academyIT
February 13th, 2017, 13:31
انتخاب یک Domain مناسب برای وب سایت از اهمیت ویژهای برخوردار است. در صورت برخورداری دامین انتخابی شما از خصوصیات مهمی که در این مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد، کمک بزرگی به سئوی وب سایتتان میشود. اگر دامین را مناسب انتخاب نکنید، زحمات بسیار شما برای سئوی سایت، اثری که باید را نخواهد داشت. در این مقاله همراه ما باشید تا روش انتخاب مناسب نام دامین را به شما آموزش دهیم.
http://academyit.net/uploads/2016/08/1471151693seo.png
تذکر : ما در این آموزشها تنها موتورهای جستجوگر را معیار خود قرار ندادهایم.
ابتدا بهتر است با تعریف آکادمی آی تی از سئو این موضوع را بهتر بررسی کنیم:
سئو: به مجموعه فاکتورها و اعمال صورت گرفته بر روی وب سایت در جهت هدفگیری رضایت بازدیدکنندگان گفته میشود. اما بازدید کنندگان از نظر ما چه کسانی هستند ؟
- افراد حقیقی
- موتورهای جستجوگر
- وبمستران و همکاران شما
همانطور که در بالا اشاره شده ما تمامی این بازدیدکنندگان را در نظر گرفتهایم. به راهکارهایی برای بالابردن قدرت شما در مقابل رقیبانتان اشاره خواهیم نمود و هرگز یک فاکتور و یک عمل را به عنوان دلایل اصلی موفقیت در این حوزه برنمیشماریم.
http://academyit.net/uploads/2016/08/1471151841domainNameParts.png
بخش اول: Protocol
در اینترنت از http بیشتر استفاده میشود، از نمونههای دیگر پروتکل نیز میتوان به ftp وtelnet اشاره کرد اما از موضوع بحث ما خارج هستند.
استفاده از این پروتکل بر سئو تاثیر چشمگیری میگذارد. مخصوصا پروتکل امن آن یعنی https که سالیانه در ازای مبلغی ( بسته به سرعتهای متفاوت) مابین 50 الی 200 هزار تومان برای دامنههای بین المللی این پروتکل را در اختیار ما میگذارد.
نکته: این مبلغ برای دامنه ملی (.ir) مبلغی بیش از 10 برابر، تعرفه دامنههای بین المللی است (چیزی بین 1 الی 2 میلیون تومان). در ایران تنها سایتهای بانکی و فروشگاههای اینترنتی با دامنه ملی از آن استفاده میکنند.
http://academyit.net/uploads/2016/08/1471152286price1.png
http://academyit.net/uploads/2016/08/1471152293price2.png
بخش دوم: Domain name
منظور از دامنه ، نام وبسایت شما در اینترنت است که این نیز جزئی از url است. www.domain.com
تعداد کاراکتر پیشنهادی گوگل و https://moz.com (https://moz.com/) (یکی از سایتهای خدماتی سئو)، تعدادی بین 4 تا 88 کاراکتر میباشد اما با بالارفتن روزافزون سایتها، آزاد نبودن دامنههای مناسب و همچنین کمبود دامنه دارای کلمات کلیدی، پیشنهاد ما تعدادی مابین 4 تا 12 کاراکتر است.
معیارهای انتخاب بهینه نام دامنه (سرفصل ها):
مرتبط با محتوا و موضوع سایت (استفاده از کلمات کلیدی)
عدم استفاده از کاراکترهای ممنوع در کل (یو آر ال)
عمر دامنه
سابقه و تاریخچه دامنه
عدم به کارگیری حروف مخفف
عدم استفاده از حروف فینگلیش (کلمات فارسی با حروف انگلیسی)
وجود کلمه کلیدی به تنهایی
املا و جملهبندی صحیح دامنه
عدم تکرار کلمات کلیدی در دامنه
عدم استفاده از خط فاصله در دامنه (DASH)
پسوند مناسب
توضیحات تکمیلی
1- ثبت دامنه مرتبط با محتوا و موضوع سایت (استفاده از کلمات کلیدی):
یکی از مهمترین و همچنین تاثیرگذارترین فاکتورها در بهینهسازی دامنه، وجود کلمه یا کلمات کلیدی مرتبط با موضوع سایت از دیدگاه موتورهای جستجوگر، بازدیدکنندگان و کاربران سایت شما است.
به طور مثال اگر قصد راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی را دارید بهتر است از کلمات زیر در آن استفاده کنید:
Stores, shop, market …
حتی اگر صاحب برند و محصول خاصی هستند، باز هم بهتر است در کنار نام شرکت خود از این کلمات استفاده کنید.
مثلا اگر شما صاحب فروشگاه لباسی به نام ایران زمین هستید به جای ثبت دامنه IranZamin.com، به این شکل دامنه خود را به ثبت برسانید iranZaminShop.com .
2- عدم استفاده از کاراکترهای ممنوع در کل آدرس (URL):
http://academyit.net/uploads/2016/08/1471152807tbB.png
3- عمر دامنه:
یکی دیگه از نکاتی که قبل از راه اندازی سایت برای سئو دامنه باید درنظر داشته باشیم عمر دامنه است. گوگل علاقه بیشتری به دامنههای قدیمی دارد. هرچه عمر دامنه بیشتر باشد، سریعتر میتوان از آن نتیجه گرفت.
یکی دیگه از فاکتورهایی که گوگل توجه زیادی به آن نشان میدهد "whois دامنه" است:
whois مجموعه مشخصاتی از دامنه است که شامل بخشهای مختلفی همچون: تاریخ ثبت دامنه، تاریخ انقضا دامنه، عمر دامنه، آدرس سرور، نام مالک و مشخصات او از جمله شماره موبایل، ایمیل و .... میباشد.
http://academyit.net/uploads/2016/08/1471152988whois1.png
http://academyit.net/uploads/2016/08/1471152996whois2.png
نکته: به تازگی گوگل حساسیتهای بیشتری نسبت به تاریخ انقضا دامنه پیدا کرده است. هرچه مدت زمان مانده به انقضا دامنه بیشتر باشد، تاثیر مثبتتری دارد. حتما این نکته را در زمان خرید یا تمدید لحاظ و دامنه را تا 3 الی 5 سال آینده تمدید کنید. همانطور که میدانید امکان شخصیسازی و پنهان کردن هوایز اطلاعات (نمایش اطلاعات) برای دامنه های .com محیا است. بهتر است اینکار را نکنید و دامنه را در حالت عمومی باقی بگذارید تا گوگل بتواند این اطلاعات را بخواند.
4- سابقه و تاریخچه دامنه:
منسوخ شدن پیج رنکهای دامنهها، افراد را به این فکر فرو برد که دیگر سابقه دامنه ارزش چندانی ندارد. اما حقیقت ماجرا این است که گوگل قصد جایگزینی فاکتورهای دیگری را به جای پیج رنک داشت از جمله:
- دامین آتوریتی (Authority): مقداری ما بین 0 تا 100 است که هرچه به 1000 نزدیک باشد، دامنه موردن ظر قدرت و ارزش بیشتری دارد و همیشه عدد آن بیشتر از پیج ارتورپتی است.معمولا در بین وب سایتهای برتر ایرانی این عدد بالای 70 است. چنانچه کمتر از 400 باشد وب سایت شما از ارزش کمتری برخوردار است.
- بک لینکها: یکی دیگه از فاکتورهای مهم در انتخاب دامنههای قدیمی و با سابقه، تعداد و کیفیت بک لینکهای آن دامنه است:
- از آدرس http://tools.gognoos.com/alexa-rank میتوانید تعداد بک لینکهای دامنه مورد نظر خود را ببینید.
- با مراجعه به سایت الکسا و پس از وارد کردن آدرس دامنه مورد نظر، در صورتیکه سایت دارای پایگاه داده باشد و یا تا چند ماه قبل فعال بوده باشد، در آخر صفحه تعداد بک لینکهای وب سایت قابل مشاهده است.
http://academyit.net/uploads/2016/08/1471156389link.png
- میتوانید با سرچ کلمه link: و وارد کردن دامنه خود در روبروی آن، بک لینکهای دامنه را در گوگل مشاهده کنید.
http://academyit.net/uploads/2016/08/1471153678links2.png
- میتوانید با وارد شدن به آدرس Moz.com نیز از این ابزار استفاده کنید.
اگر مایل بودید دامنههای قدیمی و سابقهدار که قبلا ثبت بودهاند، به تازگی آزاد شدهاند و امکان ثبت آنها وجود دارد را بینید؛ به آدرس Nic.ir (http://nic.ir/)مراجعه کنید و در هر روز لیست 500 دامنه ملی تازه آزاد شده را مشاهده و در صورت تمایل آنها را ثبت نمایید.
اگر خواستید دامنههای با کیفیت (دارای بک لینکهای بالا و پیج آتوریتی) بین المللی و ملی که در حال حاضر ثبت شدهاند را مشاهده کنید و پس از بررسیهای دقیق و آماری که مالکان ارائه دادهاند، آنها را با قیمتی پایین و ارزان خریداری نمایید به لینک http://rankdar.domainsara.ir (http://rankdar.domainsara.ir/) مراجعه نمایید.
5- عدم استفاده از حروف مخفف در دامنه:
اگر از شما بخواهم که مناسبترین دامنه را از بین دامنههای زیر برای یک مجله خبری انتخاب کنید، کدام یک را انتخاب میکنید:
Iranmag.ir
iranMagazine.ir
بهتر است دامنه دوم را به ثبت برسانیم زیرا با توجه به موضوع سایت ما که مجله است،Magazine کلمه کلیدی ما به معنای مجله است. مخفف آن Mag از دیدگاه سئو کار عاقلانه ای نیست.
*گوگل حروف مخخف را در دامنه شناسایی نمیکند، پس استفاده کردن و نکردن کلمه مخفف فرقی ندارد. در هر دو صورت امکان شناسایی دامنه شما از روی حروف مخفف وجود ندارد.
6- عدم استفاده از حروف فینگلیش در دامنه:
اگر بخواهید یکی از دو دامنه زیر را برای یک وب سایت خبری ثبت کنید، کدام یک را انتخاب میکنید؟
NEWS.COM
KHABAR.COM
تفاوت این دو دامنه در چیست ؟
هر دو به معنی (خبر) میباشند ولی یکی به زبان انگلیسی و دیگری به زبان فارسی با حروف انگلیسی!
*گوگل قادر به خواندن حروف کلمات فارسی با حروف انگلیسی یا همان فینگلیش نیست بنابراین استفاده از آن اثری بر سئو سایت نمیگذارد. پس دامنه اولی یعنی NEWS.COM بهترین انتخاب است.
ادامه مطلب http://academyit.net/%D8%B3%D8%A6%D9%88-url
http://academyit.net/uploads/2016/08/1471151693seo.png
تذکر : ما در این آموزشها تنها موتورهای جستجوگر را معیار خود قرار ندادهایم.
ابتدا بهتر است با تعریف آکادمی آی تی از سئو این موضوع را بهتر بررسی کنیم:
سئو: به مجموعه فاکتورها و اعمال صورت گرفته بر روی وب سایت در جهت هدفگیری رضایت بازدیدکنندگان گفته میشود. اما بازدید کنندگان از نظر ما چه کسانی هستند ؟
- افراد حقیقی
- موتورهای جستجوگر
- وبمستران و همکاران شما
همانطور که در بالا اشاره شده ما تمامی این بازدیدکنندگان را در نظر گرفتهایم. به راهکارهایی برای بالابردن قدرت شما در مقابل رقیبانتان اشاره خواهیم نمود و هرگز یک فاکتور و یک عمل را به عنوان دلایل اصلی موفقیت در این حوزه برنمیشماریم.
http://academyit.net/uploads/2016/08/1471151841domainNameParts.png
بخش اول: Protocol
در اینترنت از http بیشتر استفاده میشود، از نمونههای دیگر پروتکل نیز میتوان به ftp وtelnet اشاره کرد اما از موضوع بحث ما خارج هستند.
استفاده از این پروتکل بر سئو تاثیر چشمگیری میگذارد. مخصوصا پروتکل امن آن یعنی https که سالیانه در ازای مبلغی ( بسته به سرعتهای متفاوت) مابین 50 الی 200 هزار تومان برای دامنههای بین المللی این پروتکل را در اختیار ما میگذارد.
نکته: این مبلغ برای دامنه ملی (.ir) مبلغی بیش از 10 برابر، تعرفه دامنههای بین المللی است (چیزی بین 1 الی 2 میلیون تومان). در ایران تنها سایتهای بانکی و فروشگاههای اینترنتی با دامنه ملی از آن استفاده میکنند.
http://academyit.net/uploads/2016/08/1471152286price1.png
http://academyit.net/uploads/2016/08/1471152293price2.png
بخش دوم: Domain name
منظور از دامنه ، نام وبسایت شما در اینترنت است که این نیز جزئی از url است. www.domain.com
تعداد کاراکتر پیشنهادی گوگل و https://moz.com (https://moz.com/) (یکی از سایتهای خدماتی سئو)، تعدادی بین 4 تا 88 کاراکتر میباشد اما با بالارفتن روزافزون سایتها، آزاد نبودن دامنههای مناسب و همچنین کمبود دامنه دارای کلمات کلیدی، پیشنهاد ما تعدادی مابین 4 تا 12 کاراکتر است.
معیارهای انتخاب بهینه نام دامنه (سرفصل ها):
مرتبط با محتوا و موضوع سایت (استفاده از کلمات کلیدی)
عدم استفاده از کاراکترهای ممنوع در کل (یو آر ال)
عمر دامنه
سابقه و تاریخچه دامنه
عدم به کارگیری حروف مخفف
عدم استفاده از حروف فینگلیش (کلمات فارسی با حروف انگلیسی)
وجود کلمه کلیدی به تنهایی
املا و جملهبندی صحیح دامنه
عدم تکرار کلمات کلیدی در دامنه
عدم استفاده از خط فاصله در دامنه (DASH)
پسوند مناسب
توضیحات تکمیلی
1- ثبت دامنه مرتبط با محتوا و موضوع سایت (استفاده از کلمات کلیدی):
یکی از مهمترین و همچنین تاثیرگذارترین فاکتورها در بهینهسازی دامنه، وجود کلمه یا کلمات کلیدی مرتبط با موضوع سایت از دیدگاه موتورهای جستجوگر، بازدیدکنندگان و کاربران سایت شما است.
به طور مثال اگر قصد راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی را دارید بهتر است از کلمات زیر در آن استفاده کنید:
Stores, shop, market …
حتی اگر صاحب برند و محصول خاصی هستند، باز هم بهتر است در کنار نام شرکت خود از این کلمات استفاده کنید.
مثلا اگر شما صاحب فروشگاه لباسی به نام ایران زمین هستید به جای ثبت دامنه IranZamin.com، به این شکل دامنه خود را به ثبت برسانید iranZaminShop.com .
2- عدم استفاده از کاراکترهای ممنوع در کل آدرس (URL):
http://academyit.net/uploads/2016/08/1471152807tbB.png
3- عمر دامنه:
یکی دیگه از نکاتی که قبل از راه اندازی سایت برای سئو دامنه باید درنظر داشته باشیم عمر دامنه است. گوگل علاقه بیشتری به دامنههای قدیمی دارد. هرچه عمر دامنه بیشتر باشد، سریعتر میتوان از آن نتیجه گرفت.
یکی دیگه از فاکتورهایی که گوگل توجه زیادی به آن نشان میدهد "whois دامنه" است:
whois مجموعه مشخصاتی از دامنه است که شامل بخشهای مختلفی همچون: تاریخ ثبت دامنه، تاریخ انقضا دامنه، عمر دامنه، آدرس سرور، نام مالک و مشخصات او از جمله شماره موبایل، ایمیل و .... میباشد.
http://academyit.net/uploads/2016/08/1471152988whois1.png
http://academyit.net/uploads/2016/08/1471152996whois2.png
نکته: به تازگی گوگل حساسیتهای بیشتری نسبت به تاریخ انقضا دامنه پیدا کرده است. هرچه مدت زمان مانده به انقضا دامنه بیشتر باشد، تاثیر مثبتتری دارد. حتما این نکته را در زمان خرید یا تمدید لحاظ و دامنه را تا 3 الی 5 سال آینده تمدید کنید. همانطور که میدانید امکان شخصیسازی و پنهان کردن هوایز اطلاعات (نمایش اطلاعات) برای دامنه های .com محیا است. بهتر است اینکار را نکنید و دامنه را در حالت عمومی باقی بگذارید تا گوگل بتواند این اطلاعات را بخواند.
4- سابقه و تاریخچه دامنه:
منسوخ شدن پیج رنکهای دامنهها، افراد را به این فکر فرو برد که دیگر سابقه دامنه ارزش چندانی ندارد. اما حقیقت ماجرا این است که گوگل قصد جایگزینی فاکتورهای دیگری را به جای پیج رنک داشت از جمله:
- دامین آتوریتی (Authority): مقداری ما بین 0 تا 100 است که هرچه به 1000 نزدیک باشد، دامنه موردن ظر قدرت و ارزش بیشتری دارد و همیشه عدد آن بیشتر از پیج ارتورپتی است.معمولا در بین وب سایتهای برتر ایرانی این عدد بالای 70 است. چنانچه کمتر از 400 باشد وب سایت شما از ارزش کمتری برخوردار است.
- بک لینکها: یکی دیگه از فاکتورهای مهم در انتخاب دامنههای قدیمی و با سابقه، تعداد و کیفیت بک لینکهای آن دامنه است:
- از آدرس http://tools.gognoos.com/alexa-rank میتوانید تعداد بک لینکهای دامنه مورد نظر خود را ببینید.
- با مراجعه به سایت الکسا و پس از وارد کردن آدرس دامنه مورد نظر، در صورتیکه سایت دارای پایگاه داده باشد و یا تا چند ماه قبل فعال بوده باشد، در آخر صفحه تعداد بک لینکهای وب سایت قابل مشاهده است.
http://academyit.net/uploads/2016/08/1471156389link.png
- میتوانید با سرچ کلمه link: و وارد کردن دامنه خود در روبروی آن، بک لینکهای دامنه را در گوگل مشاهده کنید.
http://academyit.net/uploads/2016/08/1471153678links2.png
- میتوانید با وارد شدن به آدرس Moz.com نیز از این ابزار استفاده کنید.
اگر مایل بودید دامنههای قدیمی و سابقهدار که قبلا ثبت بودهاند، به تازگی آزاد شدهاند و امکان ثبت آنها وجود دارد را بینید؛ به آدرس Nic.ir (http://nic.ir/)مراجعه کنید و در هر روز لیست 500 دامنه ملی تازه آزاد شده را مشاهده و در صورت تمایل آنها را ثبت نمایید.
اگر خواستید دامنههای با کیفیت (دارای بک لینکهای بالا و پیج آتوریتی) بین المللی و ملی که در حال حاضر ثبت شدهاند را مشاهده کنید و پس از بررسیهای دقیق و آماری که مالکان ارائه دادهاند، آنها را با قیمتی پایین و ارزان خریداری نمایید به لینک http://rankdar.domainsara.ir (http://rankdar.domainsara.ir/) مراجعه نمایید.
5- عدم استفاده از حروف مخفف در دامنه:
اگر از شما بخواهم که مناسبترین دامنه را از بین دامنههای زیر برای یک مجله خبری انتخاب کنید، کدام یک را انتخاب میکنید:
Iranmag.ir
iranMagazine.ir
بهتر است دامنه دوم را به ثبت برسانیم زیرا با توجه به موضوع سایت ما که مجله است،Magazine کلمه کلیدی ما به معنای مجله است. مخفف آن Mag از دیدگاه سئو کار عاقلانه ای نیست.
*گوگل حروف مخخف را در دامنه شناسایی نمیکند، پس استفاده کردن و نکردن کلمه مخفف فرقی ندارد. در هر دو صورت امکان شناسایی دامنه شما از روی حروف مخفف وجود ندارد.
6- عدم استفاده از حروف فینگلیش در دامنه:
اگر بخواهید یکی از دو دامنه زیر را برای یک وب سایت خبری ثبت کنید، کدام یک را انتخاب میکنید؟
NEWS.COM
KHABAR.COM
تفاوت این دو دامنه در چیست ؟
هر دو به معنی (خبر) میباشند ولی یکی به زبان انگلیسی و دیگری به زبان فارسی با حروف انگلیسی!
*گوگل قادر به خواندن حروف کلمات فارسی با حروف انگلیسی یا همان فینگلیش نیست بنابراین استفاده از آن اثری بر سئو سایت نمیگذارد. پس دامنه اولی یعنی NEWS.COM بهترین انتخاب است.
ادامه مطلب http://academyit.net/%D8%B3%D8%A6%D9%88-url