PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : صداهایی از اعماق تاریخ



Mr.Te0
July 18th, 2014, 21:52
در این مقاله قصد داریم تا به بررسی صداهایی بچردازیم که در فناوری به کرا می‌رفتند و امروزه یا به‌طور کامل حذف شده‌اند و یا اینکه در حال انقراض هستند و صداهایی از اعماق تاریخ محسوب می‌شوند. این صداها شاید نوستالژیک باشند و برای ما یک دنیا خاطره را زنده سازند و روزگاری برای کودکان و نوه‌هایمان با هیجان درباره آن‌ها سخن بگوییم و آن‌ها نیز با نگاهی سرشار از تردید به‌سختی بخواهند این خاطرات را باور کنند. با ما همراه باشید تا خاطرات صوتی شما در عرصه فناوری اطلاعات قلقلک داده شود.

http://itresan.com/wp-content/uploads/2014/03/2-12.png



1- صدای Uh-Oh دستگاه‌های مک
شاید این امکان بر روی دستگاه‌های قدیمی مک یک نوع شکنجه بود زیرا در حالت عادی روبرو شدن با پیام خطا برای هر کسی ناراحت کننده و اعصاب خردکن است ولی در دستگاه‌های قدیمی مک با هر دکمه اشتباهی که فشار می‌دادید این صدای عجیب پخش می‌شد، صدایی که امروزه تنها در خاطرات پولدارهای قدیمی ثبت شده است. شاید در آن زمان در ابتدا شنیدن این صدا جذاب به‌نظر می‌رسید و درست مانند فیلم‌های علمی تخیلی حسی عجیب را انتقال می‌داد ولی پس از رسیدن تکرار آن به بالای صدبار این صدا به یک کابوس برای دارنده دستگاه تبدیل می‌شد.



http://itresan.com/wp-content/uploads/2014/03/2-23.png




2- صدای جلو و عقب کردن نوار ویدیویی
شاید هنوز در کشور ما استفاده از نوارهای ویدیویی یا همان نوارهای VHS مرسوم باشد ولی در بسیاری از نقاط دنیا این دستگاه‌ها به صورت کلی از رده خارج شده و نوارهای مغناطیسی آ‌ن‌ها در میان خاطرات فناوری قرار گرفته‌اند. صدای جلو و عقب کردن نوارهای ویدیویی در نوع خود لذت بخش و آرامش بخش بود هرچند که با مرور آن ممکن است بعد از سال‌ها دوری چندان این صدا برای ما خوشایند به‌نظر نیاید ولی حس نوستالژیک این صدا تا ابد همراه کسانی که آن را به خاطر دارند خواهد ماند به خصوص صدای تلق رسیدن نوار به ابتدا یا انتهای آن که نوید از پایان یافتن صبر برای رسیدن به این فرایند حوصله سربر می‌داد.

http://itresan.com/wp-content/uploads/2014/03/2-31.png3- صدای چرخش فلاپی دیسک
این صدا هم از صداهای خاطره انگیز و اعصاب خردکنی است که در زمان خود گاهی با روان کسی که کنار دستگاه کامپیوتر نشسته بود بازی می‌کرد. این دیسک‌های پلاستیکی برای کودکان نسل آینده تنها به عنوان ایکان ذخیره‌سازی شناخته خواهد شد و شاید اگر به آن‌ها نگویید به هیچ‌عنوان از وجود دیسک‌های بسیار کم حجمی به نام فلاپی خبر نداشته باشند، دیسک‌هایی که در زمان خود برای ما حجمی عظیم از خاطرات به همراه داشتند. به خوبی به یاد دارم که وقتی یک بازی بر روی 12 فلاپی عرضه شد در محاسبه حجم اطلاعات آن دچار سرگیجه شده بودم و دنیا را در اوج علم تصور می‌کردم ولی زمان درمقابل حجم داده‌ها بسیار بی‌رحم بود.

http://itresan.com/wp-content/uploads/2014/03/2-4.png


(http://itresan.com/wp-content/uploads/2014/03/2-4.png)
4- صدای مودم‌های دایل‌ آپ
صدای این مودم‌ها در دوران شروع اینترنت و اشتیاق جوانی ما رخنه کرده است، صدای نامانوس و اعصاب خردکنی که همیشه با استرس عدم اتصال همراه بود. دورانی که اگر نیمه‌شب درحال استفاده از اینترنت با دیسکانت شدن روبرو می‌دیم و به‌خاطر این صدا از خیر اتصال مجدد می‌گذشتیم از خاطر ما نخواهد رفت و این صدا نیز در قبرستان خاطرات ما به جای خواهد ماند، صدای نخستین گام‌های شبکه جهانی و نشانه ورود به دنیایی از ناشناخته‌های پر زرق و برق.




http://itresan.com/wp-content/uploads/2014/03/2-6.png (http://itresan.com/wp-content/uploads/2014/03/2-6.png)


5- صدای هشدار عدم قرارگیری صحیح گوشی
این صدا درهنگامی به وجود می‌آمد که گوشی درست قرار نمی‌گرفت و یک سری بوق اعصاب خردکن با صدای بلند از گوشی پخش می‌شدند تا به همه آگاهی بدهند که گوشی در وضعیت مناسب نیست ولی زماین این صدا بسیار اعصاب خرد کن بود زیرا به مجرد برداشتن گوشی اگر شماره نمی‌گرفتید این صدا شروع به پخش می‌کرد. به این ترتیب باید شماره‌گیر قهاری می‌بودیدی تا از برخورد با این صدای اعصاب خردکن پرهیز می‌کردید و این مشکل بیشتر برای مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها آزاردهنده می‌شد. این صدا در نوع خود یکی از معدود مواردی بود که رفع آن همه را خوشحال کرد.

http://itresan.com/wp-content/uploads/2014/03/2-5.png


6- بوق اشغال
دورانی بود که باید برای ساعت‌ها برای بازشدن خطوط به انتظار می‌نشستیم و بوق اشغال تلفن‌ها حکم یک امتحان بسیار بزرگ برای استانه صبر ما را داشت. چه بسا که مدت‌ها نمی‌توانستیم با کسی ارتباط برقرار کنیم و بوق اشغال امانمان را می‌برید ولی امروزه و با امکانات پشت خط قرار گرفتن و وضعیست انتظار مکاله دیگر این صدای عجیب نیز به خاطرات منتقل خواهد شد، هرچند که هنوز نفس‌های اخر بوق اشغال در تلفن‌ها به‌گوش می‌رسد. چه بسا که هنوز هم برخی افراد پشت این بوق‌های منقطع چشم‌انتظار فردی هستند که در آن سوی خط گوشی را برداشته و به آن‌ها سلام بگوید.
فردا با قسمت بعدی این مقاله در خدمت شما خواهیم بود و به علت طولانی بودن ان تصمی بران شده تا در دو بخش بتوانیم این خاطرات زیبا و جذاب را با یکدیگر مرور نماییم، امیدوارم شما نیز مانند من با خواندن این متن و مرور این صداها در ذهنتان لبخندی حاکی از رضایت و مرور خاطرات فراوان بر لبتان بنشیند.





http://itresan.com/wp-content/uploads/2014/03/2-7.png (http://itresan.com/wp-content/uploads/2014/03/2-7.png)


7- صدای چرخش شماره‌ گیرهای قدیمی تلفن
تلفن‌های قدیمی برای تمامی افرادی که سن ‌آن‌ها بالاتر از 15 سال است خاطرات عجیبی را به‌همراه دارد، از درد انگشتان در دوران کودکی برای چرخاندن حلقه سنگین برخی گوشی‌ها، از صدایی که حتی در هنگام خواب نیز مزاحم خواب نمی‌شد و به راحتی هر کسی در خانه می‌توانست بدون ترس شماره خود را بگیرد، از طول صدای بازگشت حلقه که می‌شد با محاسبه سرانگشتی شماره گرفته شده را از روی آن تشخیص داد، شماره گرفتن‌های برخی بزرگ‌ترها که آن‌قدر بین دو عدد طول می‌دادند که ارتباط با مرکز قطع می‌شد و هزاران هزار خاطره که هر یک شیرینی و لذتی خاص دارند. شاید وقتی در آینده به همراه کودکان به موزه مخابرات رفتید با دیدن این تلفن‌ها به وسوسه چرخاندن بی‌هدف چرخ شماره‌گیری دستگاه پاسخ مثبت بدهید.




http://itresan.com/wp-content/uploads/2014/03/2-8.png (http://itresan.com/wp-content/uploads/2014/03/2-8.png)
8- بوق‌های بوت شدن کامپیوتر
زمانی بود که در میان کل‌کل کردن افراد در رده اگاهی به کارکرد کامپیوترها اینصدای بوق‌ها نیز یک فاکتور موثر برای پیروزی محسوب می‌شدند. این بوق‌های عجیب و غریب گاهی به نگرانی ختم می‌شد و با نشنیدن بوقی خاص آمادگی روبرو شدن با یک مشکل در سیستم را می‌کشیدیم ولی همیشه صدای شنیدن چند بوق خاص در هنگام روشن شدن کامپیوتر و پس از آن شروع صدای حرکت فن دستگاه برای ما نوید ورود دوباره به دنیای مجازی و جذاب کامپیوتر را می‌داد، دنیایی که شاید امروز زندگی بدون آن غیر قابل تصور باشد ولی زمانی حکم بخش هیجان‌انگیز فعالیت‌های روزانه ما را داشت.

http://itresan.com/wp-content/uploads/2014/03/2-9.png (http://itresan.com/wp-content/uploads/2014/03/2-9.png)9- صدای هشدار آمدن ای میل
شاید برای ما ایرانی‌ها این صدا چندان شناخته شده نباشد ولی زمانی که تازه نت در کشورهایی مانند آمریکا همه‌گیر شده بود بیشتر دستگاه‌ها از سیستم‌های AOL استفاده می‌کردند که درهنگام آمدن ای‌میل یک صدای مردانه نیمه‌ دیجیتالی از کامپیوتر پخش می‌کرد، صدایی که عبارت You’ve Got mail را می‌خواند و در زمان خود نشان از اوج به‌روز بودن یک کاربر کامپیوتر بود. زمانی که هنوز داشتن چند ای‌میل برای هر فرد طبیعی نبود و دنیای اینترنت این‌همه زرق و برق نداشت.

http://itresan.com/wp-content/uploads/2014/03/2-10.png (http://itresan.com/wp-content/uploads/2014/03/2-10.png)


10- صدای شات داون شدن ویندوز 95
شاید اگر برای کودکان امروزی شرایط شات ‌داون شدن کامپیوتر در زمان قدیم را توضیح دهید نتوانند باور کنند که زمانی برای خاموش کردن کامپیوتر و یا به اصطلاح شات‌ داون کردن آن باید ابتدا گزینه شات داون را انتخاب کرده و سپس منتظر می‌ماندید تا پیام It’s Now Safe to turn Off Your Computer بر روی صفحه اجازه خاموش کردن سیستم را به شما بدهد. این فرایند با صدای عجیبی همراه بود که برای آخرین بار در ویندوز 95 تجربه شد و پس از آن دیگر لازم نبود تا کسی این صدای عجیب را بشنود، این صدای نوستالژیک که معمولا مدتی پس از آن سکوت محض در محیط برقرار می‌شد محال است تا از خاطر کسانی که با ویندوز‌های قدیمی کارکرده‌اند برود.

http://itresan.com/wp-content/uploads/2014/03/2-111.png



11- صدای چاپگرهای Dot Matrix
شاید امروزه چاپ یک صفحه رنگی توسط پرینتر اصلا زمان ‌بر و عجیب نباشد زیرا پرینترهای رنگی مدرن می‌توانند 30 صفحه را در یک دقیقه چاپ کنند ولی زمانی بود که یک پرینتز Dot Matrix با صدای عجیب و غریب خود برای مدتی از ما فرصت می‌‌خواست تا کار چاپ یک صفحه را به پایان برساند. صدایی که به قول معروف می‌شد با آن به خلسه فرو رفت و حتی در طول چاپ یک صفحه کامل می‌شد به راحتی یک لیوان چای نوشید. این صدا در اثر چپ و راست رفتن سوزن پرینتر بلند می‌شد و امروزه تنها بخشی از خاطرات ما را تشکیل می‌دهد.

http://itresan.com/wp-content/uploads/2014/03/2-121.png (http://itresan.com/wp-content/uploads/2014/03/2-121.png)


12- صدای خاموش شدن تلویزیون‌های قدیمی
امروزه تلویزیون‌ها شاید در هنگام روشن یا خاموش شدن صدای خاصی تولید کنند ولی در قیاس با صدایی که زمان‌های قدیم از تلویزون‌ها در هنگام خاموش شدن برمی‌خواست این صداها عملا هیچ هستند. صدای بامپ مانندی که می‌توانست آدمی که حواسش به خاموش شدن تلویزیون نیست را نیم متر از جا بپراند. این صدا تنها بخشی از نوستالژی این تلویزیون‌ها بود و بخش دیگر نوستالژی آن‌ها این بود که در عوالم کودکی پس از خاموش شدن تلویزیون دستانمان را بر روی صفحه نمایش میکشیدیم تا الکتریسیته ساکن موجود در صفحه موجب جرقه‌ای بسیار اندک و هیجان انگیز بر روی دستانمان شود تا در کودکی آرام و کم تکنولوژی آن دوران یک هیجان متفاوت را تجربه کنیم.

http://itresan.com/wp-content/uploads/2014/03/2-13.png (http://itresan.com/wp-content/uploads/2014/03/2-13.png)13- صدای صفحه کلیدهای قدیمی
امروزه کیبردها آنقدر نرم شده‌اند که صدای آن‌ها به حداقل رسیده است ولی سال های زیادی از زمانی که فشردن هر کلید در کیبرد صدای تلق بلندی ایجاد می‌کرد نمی‌گذرد، این صدا با همه‌گیر شدن لپ‌تاپ‌ها عملا به حداقل رسید و در آینده‌ای نه‌چندان دور با همه‌گیر شدن صفحه کلیدهای لمسی عملا به خاطرات خواهند پیوست.


منبع (http://itresan.com)

Bit-O-Byte
July 18th, 2014, 22:41
خیلی عالی بود
برای من این موارد خیلی خاطره انگیزن: مودم دیال آپ - خاموش و روشن شدن crt ها - بوق مادربرد هم خیلی کمکم کرد البته وقتی مشکل داشت شنیدنش خیلی ناراحت کننده بود

ServerDL.com
July 18th, 2014, 23:12
فقط مودم دایال آپ ساعت 3 نصف شب اینترنت رایگان !
آقا چقدر سر همین موضوع کتک خوردیم از داداشم !
بزرگ تر بود فکر می کرد ما داریم می ریم دنبال چت بازی :d
ولی نمی دونست داریم واسه این روزا تلاش می کنیم
یادش بخیر ...

email1414
July 18th, 2014, 23:16
خداییش یاددایل آپ بخیر.

من ازبابائه خیلی کتک خوردم واسه این قضیه.

ولی درهرصورت شیرین بود

smhnw
July 18th, 2014, 23:18
:)) این مودم دایال آپ منو یاد شبایی میندازه که تلفن رو از تو پذیرایی می***یدم میبردم تو اتاقم که مبادا بابام تلفن رو برداره و بفهمه تو اینترنتم و یه حال اساسی بهم بده :d


همیشه این جمله ی معروفش بود " شاید یه نفر داشت میمرد کار واجب داشت میخواست زنگ بزنه"

ServerDL.com
July 19th, 2014, 00:11
:)) این مودم دایال آپ منو یاد شبایی میندازه که تلفن رو از تو پذیرایی می***یدم میبردم تو اتاقم که مبادا بابام تلفن رو برداره و بفهمه تو اینترنتم و یه حال اساسی بهم بده :d


همیشه این جمله ی معروفش بود " شاید یه نفر داشت میمرد کار واجب داشت میخواست زنگ بزنه"
قیژ ژژژژژژژژژژژژژژژژژژژژژژژژژ ژژژژژژ قیژ
یادش بخیر ها
من یه مدت مودم رو داداشم جمع کرد رفتم یه مودم دیگه خریدم تو کمدم غائم کردم !
شبا یواشی می زدم به کامپیوتر !!

اصن دورانی بود !
واقعا یادش بخیر !
یاهو مستجر رو یادش بخیر نرم اقزار Magic هک می کردیم :d
می خندیدیم :D

SixthElement
July 19th, 2014, 02:11
یادش بخیر. غیر از 1 و 9 همه و تجربه کردم و کلی نوستالژیکه. یادش بخیر. صدای بوق اتصال رو میشد با کامند atm0 قطع کرد اما صدای پالس نمره گرفتن و تق و توقش و رله مودم و تلفنهای دیگه خونه ماجرایی بود. زمان ما پیرمردا اینترنت وجود نداشت. فقط bbs ها بودن. یادمه برای اینکه به یه bbs دیگه امریکایی وصل بشم 27000 تومن قبض تلفن اومد. اون موقع قیمت خط تلفن 5000 تومن بود.

یادش بخیر

shahinmq
July 19th, 2014, 02:21
هیچ وقت یادم نمیره واسه اینکه از اینترنت راحت استفاده کنم از جعبه تقسیم ، کابل های تلفونو عوض می کردم (از روی بچگی حدود 10-11 سال پیش :دی ) طبقه ی بالا که کسی زندگی نمی کرد براش پول اینترنت هوشمند میومد :دی

Mr.Te0
July 19th, 2014, 02:58
بیشتر خاطرات بنده از کارت های اینترنتی بود که خریداری میکردیم به اشکال مختلف.
3 ساعته - 7 ساعته و...
به ازای هر 10 عدد اگر اشتباه نکنم یکی جایزه میگرفتیم از سرویس دهنده.
یک سری 120 عدد بنده جمع کرده بودم....دوران بسیار خاطره انگیزی بود.

mhiizadi
July 19th, 2014, 03:18
اولین بار که اینترنت داشتم ؛ یه یوزر پسوورد بود گذاشته شده بود تو پاک نامه مهر موم شده بود :|
سال 82 :|:|:|

- - - Updated - - -

انگار همین دیروز بود :((

behnam289
July 19th, 2014, 03:42
یادش اما این مشکل صدای وصل شدن به اینترنت را من نداشتم
یادمه با پیچ گوشتی اون بلند گو لعنتی که این صدا را میداد از روش کندم :d

kamandar
July 19th, 2014, 06:07
من هنوز با همینا زندگی می کنم:d

smhnw
July 19th, 2014, 06:16
یه شرکت توی شهرمون بود اسمش لیان بود


اگه 10 - 12 تا کارت اینترنت جمع میکردی بهت کارت اینترنت شبانه میدادن :d


من همیشه جمع میکردم میرفتم میگرفتم منتها 1 شب هم بیدار نموندم که بخوام ازشون استفاده کنم :))


اینم ورژن جدید شعر فرهاد


بوی خوب کارت اینترنت نخراشیده :d



روی کارتای شبانش عکس شب بود و یه ماه که یه بچه سوار ماه شده بود :))