PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : آموزش جامع پنل مدیریت هاست دایرکت ادمین



netaram
February 28th, 2016, 07:24
این آموزش ها برای افرادی که آشنایی کمی با دایرکت ادمین دارند ارسال شده است ، ویدیو هر قسمت نیز تهیه شده است و بزودی در پایان هر قسمت ویدیو آن آموزش را نیز اضافه خواهیم کرد


دایرکت ادمین یکی از محبوب ترین پنل های هاستینگ است که گزینه ها و امکانات زیادی دارد ، ما قصد داریم تقریبا تمام امکانات دایرکت ادمین را در قالب 60 سوال به شما آموزش دهیم ، در هر قسمت به 10 سوال پاسخ خواهیم داد ، این مقاله اولین قسمت آموزش دایرکت ادمین است و شامل سولات 1 تا 10 می شود ، با مراجعه به صفحه لیست آموزش های دایرکت ادمین (http://www.netaram.com/learn/hosting-panel/directadmin/) می توانید سایر قسمت ها را مشاهده فرمایید.


http://www.netaram.com/wp-content/uploads/2016/02/learnin-directadmin-part1.png

قسمت اول آموزش دایرکت ادمین :

1-سوال : نحوه تغییر رمز دایرکت ادمین چگونه است ؟
پاسخ : پس از ورود به صفحه اصلی دایرکت ادمین روی گزینه Change Password کلیک کنید و سپس رمز قدیم و رمز جدید را وارد کنید و تمام تیک ها را علامت بزنید و روی گزینه Submit کلیک کنید.
2-سوال : چگونه می توانم آخرین افرادی وارد شده به دایرکت ادمین را مشاهده کنم ؟
پاسخ : با کلیک روی گزینه Login History لیست آی پی های اخیری که به پنل هاست (http://www.netaram.com/%d9%87%d8%a7%d8%b3%d8%aa-%d9%88-%d8%af%d8%a7%d9%85%db%8c%d9%86/) دایرکت ادمین شما وارد شده اند را می توانید مشاهده کنید.
3-سوال : چگونه می توانم در دایرکت ادمین اکانت Ftp ایجاد کنم ؟
پاسخ : با کلیک روی گزینه FTP Management در صفحه اصلی دایرکت ادمین می توانید اکانت های FTP دایرکت ادمین خود را مدیریت کنید ، با کلیک روی گزینه Create FTP account در این صفحه می توانید اکانت FTP جدید در دایرکت ادمین ایجاد کنید.
4-سوال : چگونه می توانم رمز اکانت FTP خود را در دایرکت ادمین تغییر بدهم ؟
پاسخ : پس کلیک روی FTP Management در قسمت ، اکانت مورد نظر را پیدا کرده و سپس در قسمت Password روی گزینه change کلیک کنید.
5-سوال : نحوه ایجاد ساب دامین در دایرکت ادمین چگونه است ؟
پاسخ : به صفحه اصلی پنل خود وارد شوید و سپس روی Subdomain Management کلیک کنید ، در این قسمت می توانید لیست ساب دامین هایی که از قبل ساخته اید را مشاهده کنید ، برای ایجاد ساب دامین جدید در دایرکت ادمین در قسمت Add Sub-Domain نام ساب دامین دلخواه خود را وارد نمایید.
6-سوال : چگونه می توانم رکورد های dns یا همان dns zone ها را در دایرکت ادمین تغییر دهم ؟
پاسخ : با کلیک روی گزینه DNS Management می توانید dns zone های هاست دایرکت ادمین خود را مدیریت کنید ، اگر شما قصد دارید دامنه خود را به هاست دانلود متصل کنید از آموزش اتصال ساب دامین به هاست دیگر در دایرکت ادمین (http://www.netaram.com/%d8%a7%d8%aa%d8%b5%d8%a7%d9%84-%d8%b3%d8%a7%d8%a8-%d8%af%d8%a7%d9%85%db%8c%d9%86-%d8%a8%d9%87-%d9%87%d8%a7%d8%b3%d8%aa-%d8%af%db%8c%da%af%d8%b1/) استفاده نمایید.
7-سوال : نحوه ایجاد A و mx رکورد در دایرکت ادمین چگونه است ؟
پاسخ : در صفحه اصلی روی DNS Management کلیک کنید و سپس در پایین صفحه در قسمت A رکورد و mx رکورد ، رکورد های مورد نیاز خود را اضافه نمایید.
8- سوال : چگونه می توانم یک دیتابیس یا بانک اطلاعاتی در دایرکت ادمین ایجاد کنم ؟
پاسخ : با کلیک روی گزینه MySQL Management لیست بانک های اطلاعاتی ( دیتابیس ها ) به شما نمایش داده می شود ، در این صفحه در قسمت Create new Database می توانید دیتابیس جدیدی اضافه نمایید. در قسمت Database Name ، نام بانک اطلاعاتی ، Database Username ، نام کاربری بانک اطلاعاتی ، Username Password رمز عبور کاربری و Confirm Password تکرار رمز دلخواه خود را وارد نمایید.
9- سوال : چگونه می توانم رمز دیتابیس خود را تغییر بدهم ؟
پاسخ : با کلیک روی MySQL Management می توانید لیست بانک های اطلاعاتی ایجاد شده را مشاهده نمایید ، روی هر کدام از بانک ها که نیاز به تغییر رمز دارند کلیک کنید و در قسمت modify password می توانید رمز کاربری آن دیتابیس را تغییر بدهید.
10- سوال : چگونه می توانم امتیازات (Privileges) ( سطح دسترسی ) دیتابیس را در دایرکت ادمین تغییر دهم ؟
پاسخ : روی MySQL Management و سپس روی دیتابیس مورد نظر کلیک کنید ، در قسمت modify privileges می توانید دسترسی های دیتابیس در دایرکت ادمین خود را تغییر دهید.

منبع : مرکز آموزش نت آرام (http://www.netaram.com/%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d8%af%d8%a7%db%8c%d8%b1%da%a9%d8%aa-%d8%a7%d8%af%d9%85%db%8c%d9%86-%d9%82%d8%b3%d9%85%d8%aa-%d8%a7%d9%88%d9%84/)

قسمت دوم

در مقاله قبل به سولات 1 تا 10 آموزش دایرکت ادمین پاسخ دادیم ، ما قصد داریم تا تمام امکانات دایرکت ادمین را در قالب 60 پرسش و پاسخ آموزش بدهیم ، در این مقاله نیز پاسخ سوالات دایرکت ادمین 10 تا 20 را ارسال کرده ایم ، شما می توانید برای دسترسی به قسمت های دیگر این آموزش به صفحه لیست آموزش های دایرکت ادمین مراجعه کنید.


http://www.netaram.com/wp-content/uploads/2016/02/learnin-directadmin-part2.jpg

پاسخ سوالات دایرکت ادمین قسمت دوم :


11-سوال : چگونه می توانم در دایرکت ادمین برای دیتابیس خود یک کاربر جدید دیگر با دسترسی خاص ایجاد کنم ؟
پاسخ : اگر شما قصد دارید تا چند user برای دیتابیس خود ایجاد کنید و دسترسی های آن را محدود نمایید پس از ساخت دیتابیس به صفحه لیست دیتابیس ها برگردید و روی دیتابیس مورد نظر کلیک کنید و سپس روی گزینه Create New Database User کلیک کنید و مشخصات user را وارد کنید ، پس از ساخت یوزرنیم در قسمت لیست یوزر های دیتابیس روی گزینه modify privileges کلیک کنید و دسترسی های آنها را محدود نمایید.
12-سوال : چگونه می توانم بک آپ دیتابیس خود را دانلود کنم ؟
پاسخ : برای دانلود بک آپ دیتابیس ( پشتیبان گیری از دیتابیس در دایرکت ادمین ) دو راه حل وجود دارد ، راه حل اول با مراجعه به قسمت MySQL Management در صفحه اصلی لیست دیتابیس های شما نمایش داده می شود ، در قسمت Download Backup با کلیک روی Download بک آپ دیتابیس مورد نظر به صورت فشرده قابل دانلود خواهد بود ، روش دوم دریافت بک آپ استفاده از phpmyadmin که گزینه آن در صفحه اصلی کنترل پنل هاست دایرکت ادمین موجود است ، برای مراجعه به این قسمت باید نام کاربری و رمز دیتابیس را وارد کنید و سپس روی نام دیتابیس کلیک کنید و در پایان روی گزینه Export کلیک کنید و فایل را به صورت فرمت sql دانلود نمایید.
13-سوال : چگونه می توانم حجم دیتابیس خود را در دایرکت ادمین مشاهده کنم و آن را بهینه ( Optimize) کنم ؟
پاسخ : با مراجعه به صفحه مدیریت دیتابیس ها (MySQL Management) در دایرکت ادمین می توانید حجم تمامی دیتابیس های خود را مشاهده کنید ، اگر شما قصد دارید دیتابس های خود را بهینه یا همان optimize نمایید تیک دیتابیس را علامت زده و سپس روی گزینه optimize دیتابیس کلیک کنید ، دایرکت ادمین به طور خودکار دیتابیس شما را بهینه می کند.
14-سوال : نحوه تعمیر کردن دیتابیس (repair) در دایرکت ادمین چگونه است ؟
پاسخ : برای تعمیر یا repair دیتابیس در directadmin به صفحه مدیریت دیتابیس ها در دایرکت ادمین وارد شوید و سپس تیک دیتابیس مورد نظر را علامت زده و یک بار روی گزینه Check و سپس بار دیگر تیک آن را علامت زده و روی دکمه Repair کلیک کنید تا دیتابیس شما تعمیر شود.
15-سوال : چگونه می توانم بک آپی که از دیتابیس خود گرفته ام را در دایرکت ادمین ریستور (restore) کنم ؟
پاسخ : برای ریستور کردن بک آپ دیتابیس در دایرکت ادمین ، اگر بک آپ را از طریق خود دایرکت ادمین گرفته باشید ( فرمت فایل پشتیبان gz باشد) با مراجعه به صفحه مدیریت دیتابیس ها در قسمت Upload a Database Backup (.gz) دیتابیس مورد نظر را انتخاب کرده و سپس فایل را انتخاب کنید و روی گزینه Upload کلیک کنید ، اگر قصد ریستور کردن بک آپ در phpmyadmin را دارید (فرمت فایل sql است) در صفحه اصلی دایرکت ادمین روی گزینه phpMyAdmin کلیک کنید و سپس نام کاربری و رمز دیتابیس را وارد کنید و روی نام دیتابیس در لیست سمت چپ کلیک کنید و روی گزینه import برای وارد کردن فایل بک آپ کلیک کنید.
16-سوال : چگونه می توانم در دایرکت ادمین خودم دامنه جدیدی اضافه کنم ؟
پاسخ : برای اضافه کردن دامین در دایرکت ادمین دو راه حل وجود دارد ، شما می توانید هم از قسمت domain setup و هم از قست domain pointer نسبت به اضافه کردن دامنه در دایرکت ادمین خود اقدام نمایید که ادامه تفاوت آنها را توضیح خواهیم داد.
17-سوال : domain pointer در دایرکت ادمین چیست و چه کاربردی دارد ؟
پاسخ : یکی از روش های اضافه کردن دامنه در دایرکت ادمین استفاده از domain pointer می باشد ، اگر سایت شما چند آدرس داشته باشد (برای مثال netaram.com و یا netaram.ir هر دو یک آدرس دارند) و شما تمایل دارید محتوا دامنه جدید درست مانند دامنه اصلی شود می توانید با اضافه کردن دامنه خود در domain pointer به راحتی این کار را انجام دهید.
18-سوال : domain setup در دایرکت ادمین چیست و تفاوت آن با domain pointer چیست ؟
پاسخ : یکی دیگر از روش های اضافه کردن دامنه به هاست (http://www.netaram.com/%d9%87%d8%a7%d8%b3%d8%aa-%d9%88-%d8%af%d8%a7%d9%85%db%8c%d9%86/) می باشد ، در این روش دامنه جدید شما دیگر هیچ ارتباطی به دامنه اصلی ندارد و محتوا آن کاملا جدا می شود ، در واقع شما از دو سایت متفاوت در یک هاست استفاده می کنید.
19-سوال : چگونه می توانم دامنه پیش فرض در دایرکت ادمین را تغییر بدهم ؟
پاسخ : بهتر است این کار توسط پشتیبان هاست شما انجام شود اما دو روش برای این کار وجود دارد ، روش اول می توانید از طریق گزینه Change a Domain Name دامین خود را در دایرکت ادمین تغییر دهید و در روش دوم شما می توانید دامنه جدید را در قسمت domain setup اضافه کنید و سپس با علامت زدن تیک آن روی گزینه Set As Default کلیک کنید و دامنه قدیم را حذف کنید. توجه داشته باشید که در این روش تمام اطلاعات هاست شما حذف خواهد شد.
20-سوال : چگونه می توانم مقدار فضا و پهنای باند مصرف شده هر دامنه (http://www.netaram.com/domain-registration/) را به صورت جداگانه در دایرکت ادمین مشاهده کنم ؟
پاسخ : اگر شما دامنه ها را از طریق domain setup اضافه کرده باشید ، با مراجعه به همین قسمت می توانید فضا و پهنای باند مصرف شده هر دامین را به صورت جداگانه مشاهده نمایید.

منبع : مرکز آموزش نت آرام (http://www.netaram.com/%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE-%D8%B3%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%DB%8C%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%A7%D8%AF%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%82%D8%B3%D9%85%D8%AA-%D8%AF%D9%88%D9%85/)

- - - Updated - - -
قسمت سوم :

در مقاله های قبل به 20 سوال از 60 سوال آموزش دایرکت ادمین پاسخ دادیم ، ما قصد داریم تا تمام امکانات دایرکت ادمین را در قالب 60 سوال آموزش بدهیم ، در این آموزش نیز راهنمای دایرکت ادمین مربوط به سوالات 20 تا 30 را ارسال کرده ایم ، چنانچه شما تمایل دارید سوالات دیگر را مشاهده کنید به صفحه لیست آموزش های دایرکت ادمین (http://www.netaram.com/learn/hosting-panel/directadmin/) مراجعه نمایید.


http://www.netaram.com/wp-content/uploads/2016/02/learnin-directadmin-part3.png

راهنمای دایرکت ادمین قسمت سوم :

21-سوال : چگونه می توانم به error_log ها یا access log ها در دایرکت ادمین دسترسی پیدا کنم ؟

پاسخ : با مراجعه به صفحه اصلی دایرکت ادمین روی گزینه Site Summary / Statistics / Logs کلیک کنید ، در بالا این صفحه قسمت Log Type می توانید لاگ های سایت خود را مشاهده نمایید ، در قسمت Web Usage Log ، اکسس لاگ ها و در قسمت Web Error Log می توانید error_log سایت خود را می توانید مشاهده کنید که این می تواند شامل 10 لاگ آخر ، 100 لاگ آخر و مشاهده تمام لاگ ها باشد.
22-سوال : آیا امکان مشاهده جزئیات پهنای باند مصرفی در دایرکت ادمین وجود دارد ؟

پاسخ : بله ، شما می توانید با مراجعه به صفحه Site Summary / Statistics / Logs در قسمت Bandwidth (MB) روی گزینه Details کلیک کنید ، شما می توانید تمام جزئیات پهنای باند مصرفی هاست (http://www.netaram.com/%d9%87%d8%a7%d8%b3%d8%aa-%d9%88-%d8%af%d8%a7%d9%85%db%8c%d9%86/) خود را در این قسمت مشاهده نمایید ، برخی جزئیاتی که در این صفحه به شما نمایش داده می شود : پهنای باند سایت ، ایمیل ، ftp و pop و imap و directadmin و … می باشد.
23-سوال :چگونه می توانم جزئیات فضای مصرف شده هاست خود را مشاهده کنم ؟

پاسخ : در همین صفحه در قسمت Total Disk Usage می توانید جزئیات فضا مصرفی خود را مشاهده کنید ، با استفاده از این قسمت شما متوجه خواهید شد که چه مقدار از فضا شما توسط فایل ها و دیتابیس ها پر شده اند.
24-سوال : فایل هایی را در دایرکت ادمین حذف یا آپلود کرده ام ، اما فضا مصرف شده من هیچ تغییری نکرده است ؟

پاسخ : دایرکت ادمین هر چند ساعت یک بار اقدام به بروزرسانی فضا مصرف شده شما می کند ، چنانچه شما تمایل دارید زودتر این بروزرسانی را انجام دهید در همان قسمت Total Disk Usage روی گزینه Update کلیک کنید.
25-سوال : چگونه می توانم امکانات و محدودیت های اعمال شده بر روی هاست دایرکت ادمین خود را مشاهده کنم ؟

پاسخ : با کلیک روی گزینه Site Summary / Statistics / Logs در صفحه اصلی دایرکت ادمین می توانید تمام جزئیات و امکانات هاست خود را مشاهده نمایید.
26-سوال : منظور از Inodes در دایرکت ادمین چیست ؟

پاسخ : Inodes یعنی تعداد فایل های مجازی که می توانید در هاست خود نگهداری کنید.
27-سوال : نحوه کار با ftp در دایرکت ادمین چگونه است ؟

پاسخ : پس از ساخت اکانت ftp ، شما می توانید نرم افزار هایی مانند filezilla و یا cuteftp را روی سیستم خود نصب کنید و فایل های هاست خود را از این طریق مدیریت کنید.
28-سوال : چگونه می توانم لیست پوشه هایی که قبلا روی آنها رمز ایجاد کردم هم را مشاهده و مدیریت کنم ؟

پاسخ : شما می توانید در قسمت Password Protected Directories این پوشه ها را مشاهده کرده و رمز آنها را مدیریت کنید.
29-سوال : چگونه می توانم از تمام اطلاعات سایتم در دایرکت ادمین بک آپ (پشتیبان) ایجاد کنم ؟

پاسخ : با مراجعه به صفحه اصلی به روی گزینه Create/Restore Backups کلیک کنید ، شما در این قسمت می توانید از اطلاعات مورد نظر خود بک آپ ایجاد کنید ، در صورتی که قصد دارید از تمام اطلاعات شما در دایرکت ادمین بک آپ ایجاد شود ، تمام تیک ها را علامت زده و سپس روی گزینه Create Backup کلیک کنید ، منتظر بمانید تا بک آپ ایجاد شود ، پس از پایان بک آپ گیری یک پیام در قسمت Message System های دایرکت ادمین برای شما ارسال می شود ، شما می توانید با مراجعه به file manager به پوشه backup وارد شوید و بک آپ خود را دانلود کنید.
30-سوال : چگونه می توانم بک آپ ایجاد شده را ریستور ( بازگردانی ) کنم ؟

پاسخ : با مراجعه به صفحه Create/Restore Backups قسمت Select a File to Restore می توانید بک آپی که از قبل ایجاد کرده اید را انتخاب کنید و سپس روی گزینه Select Restore Options کلیک کنید.
منبع : مرکز آموزش نت آرام (http://www.netaram.com/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%DB%8C%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%A7%D8%AF%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%82%D8%B3%D9%85%D8%AA-%D8%B3%D9%88%D9%85/)