سریع تر باید درست به کار شوید! پس همین الان این وب سایت را ترک کنید و دست به کار شوید!میخواید از LSI استفاده کنید؟ چجوری میخواید CTR وب سایتتون رو بهبود بدید؟ Dwell Time چطور؟نظر خودتونو با ما به اشتراک بگذارید