یک طراحی سایت عالی علاوه بر اینکه می تواند باعث جذب بازدیدکنندگان بیشتری شود می تواند باعث افزایش رتبه سایت در موتور جستجو شده و تعداد بازدیدکننده از طریق موتور جستجو را نیز افزایش دهد. به این منظور برخی از پارامترهای مهمی در طراحی وب سایت و بهینه سازی سایت که از نظر موتورهای جستجو هم مهم هستند را ارزیابی می کنیم.
1- تعداد صفحات سایت


در طراحی سایت اندازه یک سایت و تعداد صفحات آن اثر بسیار زیادی در رتبه آن سایت در موتورهای جستجو دارد. موتورهای جستجو به دنبال محتوا هستند ، اگر شما در سایت خود تعداد کمی صفحه دارید و رقیب شما برعکس شما دارای تعداد زیادی مطلب و صفحه است ، به احتمال بسیار زیاد رتبه سایت شما پایین تر از سایت رقیب خواهد بود. شما باید به ارائه محتوای رایگان در سایتتان فکر کنید. با اضافه نمودن محتوای رایگان علاوه بر اینکه موتورهای جستجو از شما رضایت خواهند داشت، باعث رضایت مندی بازدیدکندگان و مخاطبان شده و موجب بازگشت مجدد بازدیدکنندگان به سایت شما خواهد شد.
2- زمان بارگذاری یک فاکتور مهم در طراحی سایت


سایتهایی که از اجزای گرافیکی زیادی استفاده می کنند علاوه بر اینکه زمان بارگذاری سایت یا لودینگ سایت را افزایش می دهند ، موتورهای جستجو هم با آنها دچار مشکل می شوند. زمان، یک عامل مهم برای موتورهای جستجو به حساب می آید و باید در طراحی سایت و درج محتوا به سرعت لود شدن سایت توجه ویژه داشت. برای افزایش سرعت بارگذاری سایت خود می توانید مقاله ای که در همین زمینه با عنوان افزایش سرعت سایت منتشر شده است را مطالعه کنید.
3- نقشه سایت


باید موتورهای جستجو را مجاب کنید تا صفحات ومطالب جدید شما را به سرعت و به راحتی شناسایی و ثبت کنند. بهترین راه استفاده از نقشه سایت است. پس از ساخت نقشه سایت و ثبت آن در ابزارهایی مانند google webmaster tools بهتر است پس از بارگذاری هر محتوا بلافاصله وارد پنل webmaster tools شده و نقشه سایت خود را resubmit کنید تا لینک مطالب جدیدی که به تازگی درج شده اند بلافاصله به گوگل معرفی شود این کار زمان ایندکس مطالب را کاهش می دهد و اگر کسی از روی مطالب شما کپی کند گوگل شما را به عنوان نفر اول که مطلب را منتشر کرده می شناسد و نفر بعدی به عنوان یک کپی گر شناخته خواهد شد.
4- کدنویسی صحیح، سورس صفحه باید استاندارد باشد


در طراحی وب سایت و طراحی قالب سایت از کدهای استاندارد استفاده نمایید و دقت داشته باشید در HTML صفحه به درستی از تگها استفاده شده باشد سورس صحیح یکی از موارد بسیار مهم در بهینه سازی سایت است. از تگهای HTML5 استفاده نمایید این تگها باعث می شود تا موتورهای جستجو ساختار سایت شما را به راحتی و سریعتر شناسایی کنند. در صورتی که طراحی سایت خود را قبلا انجام داده اید و قصد عوض کردن قالب را هم ندارید به دنبال سئو سایت و قالب و اصلاحات سئو در قالب باشید و تمام تلاش خود را برای بهینه سازی قالب فعلی خود انجام دهید.
5- نام دامنه هم مهم است


کاری کنید که در ذهن بازدیدکننده خود باقی بمانید. یکی از راههای عمل به این قانون استفاده از نامهای مناسب برای نام سایت است. اسم سایت شما می تواند نام کسب و کار شما باشد یا نام فعالیتی باشد که شما انجام می دهید. هیچگاه از اسامی طولانی و جمله ها برای ثبت نام سایت خود استفاده نکنید. گوگل و موتورهای جستجو نام دامنه شما را هم مورد بررسی قرار می دهند و در صورتی که با زمینه کاری سایت شما مرتبط باشد برای سایت شما یک امتیاز ویژه در نظر خواهند گرفت.
6- محتوا، محتوا و باز هم محتوا


فرض کنید وارد یک سایت می شوید که آخرین مطلب آن مربوط به 3سال پیش است! چه حسی به آن سایت پیدا می کنید ؟ آیا اگر به دنبال مطالب جدید و به روز باشید دوباره به آن سایت بازمی گردید؟ و وارد سایت دیگری می شوید که آخرین مطلب آن مربوط به دیروز است. مطمئنا اگر فردا هم سر بزنید و ببینید مطلبی جدید در آن سایت هست، دیگر مرتبا به آن سایت سر خولاهید زد. موتورهای جستجو هم به این نکته حساس بوده و کمترین ارزشی برای اینگونه صفحات قائل نیستند. سایتهایی که مرتبا بروز می شوند و صفحاتی که دوره بروز رسانی آنها کوتاه می باشد، در کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجو موفق تر هستند. در تولید محتوا به اصول سئو و بهینه سازی سایت توجه داشته باشید! برای آشنایی با تولید محتوای بهینه پیشنهاد می کنیم مقاله بهینه سازی محتوا و سئو در تولید محتوا را حتما مطالعه کنید.

منبع : مقالات طراحی سایت